• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avrinning sakta från handfatet - eller är detta normalt

ulfocarina

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västerås
HBK-Nr
25959
Medlemskap
2024
Tycker att det rinner ut väldigt sakta i avloppet i handfatet i toa/dusch-rum
eller är detta normalt? - det har varit så här sedan bilen var ny
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Känns inte normalt. Om det varit sedan bilen var ny kan man troligen bortse från att det är tätt med föroreningar.
Jag gissar på att avloppsslangen är vikt eller sammanpressad på något sätt.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Vi hadde det samme på vår T 67. Lite fall og som Knut skriver bøy på slangen. Det er jo ikke overdimensjonert avløpsslangene heller. Holdt det rent for hår, fett og såpe og sjekk at slangene ligger riktig.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Jag tror nog att det är normalt då man använder spiralslang, som gör att det inte blir några veck vid krökarna. Flödet blir då turbulent istället för laminärt, som med en slät slang. Laminärt flöde är att föredra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med en luftpropp har jeg noe erfaring med på en 25 mm vannledning til noen drikkekar ute på beitene. I og med vi kun la plastrøret 30 cm ned i bakken fulgte det terrenget. på ett sted måtte vi over en liten høyde. Før jeg satte på en T kopling og et vatnuttak på dette punktet kom ikke vannet frem i det hele tatt, tappet ut luften og vi fikk fullt trykk på de vannkarene som sitter utenfor dette punktet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har tidigare haft en tråd om detta problem. Det har varit dålig avrinning i handfat och duschkar i vår Dethleffs sedan den var ny. Det är inget fel genom igensatta rör eller slangar, eller fel i avluftningen av gråvattentanken. Problemet är, som jag förstår det, att det bildas luftbubblor på olika ställen i systemet. Kan man få vattnet att rotera, rinner det lättare ned. Spolar man till exempel lite i handfatet så kan det stoppa upp nästan helt, men spolar man så att det fylls till hälften, tömmer det sig omedelbart, på några sekunder.

Så beträffande trådskaparens fråga så är det väl inte så det ska vara, men avloppsystemet verkar vara mycket känsligt och själva har vi lärt oss att leva med problemet.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har tidigare haft en tråd om detta problem. Det har varit dålig avrinning i handfat och duschkar i vår Dethleffs sedan den var ny. Det är inget fel genom igensatta rör eller slangar, eller fel i avluftningen av gråvattentanken. Problemet är, som jag förstår det, att det bildas luftbubblor på olika ställen i systemet. Kan man få vattnet att rotera, rinner det lättare ned. Spolar man till exempel lite i handfatet så kan det stoppa upp nästan helt, men spolar man så att det fylls till hälften, tömmer det sig omedelbart, på några sekunder.

Så beträffande trådskaparens fråga så är det väl inte så det ska vara, men avloppsystemet verkar vara mycket känsligt och själva har vi lärt oss att leva med problemet.

Jag tycker att om vattnet rinner undan bra när man fyller handfaten nästan fullt så då ligger avlopps slangen efter vattenlåset högre än handfats botten ...när du fyller så mycket vatten att ytan ligger högre än avlopps slangen blir det naturlig sug i slangen..
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag tycker att om vattnet rinner undan bra när man fyller handfaten nästan fullt så då ligger avlopps slangen efter vattenlåset högre än handfats botten ...när du fyller så mycket vatten att ytan ligger högre än avlopps slangen blir det naturlig sug i slangen..
Det skulle man kunna tro, men vattenlåset ligger ca 0,5 meter längre ner på ett rör, efter en slang som stupar i princip rakt ned. Duschkarets avlopp ansluter efter detta vattenlås. Vet inte var vattenlåset, eller vattenlåsen, för duschkaret sitter.
Kanske jag skulle försöka få min sambo att plocka hem en videokapsel för som används för inspelning av tarmpassage. Hon jobbar på Mag- och tarmmottagningen på Falu lasarett.
 
Toppen