• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avlopp åter vinning

F

F.d. 2643

Guest
Jag är ganska novis på det här med Husbil men jätte kul är det.
Jag har funderat om man kan ta gråvattnet till toaspolningen har någon provat detta? någe tips på vägen vore tacksamt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avlopp åter vinning

Det händer att man inte hittar någonstans att tömma gråvatten och då är alternativet att tömma i toan och sedan i latrintömmningen.

Så svaret är ja det går bra att använda gråvattnet men då ska man tömma i latrin!
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Avlopp åter vinning

Själv använder jag en sk. spillvattenlunga när jag tömmer gråvattentanken.
Det blir en del rundor till avloppet, men det har blivit en vana sen husvagnstiden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Avlopp åter vinning

Med reservation för att jag inte vet vad det är för bil du har så skulle dina tankar kanske fungera på bilar med en ganska stor fast tank där tömningsfrekvensen är låg.

Mängden vatten som går åt till att spola i en kassettoalett är liten. Annars skulle kassetten vara full på nolltid. Till en kassettoalett tycker jag därför inte att det är värt kostnaden och arbetet med ombyggnationen.
 
F

F.d. 2643

Guest
Sv: Avlopp åter vinning

Ja du har rätt,men en liten färskvattentank kanske det kan vara en ide?O jag jag har en thetford kasset o den rymmer inte mycke.Färskvatten tanken kanske 65-70 liter vi har ju en gammal kabe från 88 med iveco under.MVH Jonas
 
Toppen