• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgasbroms

Status
Stängd för vidare inlägg.

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!
Avgasbroms låter intressant.
En annan sak som jag märkte när vi bytte från Fiat till Mercedes för några år sedan var att det var stor skillnad på motorbromsen. I och för sig var det 4 cylindrar på Fiaten och 6 cylindrar på Mersan. Jag använder bromsarna ca 70% mindre nu än tidigare i nedförsbackar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nog väldigt olika vilken vikt och vilken motor bilen har, men självklart måste man anpassa sitt körsätt efter sin egen bil. 5-tonsbilar på Ducatochassie med 2,3L motorn eller motsvarande bör naturligtvis ta det extra lugnt, där är ju varken bromsar eller motorbroms direkt anpassade för alpkörning. Pauser är ju verkligen att rekommendera, men är ju inte alltid möjligt.
F.ö. om man avser att göra en resa med sådan körning, glöm inte att det är lämpligt att byta bromsvätska vart 3:e år, och speciellt inför sådana turer som belastar bromsarna till det yttersta.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej i tråden ! Har nu haft kontakt per telefon med KLS-Motorenbau & Entwicklung och tyvärr så levererar man inte till Fiat Ducato 2008 och nyare p.g.a. att det inte gick enligt dom att komma runt felmeddelanden rörande EGR-ventilen och mjukvaran som hör till den, det märkliga tycker jag är att man i lastbilar av olika märken klarar detta med avgasbroms och EGR-ventil, detta borde gå att lösa även på Fiat
Så är det någon/några som har kunskap om mjukvara och annat som styr detta så mottas det med tacksamhet, sedan är det naturligtvis så att man får använda så låg växel som krävs men som någon skrev när inte ens ettans växel räcker, då kanske man får ta till Fred Flintas bromsmetod men då krävs nog doja med skaplig sula, men tack Pålle för tipset
Hälsningar från
Hasse & Ingegerd
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Men vilka backar kör ni nedför då ni har dessa problemen att köra Grossglockner Hochenalpstrasse är ju inga problem ej heller vägen ner från Örnnästet till Berchtesgaden.

Iofs kan jag först dom som har problem eftersom den som körde framför mej hade bromslamporna tända mer eller mindre hela vägen ner från Grossglockner.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju fråga sig hur alla som bor & kör ett fordon under sådana förhållanden att bromsarna inte räcker till gör. Högst osannolikt att alla dessa har avgasbroms eller retarder. Min Hb väger 4,5 ton & har fungerat väldigt bra under sådana förhållanden, har inte råkat ut för fading eller skeva bromsskivor någon gång. Man får köra sakta på låg växel & aldrig släppa upp hastigheten. Räcker inte detta så ömsom bromsar, ömsom släpper man pedalen & om nödvändigt ett stopp så att bromsarna får kallna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Jag tror man kan få problem med turbon om man sätter spjället efter den. Det blir ett väldigt mottryck och det är nog stor risk för läckage i turbons oljelagring. Spjäll mellan turbo och avgasventil kan dock funka men det blir en ökad termisk belastning på motorn.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är ju ökad termisk belastning man är ute efter om man vill bromsa bilen med motorn.
Kylsystemet räcker mer än väl, då bromseffekten är lägre än motoreffekten med vidhängande förluster.

Map turbon, så beror det på om den är konstruerad för att tåla det ökade mottrycket från avgasbromsen.
Bilar som har avgasbroms från fabrik har spjället efter turbon.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det är inga större problem att stänga av EGR funktionen i de flesta Bosch styrsystem och blockera systemet permanent. det är dock inte "rätt"
Det man måste göra är att stänga EGR ventilen när man stänger avgasbromsen å det är inte lika enkelt att åstadkomma i en befintlig mjukvara.
Sedan hur vida turbons tätning på turbinsidan klarar mottrycket vågar jag inte svara på men jag har renoverat olika turbo aggregat genom åren å jag har inte lagt märke till någon skillnad mellan lstbilsaggregat avsedda för avgasbroms och vanliga små turboaggregat alla har haft samma konstruktion på tätningen.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vad säger besiktningen om ombyggnad av motor? Släpper den mer partiklar efter ombyggnad? Blir bilen förlagd reg. Så kan det bli dyrt och återställa motorn.
Mats
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
vad gäller mjukvarubiten så ser inte bes det. däremot kan det ju som du säger uppstå frågetecken gällande den mekaniska biten förutsatt att det syns att det är ombyggt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min Flair på Iveco hadde ingen problemer med motorbroms ned de bratteste bakkene, bilen hadde samme 3 liter motor som Fiat benyttet. Selv Agile automatikken styrte bromsingen, ett trykk på bromsen og den vekslet ned og motoren bremset videre. Først i bunnen av nedkjøringen når jeg brukte gassen vekslet den opp. Bilen veide 6 tonn.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min Flair på Iveco hadde ingen problemer med motorbroms ned de bratteste bakkene, bilen hadde samme 3 liter motor som Fiat benyttet. Selv Agile automatikken styrte bromsingen, ett trykk på bromsen og den vekslet ned og motoren bremset videre. Først i bunnen av nedkjøringen når jeg brukte gassen vekslet den opp. Bilen veide 6 tonn.

Den motorn (iveco 3,0) har avgasbroms!
Detta åstadkomms med VGT turbon, som kan strypa avgaserna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fint det er samme motor i den 2018 modellen vi fikk levert for noen dager siden :D men det er en lastebil med den nye automatlådan.

Men er det ikke samme turbo på de større motorene hos Fiat, selv om de er 2,3 liter.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Den motorn (iveco 3,0) har avgasbroms!
Detta åstadkomms med VGT turbon, som kan strypa avgaserna.

Undrar om det kan va så att trådskaparens motor har samma funktion men av någon anledning inte fungerar som det ska där av att många andra skriver att dom inte har detta problem.

Det kan hända att VNT (VGT) turbos sotar igen lite och kärvar. det kan ju vara så i detta fallet ?

Om egr ventilen inte stänger riktigt så blir det inte tillräckligt mottryck heller ... en tanke bara
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej alla i tråden ! Nej jag har tyvärr inte 3,0 l motor utan en liten 2,3 l motor som jag upplever som otillräcklig vid bara motorbroms, och som jag vid skapandet av tråden efterlystes erfarenhet av just "AVGASBROMS" och inte hur man ska och inte ska köra i branta vägar, så nu tackar jag ånyo för tips samt att det inte går att komma vidare med avgasbroms på 2,3 l motorn, därför väljer jag att stänga tråden
Hälsningar
Hasse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen