• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avkännare vatten & avlopp

Tjäder

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2024
Hej

Har en Adria Twin SLX -13 med mätare för färsk
vatten och grå vatten, men dom visar fel % tal
på panelen.
Någon som vet hur det fungerar med avkännarna?

Christer
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Avkännare vatten & avlopp

Visar gråvattentanken fel kan den behöva en rengöring och skruvarna sitter utanpå som de flesta. Tvätta av gråvattentanken där sladdarna tycks sitta fastskruvade, vänster sida baktill. När den är tömd kan den visa 25 % en stund innan givarna torkar. Spraya givaranslutningarna med underredsmassa för att isolera från fukt på utsidan. Även färskvattenyanken kan visa fel om det är smuts i tanken..

Hoppas detta ger lite nytta
Med vänlig hälsning, Conny J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Avkännare vatten & avlopp

Det kan även vara en hållare med olika långa metallstavar som sitter ner i tankarna uppifrån som ger nivåindikering till mätarna.

Det verkar lite underligt om båda visar fel. Färskvattnet brukar klara sig länge.
Är det samma mätare till båda med en vippbrytare för att välja färsk eller gråvatten.... I så fall kan man behöva justera en liten kallibreringspot. på mätaren.

M.v.h. JANKRO.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Avkännare vatten & avlopp

Gråvattentanken i vår bil börjar visa nivå när den är ca 25% fylld, ska vara så sa ÅF när jag frågade.

Vi har en Dethleffs 7057.

/Pelle
 
Toppen