• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av- och påställning

F

F.d. 5322

Guest
Har lite funderingar runt av- och påställning jag tänkte fråga er "gamla HB-rävar" om.
Om vi inte är fel ute, måste bilen vara avställd minst 15 dagar för att slippa betala hela månadens skatt?
Om man då ta in bilen en helg så borde man ju slippa betala alls, eller måste vi ändå betala för halva månaden?
Vi antar att man måste det fast min logik säger nåt annat. Det finns ju inte mycket logik i dagens fordonsskatt.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Av- och påställning

Har lite funderingar runt av- och påställning jag tänkte fråga er "gamla HB-rävar" om.
Om vi inte är fel ute, måste bilen vara avställd minst 15 dagar för att slippa betala hela månadens skatt?
Om man då ta in bilen en helg så borde man ju slippa betala alls, eller måste vi ändå betala för halva månaden?
Vi antar att man måste det fast min logik säger nåt annat. Det finns ju inte mycket logik i dagens fordonsskatt.


gokväll kommunbroder:) om inte ja e fel ute så måste du betala en hel period om du så bara vill köra en helg,,hälsn,,ambassadören teddi:D
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Av- och påställning

Om skatten är högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)

Du kan ställa av fordonet när som helst, men dagantalet före påställning gäller för att slippa skatt efter avställningen.
Påställningsavgift på 50 kronor betalas vid påställningen.
Går nog inte att manipulera!!!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Av- och påställning

Jag ställer alltid av bilen efter körning, om du inte ska åka varje helg.
Även försäkringen blir ju billigare.
Det är enkelt via internet, du vet :)
Ha d
/L-Å

Det måste gå 15 dagar efter avställning för att inte behöva betala skatt och försäkring.
Om man använder bilen varannan helg blir det 50 kr (påställningsavgift) högre kostnad att ställa av den.
Vi kanske menar samma sak, för att tjäna på avställning vid helganvändning gäller var tredje med bilen. ;)
/Leif
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Av- och påställning

...Om man använder bilen varannan helg blir det 50 kr (påställningsavgift) högre kostnad att ställa av den...
/Leif

Ja, när det gäller skatten.
Men man sparar in på försäkringen, den räknas dag-för-dag.

Både skatt och försäkring kostar (i jämna slängar) 150 kr/vecka.
Så de 50 kronorna sparra man in snabbt!
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Av- och påställning

Ja, när det gäller skatten.
Men man sparar in på försäkringen, den räknas dag-för-dag.

Både skatt och försäkring kostar (i jämna slängar) 150 kr/vecka.
Så de 50 kronorna sparra man in snabbt!

Jag var lite snabb att se att du skrev även försäkringen blir billigare.
Men du har rätt :cool:, om man ställer av den mellan två helger så tjänar man även då lite, men enbart på försäkringen.
(i mitt fall tot ca 80 kr).
/Leif
 
Senast ändrad:
Toppen