• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning ger DYRARE försäkring?

F

F.d. 9230

Guest
Hej på er!
Vi ställer av och på vår bil några gånger under hösten/vintern eftersom vi använder bilen då och då.
Vi har kollat skatten, och det verkar fungera vid av/påställning utan problem.
Men gällande försäkringen upptäckte vi idag något konstigt:

5 september betalar vi helårspremie 4 500.
Ca 10 september ställde vi av bilen.
Strax efter det betalar vi en stilleståndsförsäkring att ha under tiden.
Någon vecka senare får vi tillbaka innestående del på helförsäkringen, ca 3 700 (stilleståndsförsäkring och helförsäkring betalas och betalas tillbaka separat).

8 okt ställer vi på bilen igen över helgen och några dagar senare får vi inbetalning för en ny helårspremie på 4 100, dvs högre än den summa vi fick återbetalat. (Det är samma slutdatum som 5 september så den är inte förlängd).

Efter helgen (ca 11 okt) ställde vi av bilen och en ny stilleståndsförsäkring betalas.

Snart får vi nu då en utbetalning igen på den nya helårspremien vi betalat, men denna kommer då vara avsevärt mycket lägre än de 4 100 vi betalade in.

Summa summarum, vår helårsförsäkring som vi tagit för 4500 kr / år ökar till 4500-3700+4100= 4900 kr/år + kostnaderna för stilleståndsförsäkring.
Dvs det är dyrare att ställa av den än att ha den helårsförsäkrad hela året!

Skall det vara såhär???
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Avställning ger DYRARE försäkring?

har du cc försäkring ? Jag har och ringde idag av den anledningen du beskriver och då hade min "rabatt" trillat bort så dom ska skicka nytt inbetalningskort. Dessutom så blir du påförd premiehöjningar som bolaget gjort när du ställer på igen. Så hffd gäller inte längre och premiehöjningar kan bolagen göra flera gånger per år.
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Avställning ger DYRARE försäkring?

Vi har SCR.
De har inte gjort någon premiehöjning, den fick vi innan 5 september då helårsperioden startades.
Deras formler "straffar" kortare aktiveringstider fick vi veta när vi ringde.
Men vi fick ingen information om det när vi ringde och frågade om avställning, utan fick bara höra att det inte är några problem.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Avställning ger DYRARE försäkring?

det är samma bolag dvs WL som Codan äger.
CC=caravanclub
hffd=huvudförfallodag
 
Toppen