Avrinning sakta från handfatet - eller är detta normalt

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av ulfocarina, 22 Augusti 2018.

1. ulfocarina

ulfocarina HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25959
    Tycker att det rinner ut väldigt sakta i avloppet i handfatet i toa/dusch-rum

eller är detta normalt? - det har varit så här sedan bilen var ny

2. Skogstuna

Skogstuna HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1455
    Hej!
    Vi har en LMC 2017 där det rinner sakta. Fick vid leverans information att detta är helt normalt.
    // Thomas

3. Frankia

Frankia HBK Styrelse

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    549
    Hej
    Känns inte normalt. Om det varit sedan bilen var ny kan man troligen bortse från att det är tätt med föroreningar.
    Jag gissar på att avloppsslangen är vikt eller sammanpressad på något sätt.

4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Kan og være at avløpslangen ligger slik at det blir en stående luftpropp.

Jokin gillar detta.
  5. Kompis

Kompis HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17915
    Vi hadde det samme på vår T 67. Lite fall og som Knut skriver bøy på slangen. Det er jo ikke overdimensjonert avløpsslangene heller. Holdt det rent for hår, fett og såpe og sjekk at slangene ligger riktig.

sacce gillar detta.
  6. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
    Jag hade samma problem i våran Hymer Eriba att vatten rann ut sakta från diskhon och felet va att avloppsslangen låg lite högre än vattenlåset innan den fortsatte neråt.

7. WillerWalle

WillerWalle HBK Medlem

Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    24641
    Jag tror nog att det är normalt då man använder spiralslang, som gör att det inte blir några veck vid krökarna. Flödet blir då turbulent istället för laminärt, som med en slät slang. Laminärt flöde är att föredra.

8. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
    Spiralslagen som vi har i våran bil är slät invändigt.

kenjon gillar detta.
  9. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det med en luftpropp har jeg noe erfaring med på en 25 mm vannledning til noen drikkekar ute på beitene. I og med vi kun la plastrøret 30 cm ned i bakken fulgte det terrenget. på ett sted måtte vi over en liten høyde. Før jeg satte på en T kopling og et vatnuttak på dette punktet kom ikke vannet frem i det hele tatt, tappet ut luften og vi fikk fullt trykk på de vannkarene som sitter utenfor dette punktet.

Bilgrun gillar detta.
  10. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6254
    Jag har tidigare haft en tråd om detta problem. Det har varit dålig avrinning i handfat och duschkar i vår Dethleffs sedan den var ny. Det är inget fel genom igensatta rör eller slangar, eller fel i avluftningen av gråvattentanken. Problemet är, som jag förstår det, att det bildas luftbubblor på olika ställen i systemet. Kan man få vattnet att rotera, rinner det lättare ned. Spolar man till exempel lite i handfatet så kan det stoppa upp nästan helt, men spolar man så att det fylls till hälften, tömmer det sig omedelbart, på några sekunder.

Så beträffande trådskaparens fråga så är det väl inte så det ska vara, men avloppsystemet verkar vara mycket känsligt och själva har vi lärt oss att leva med problemet.

11. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
    Jag tycker att om vattnet rinner undan bra när man fyller handfaten nästan fullt så då ligger avlopps slangen efter vattenlåset högre än handfats botten ...när du fyller så mycket vatten att ytan ligger högre än avlopps slangen blir det naturlig sug i slangen..

Bennsan gillar detta.
  12. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6254
    Det skulle man kunna tro, men vattenlåset ligger ca 0,5 meter längre ner på ett rör, efter en slang som stupar i princip rakt ned. Duschkarets avlopp ansluter efter detta vattenlås. Vet inte var vattenlåset, eller vattenlåsen, för duschkaret sitter.
    Kanske jag skulle försöka få min sambo att plocka hem en videokapsel för som används för inspelning av tarmpassage. Hon jobbar på Mag- och tarmmottagningen på Falu lasarett.

BerntMgn, Göte J, kenjon och 2 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.