• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatiskt anitbakteriellt system färskvatten

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Jag tittar på en husbil som sägs ha ett system för färskvattentanken som skall vara automatiskt antibakteriellt. Det har jag inte hört talas om förut? Är det någon som vet vad det kan vara för system och om det är bra?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Automatiskt anitbakteriellt system färskvatten

Jag läste nyligen "någonstans" om UV strålning under tappning, vilket skulle ta död på flesta bakterier. Själv är jag lite reserverad när det gäller enbart UV strålning och tycker att det bör finnas någon form av kompletterande filtrar. Hittar man då ett paket med både och, ja, då blir det både tungt & dyrt (i alla fall för min plånbok)...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatiskt anitbakteriellt system färskvatten

Var i påsken på The Royal Easter Show i Sydney, et av montrene hadde et renseanlegg for drikkevatn beregnet på husbiler. Hele greia veide under 10 kg, 2 eller 3 forskjellige filter og et rør i rustfritt stål med en UV lampe som vatnet passerte rundt. Filtrene var ett kullfilter og ett eller to partikkelfilter.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Automatiskt anitbakteriellt system färskvatten

UV används mycket inom bl.a akvaristiken I detta syfte. Nackdelen är att själva UV lampan är dyr och effekten avtar med brinntiden så det gäller o hålla reda på dessa.
Vad som annar blir mer o mer effektivt är små ozonreaktorer. Ozon som är ofarligt I vatten är flera tusen ganger effektivare som bakteriedödare än klor.
Ozonet är också mycket instabilt och sönderfaller nästan omgående och då biprodukten är syrgas räknas det som ett miljövänligt alternative idag.
 
Toppen