• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avluftning av gråvattentank

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs från 2008 och de senaste åren har jag haft problem med att sämre flöde ner i gråvattentanken. Jag har försökt komma åt problemet genom att göra rent vattenlås, ändra lutningar på slangar och rör men inget har hjälpt. Det verkar som om det bildas luftfickor i systemet då det bubblar i avloppet och ibland kan man få bättre flöde om man "lyfter bubblorna" med en propp. Dock rinner det mycket bättre om man ökar trycket genom att fylla till exempel handfaten till mer än hälften, då det tömmer sig ganska snabbt. Det är alltså inte helt stopp och översvämning har aldrig skett.

Min senaste tanke om detta problem är nu att det är något fel på avluftningen av gråvattentanken. Därför har jag krupit under och öppnat bottenluckorna i tanken och konstaterat att man inte ser särskilt mycket av insidan. Dock ser jag någon form av ventilanordning, som ett inloppsrör med en pingisboll som vid ofylld tank faller ned och stänger tillflödet uppe ifrån.

Mina frågor är nu var kan man finna avluftningsventilen och vad är det för anordning man ser inne i tanken? För referent av skalan i bilden kan jag nämna att den vita bollen verkligen har storleken av den pingisboll.

Kan det finnas någon som kan hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam.
 

Bilagor

  • Gråvattentank.JPG
    Gråvattentank.JPG
    402 KB · Visningar: 35
F

F.d. 54202

Guest
Tja
Mycket troligt att det är själva avluftningen. Känn om du kan skjuta bollen upp, samma typ av avluftning finns i många hem som har eget avlopp, bollen lyfter och luften passerar ut
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avluftning av gråvattentank

Det ante mig! Tack för svaret! Jodå, jag kan lyfta upp bollen ganska enkelt; de, det är två stycken, sitter inte fast. En fråga som då uppkommer är hur mycket kan en , låt oss säga en fastklibbad boll, hindra tryckutjämningen såpass att vattnet inte rinner ned i tanken. Luft kan ju komprimeras men inte vattnet. En ordentlig rengöring av ventilerna torde då vara det primära?!.
 
C

chiva

Guest
Sv: Avluftning av gråvattentank

Hej, jag tror att bollarna har till uppgift att suga in luft i tanken när man tömmer den. För att det inte ska bli vaccum i tanken vid tömningen som kan suga ur vattenlåsen i tvättställ mm.

Eftersom de sitter på undersidan så stänger de och tätar när tanken fylls.

Beträffande dåligt flöde från tvättställ mm så har jag samma problem. I mitt fall beror det på att bilen lutar framåt. När jag parkerar med fronten högre är avrinningen klart godkänd!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avluftning av gråvattentank

Intressant hypotes! För att förtydliga installationen kan jag berätta, vilket jag borde ha gjort i första inlägget, att bilden är tagen underifrån, öppningarna till gråvattentanken sitter i dess undersida. Ventilerna med pingisbollarna sitter alltså invändigt i tankens översida.
 
C

chiva

Guest
Sv: Avluftning av gråvattentank

Då så! Då är det ju en avluftning! Undrar om även min tank har en sådan.
Men rinner vattnet ut där om den blir överfull?
Kanske en så sinnrik anordning så att den stänger för vatten, eftersom där ar två bollar? Den översta flyter upp av vattnet och stänger?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avluftning av gråvattentank

Ajdå! Nu var jag otydlig igen. Jag menade inte att det är två bollar i ventilen, utan att det finns två ventil med varsin boll på olika ställen i tanken. Jag kan tro att anordningen kan vara avluftningen, då de sitter längst upp i tankens två "kamrar", som antagligen finns för att minska svalpet vid körning. Anordningarna skulle också kunna vara inlopp i tanken med någon funktion som chiva är inne på. Jag skulle kunna undersöka detta närmare om jag ligger under tanken med öppna luckor, medan någon häller vatten i avloppet och hoppas kunna se något innan jag får för mycket vatten över huvudet. Just nu har jag dock ingen som kan hjälpa mig med det.

Vidare har jag funderat på att ringa till en återförsäljare för att få tips, men min erfarenhet med dessa är att de vill svara på sådana här tekniska frågor. Jag tror att de vill att man ska boka en service och lämna in bilen så löser de problemet mot att jag betalar timpenning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avluftning av gråvattentank

Jag har nu rengjort tanken och särskilt de i första inlägget omnämnda anordningarna och kan inte märka någon egentlig förbättring av vattenflödet. Jag är nog nu ganska övertygad om att anordningarna är just avluftningsventiler, och då inte finner något fel i deras funktion.

Efter egna funderingar, undersökningar och tips från en medlem är jag nu böjd att tro att problemet orsakas av luftfickor i avloppsrören. Vad dessa orsakas av kan man ju fundera på men nog torde det vara att vatten blir stående i rören någonstans, med luft emellan. Rörens och slangarnas lutningar spelar säkert roll, men dessa har knappast ändrat sig så mycket sedan bilen var ny och flödet var bra. Avlagringar inne i rör och slangar kan påverka flödet, men kan vara svåra att kontrollera och vid behov ta bort.

Tillsvidare får jag nog acceptera problemet och kanske till våren, eller till sommaren hellre, ta tag i det och försöka kontrollera avloppssystemet närmare. Dock har jag fått hjälp med att identifiera avluftningsventilerna och kommit problemets lösning närmare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Avluftning av gråvattentank

Jokin, när vi fick vår husbil då rann det knappt iväg något vatten, bara bubblade, varken i köket eller tvättstället på toan. Eftersom jag var tvungen att riva lite bakom väggar (elproblem med Truma pannan), då upptäckte jag att det var flera böjar på slangarna. Rättade till båda slangarna så vattnet kunde rinna fritt till tanken vilket gav en WoW-upplevelse. Hoppas du kommer åt och kan se lutningen på dina slangar...
 
Toppen