• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

S

Sören-6830

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vilken bil har han köpt, måste vara av hybrid-typ?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vår sprillans nya hb har tjänstevikt 3114. Enligt regbeviset är utsläpp 254 vid blandad körning. Enligt Transportstyrelsen ska värdet vara 174,6 för att skattebefias. Som sas i tidigare inlägg fordras det nog att jag byter till hybriddrift.
 
G

gigge

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Bilen är en Carthago C-line 2013, med 3 liters motor 177 hk och automatlåda.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Ja, jag hade klarat 5 år skattefritt om bilen tagits ibruk 2013 istället för 2012 enligt formeln :wub: . Ibland vinner man och ibland förlorar man .
 
G

gigge

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Samma här :(
Har en C-line 2012-mod med samma motor.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Menar Ni att skattebefrielse inträder fom 2013 för husbilen med största motorn.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vår nya bil är en,

Carthago e-line -13 tagen i trafik för första gången 6/2 177hk och automat.

Vi har fått 7379:- i skatt. Fattar inget.

Skulle vara intressant med ett reg nummer på den som fick skattebefrielse, eftersom jag skulle vilja kolla med transportstyrelsen.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Kan hitta nånstans att det bara skulle gälla bilar f.o.m. 2013 ?

/Malbeck
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vår bil har inte ens tagits i drift. 2013 års modell. Den registrerades på oss 25 jan men står som avställd. Enligt transportstyrelsen kommer skatten att bli 7379.
Under fordonsuppgifterna släpper den CO2 252 G/KM. Enligt den formeln som TS har så får inte bilen ha mer än 175 G/KM. Alltså ligger jag långt över nivån för skattebefrielse. Motorn är en vanlig 2,3 ducato. Antingen räknar jag formeln på fel sätt eller så är det nåt annat jag inte förstår. Jag räknar på 3114 kg tjänstevikt.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Kan hitta nånstans att det bara skulle gälla bilar f.o.m. 2013 ?

/Malbeck

Nedan står på transportstyrelsens hemsida.

"Befrielsen från fordonsskatt gäller bara för fordon som tas i trafik för första gången från och med den 1 januari 2013 och uppfyller kraven för skattebefrielse.
De bilar som redan har fått skattebefrielse enligt de gamla reglerna behåller den till dess att tiden för skattebefrielsen har löpt ut."
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vår nya bil är en,

Carthago e-line -13 tagen i trafik för första gången 6/2 177hk och automat.

Vi har fått 7379:- i skatt. Fattar inget.

Skulle vara intressant med ett reg nummer på den som fick skattebefrielse, eftersom jag skulle vilja kolla med transportstyrelsen.

Konstigt, detta skulle jag kollat upp om du uppfyller alla kriterier.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Vår bil har inte ens tagits i drift. 2013 års modell. Den registrerades på oss 25 jan men står som avställd. Enligt transportstyrelsen kommer skatten att bli 7379.
Under fordonsuppgifterna släpper den CO2 252 G/KM. Enligt den formeln som TS har så får inte bilen ha mer än 175 G/KM. Alltså ligger jag långt över nivån för skattebefrielse. Motorn är en vanlig 2,3 ducato. Antingen räknar jag formeln på fel sätt eller så är det nåt annat jag inte förstår. Jag räknar på 3114 kg tjänstevikt.

På mina fordonsuppg. Står det att det är en beräknad siffra. Samma som din men jag har 3 liters motorn på 177hk. Verkar vara en standard siffra för Fiat Ducato!?

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 252 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT

/Malbeck
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

På mina fordonsuppg. Står det att det är en beräknad siffra. Samma som din men jag har 3 liters motorn på 177hk. Verkar vara en standard siffra för Fiat Ducato!?

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 252 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT

/Malbeck

Jag har 2,3 150 hk. Men 252 g/km ställt mot Transportstyrelsens formel ger ingen skattebefielse.
 
G

gigge

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Har fått våran skatt sänkt från 7900,- till 7379,- på vår 2012-mod så något har ändrats från förra året.

Har mailat Carthago i Tyskland och frågad om det finns nya siffror utsläppen, så stor skillnad kan det inte vara från 2012 till 2013-mod med samma motor.

Återkommer om jag får svar, annars kan man försöka sig på Fiat importören.

Om bilen inte blir skattebefriad i 5 år, så kanske man kan få en reduserad skatt.
Verkar som många säger att dom använder ett standard värde som då transportstyrelsen använder sig av, vilket verkar bli orättvis i många fall.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

man får väl vara glad att de sänkt 500 kr! om nu några har fått skattebefrielse
Grattis kul för dem! då är det väl mer anmärkningsvärt att äldre bilar med betydligt högre utsläpp betalar över 2000 kr mindre i skatt.
Och om det var jag, så hade jag självklart inte lämnat ut mitt reg nr för att någon ska meddela transport styrelsen om orättvisan :spinny:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Finns inget värde angivet så beräknas ett värde utifrån totalvikten enligt följande formel:

Ex för totvikt 3500 kg
10,5+(0,069 x 3500)=252 Beräknat av CO2 värde om detta inte finns angivet
steg 2:
(252-117 ) x 20=2700:-
steg 3:
(360+2700) x 2,33=7130:-
steg 4:
7130+250=7380:-

Varför skatten har sänkts med c:a 500:- beror på två faktorer som ändrats:
Miljörabatten har sänks från 120 till 117 gram (Detta höjer skatten) Bränslefaktorn har sänkts från 2.55 till 2.33 (Detta gör att skatten blivit lägre)
Är totalvikten lägre än 3500 kg blir det beräknade CO2 värdet givetvis lägre men kan aldrig bli högre.
Lägg in dessa värden i formeln ovan så får ni fram den gamla skatten
Det är alltså bara totalvikten,automatlåda och ev fyrhjulsdrift som påverkar årsskatten
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Att kompisen till gigge fick ett brev, innebär inte att han fått skattebefrielse. Kan ju bara vara reklam. Läs transportstyrelsens krav i #1( giggge)
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Finns inget värde angivet så beräknas ett värde utifrån totalvikten enligt följande formel:

Ex för totvikt 3500 kg
10,5+(0,069 x 3500)=252 Beräknat av CO2 värde om detta inte finns angivet
steg 2:
(252-117 ) x 20=2700:-
steg 3:
(360+2700) x 2,33=7130:-
steg 4:
7130+250=7380:-

Varför skatten har sänkts med c:a 500:- beror på två faktorer som ändrats:
Miljörabatten har sänks från 120 till 117 gram (Detta höjer skatten) Bränslefaktorn har sänkts från 2.55 till 2.33 (Detta gör att skatten blivit lägre)
Är totalvikten lägre än 3500 kg blir det beräknade CO2 värdet givetvis lägre men kan aldrig bli högre.
Lägg in dessa värden i formeln ovan så får ni fram den gamla skatten
Det är alltså bara totalvikten,automatlåda och ev fyrhjulsdrift som påverkar årsskatten

Hej !
Min bil är en Renault 2,3 150 hk 2012 och har totalvikt 3800 och 252 beräknat co och en skatt på
7379:- Jag ringde och frågade transportstyrelsen om det idag och dom säger att dom bara går på det värde som står på reg beviset, villman överklaga skall man kontakta skatteverket?.
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Det verkar som om alla motorer slentrianmässigt har samma värde, dvs 252 co. Det i sig verkar konstigt. Att få ändring i det är väl som att slåss med väderkvarnar. Ny mätning? Hur det nu ska gå till.
 
Toppen