• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfettning __

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Hej
Hur gör ni för att göra rent husbilen från vintersmutsen?
Min erfarenhet är att inga av de medel som rekommenderas för husbilstvätt fungerar.
Det enda som biter är ju avfettning. Och det skall man ju inte använda.
Funderar på hur husbilshandlarna gör med alla sina bilar? De måste ju använda någonting som de inte säljer i sina butiker. Jag tror jag testat det mesta som finns. Nu hoppas jag på tips om mirakelmedlet som hjälper mig.

Mvh /Stefan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det går utmärkt med vanlig petroleumbaserad avfettning. Knepet är att först tvätta med schampo. När bilen torkat fuktar man en trasa med avfettningsmedel & torkar bort asfalt & annat som inte schampot löst. Sedan tvätta med schampo igen & skölja av. Vill man undvika avfettningsmedel så kan man gå på bilen med vax efter första tvätten..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Snowclean från husvagnsvensson funkar bra.
Varmt vatten i spannen och litet jobb med tvättsvampen funkar bra. Skölj av med rikligt med vatten efteråt. Löser ingen tätning och funkar bra sedan trettioett år.
 
Toppen