• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgaser i bodelen

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Hej, köpte precis en gammal husbil och jag har problem med att det kommer in avgaser i bilen under körning.
Avgassystemet verkar helt men mynnar ut under kylskåpsventilen så jag misstänker att det kommer in där.
Kör kupé fläkt på fullt för att skapa övertryck men det hjälper inte.

Min fråga är, skall det vara helt tätt mellan kylens baksida och övriga bodelen?
Hur brukar detta vara utfört i så fall?
tacksam för alla förslag/patrik
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Helt riktigt. Det ska vara tätt i mot bodelen. Dels för att förhindra kylan att tränga in under vintern. Dels för att förhindra att gasol läcker in i bil vid ett ev. läckage.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Beste variant en myk tetningslist som passer mellom kyl og omgivelsen. Mer primitiv et taping fra baksiden av mellomrommett, har sett denne på noen modeller. Tetningslisten pleier å fungere selv om en tar ut og setter inn igjen kylen, tapingen må gjøres på nytt når skåpet settes tilbake - blir lett glemt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej
Helt riktigt. Det ska vara tätt i mot bodelen. Dels för att förhindra kylan att tränga in under vintern. Dels för att förhindra att gasol läcker in i bil vid ett ev. läckage.

"Förr i tiden" (frågan handlar ju om en gammal husbil) fanns inget krav på att det skulle vara tätt mellan utrymmet bakom kylskåpet och husvagnens/husbilens innerutrymmen, utan det räckte med ett rökgasutsläpp ("skorsten") som ledde ut avgaserna i det fria och ett dräneringshål för eventuell läckande gasol. (I många länder var dräneringshålet inte ens ett krav, utan en rekommendation.)

Ofta skedde all ventilation av kylskåpet in mot vagnen ("vem vill ha ett fult galler i väggen", resonerade tillverkarna), medan Solifer hade en speciallösning: Ventilationsluften till kylen togs alltid inifrån vagnen medan den under sommaren släpptes ut genom ett galler i ytterväggen. Vintertid ändrade man läge på en klaff så att den uppvärmda ventilationsluften leddes in i vagnen.

Pålle
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Du skriver att det bara händer under körning och då bör det naturligtvis komma från avgaserna. Men om du dessutom kör kylskåpet på gas kan man tänka sig att du har en täppt skorsten och då brukar dessa avgaser kännas i bodelen.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Tog ut gasoltuben och under den såg det ut såhär.
Ser ut som om det suttit något rör eller stos där tidigare.
Som det ser ut nu kan ju både gasol, möss och avgaser ta sig in den här vägen?
Dessutom stog tuben över hålet, borde vara fel det med?
Kylen verkar endast drivas med 24v inte gas.

20180923_114601.jpg 20180923_115014.jpg
 
T

trebarnohusbil

Guest
Vi köpte en ny Carado som levererades i juli. I augusti började det lukta när man öppnade gasluckan, även inne till viss del. Det visade sig att en mutter hade lossnat och hela P10:an hade tömts.. :msn_weird: Det kändes mindre tryggt.. Hymer center i Norsborg åtgärdade det och bytte ut flaskan utan knussel.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.709
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, köpte precis en gammal husbil och jag har problem med att det kommer in avgaser i bilen under körning.
Avgassystemet verkar helt men mynnar ut under kylskåpsventilen så jag misstänker att det kommer in där.
Kör kupé fläkt på fullt för att skapa övertryck men det hjälper inte.

Min fråga är, skall det vara helt tätt mellan kylens baksida och övriga bodelen?
Hur brukar detta vara utfört i så fall?
tacksam för alla förslag/patrik
Det märks bara när du kör! Kanske du skulle förlänga och vinkla ut avgasröret på sidan av bodelen så det kommer bort ifrån kylskåpet.
/Matti
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For skåp som drives av gasol så skal det være tetting mellom baksiden og bodelen om en følger installasjons instruksen. For kompressorskåp er det ingen slike krav.

Om tettingen mangler eller er dårlig så kan en på baksiden bruke en god silvertape hele veien rundt skåpet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
For skåp som drives av gasol så skal det være tetting mellom baksiden og bodelen om en følger installasjons instruksen. For kompressorskåp er det ingen slike krav.

Om tettingen mangler eller er dårlig så kan en på baksiden bruke en god silvertape hele veien rundt skåpet.

Se mitt inlägg # 5.

Pålle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vårt kylskåp har bara typ tätningslist till fönster mellan kylskåp och skåpsvägg men jag drog en remsa med silvertejp med .
Att ha ett så stort öppet hål till gasolutrymmet känns ju onödigt samt bör det väl vara nät så inga möss kommer in .
Som övriga skriver får ju absolut inga avgaser komma in i bodelen.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
OK, nu har jag satt dit ett rör med musnät men fortfarande problem, tror att det är från motorrummet det kommer in vevhusventilation, Mercedes OM364LA, Skall plocka isär den och titta hur det ser ut. Sökt med läckspray men hittar endast minimalt läckage utblås turbo. Motorn går bra och inget onormalt i avgasröret vad det verkar.
Om någon är en hejare på de här motorerna tar jag tacksamt emot tips!
Kommer täta kylen mot väggen med. mvh
 
Toppen