• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avkalkning av vattensystemet

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Emmalena och Hans har gjort en jättefin redovisning om vattenkvalitet i husbilens vattensystem. Tack!
Men hur är det med avkalkning?
På många platser (t ex Grekland men även t ex Gotland och Skåne) är ju kalkhalten hög i vattnet. Det innebär att det avsätts kraftiga avlagringar i tanken och självklart också i ledningarna. En gång monterade jag ur Porta-Pottin pga av en reparation och vände dess vattentank upp och ner, det blev en rejäl vit hög på parkeringen. Inne i vanliga vattentanken blir det rena 0-ans sandpapper på väggarna. Jag brukade (det var vår husvagn som nu är såld för kommande husbil) göra en citronsyralösning med varmt vatten som jag matade in i vattensystemet och sedan körde rund ett par gånger. Visst - vattnet blev grönt (det var kopparrör i varmvattenberedaren....) men sedan sköljde jag förstås rejält (man vill ju inte få grönt hår nu när de grå tinningarna charmar...). Inne i vattentanken var det nästan lika strävt.
Har någon annnan tips hur man effektivt blir av med kalken efter några resor i kalkrika trakter, dvs ett lämpligt medel att effektivt lösa kalk utan att det är för aggresivt för rördelarna.
/Boo
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Avkalkning av vattensystemet

Hej. Vi bor på Öland o där har vi mycket kalkigt vatten. Vi använder ätticka till avkalkning. Mvh. Olle.
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Avkalkning av vattensystemet

Hej!
Hur gör ni när ni avkalkar med citronsyra, askorbinsyra eller ättika? Vilka proportioner använder ni. På min flaska med Winborgs ättikssprit finns recept för kaffebryggare 2 dl + 8 dl vatten.

Hälsningar

Hans
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Avkalkning av vattensystemet

Jag brukar ha 4 dl sprit till 1 liter vatten till tanken, inte riktigt lika mycket till pump o ledningar. Mvh Olle.
 
Toppen