• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att välja rätt tätningsmassa

F

F.d. 7794

Guest
Hej alla husbilsmäniskor.

Jag har en pilote580 som jag håller på att byta tak på och med tak menar jag den förstärkningsplatta som man kan gå på.

Den var gjord av plywood med aluminiumplåt på båda sidor, på något sätt har det läckt in vatten i konstruktionen och sakta ruttnat sönder.

Nu är allt borta och själva ndertaket av alminium kvar.

Jag ska nu sätta dit en ny förstärkningskiva som jag mått beställt hos Dalalaminat som är en sandwitch konstruktion, den väger lite och är väldigt stark.

Nu till frågan , jag har läst massor om tätningsmassa och vilken man ska använda.

Jag vill ju använda rätt som håller för jag vill INTE göra om detta jättejobb.

Det finns 3 sorter som jag ser det

Bostik 1590
Terostat 2759
Biltema butyl

Det går ju åt en hel del så priset är ju en faktor

Först ska det vara tätningsmassa mellan plattan och taket och där kanske biltemas funkar
Sen blir det en 45 graders yttre fog runtom plattan och den får inte spricka

Så jag skulle gärna villa ha råd om detta med vilken tätningsmassa som är bäst, framförallt den yttre fogen som är uttsatt för sol och vatten.

Och även var man köper till bästa pris

När det gäller biltemas butyl så läste jag nån stans att den inte var så bra men många andra grejor på biltema brukar ju inte vara dåliga det är ju väldigt bra pris på den.

Hoppas på snar hjälp då jag ska sätta dit den nya plattan under veckan som kommer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Blev av med min 50W solfångare under färd i minusgrader ca 100km.
Den var limmad med samma lim som används för limmade bilrutor ett tvåkomponents härdande lim som även är lite flexibelt som jag antog skulle vara bättre än sikaflex som jag har nu till min nya 75w solfångare men den är å andra sidan tunn och limmad direkt , den gamla var limmad med aluminiumfästen som ger en mycket mindre fästyta.
Man måste nog också tänka på rörelserna i olika material vid olika temperaturer.
Jag hade snikat till mej lim efter att ha bytt ruta där ett par ggr över åren.
Men faktum är att man hörde vid kall väderlek med defrostern på små smällar från rutan ibland vilket indikerar att rutan släppt delvis och spänningar vid olika väderlek gav smällar som lät nästan som stenskott men inga bilar var i närheten när det hände och ofta när värmen från defrostern började bli riktigt varm.
Jag har faktiskt en mycket bra bänkdiskmaskin som började läcka från de dubbla rutorna i luckan fast den var inte så gammal.
Tog en rövare och gjorde rent och använde sikaflex som tätning.
Hitills håller det bra efter ett halvårs användning och då är det en varm mycket aggressiv miljö.
Så hatten av för sikaflex det bästa jag använt och jag kommer inte spara pengar på biltema kem eftersom jag testat spraylim , kontaktlim, div sprayfärg ,fälgfärg osv.
Och inget av det har varit i närheten av de produkter från kända märken jag använt när jag inte varit dumsnål!
Det man köper verkar vara mestadels lösningsmedel med gasol som drivmedel.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Är även jag på jakt efter tätningsmassa då jag har några skarvar jag skulle vilja bättra på. Blir däremot inte riktigt klok på alla tips och råd. Vissa säger Sikaflex. Andra säger Tec7, och några säger Casco. Är det någon av dessa, eller kanske någon annan, som majoriteten anser vara mest lämplig?

Hej Niklas. Besök Båtmässan i Älvsjö tror den är i mars. På båtmässan är all expertis samlad så du kan få svar på dina lim/tätningsproblem.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej Niklas. Besök Båtmässan i Älvsjö tror den är i mars. På båtmässan är all expertis samlad så du kan få svar på dina lim/tätningsproblem.

Är nog ingen dum idé, men ska iväg på jobb imorgon och blir borta på obestämd tid. Så får se närmare på det när jag kommer hem.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej Niklas,

vad landade du i för produkt för dina skarvar på husbilen?

Ju mer jag läser desto större blir förvirringen i vad man ska köpa...
Illa nog att jag inte riktigt ser skillnaden mellan Sikaflex 221, 291, 292.. :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Autoexperten har tydligen en butyltejp till rimligt pris som ska fungera bra till det mesta. Det är min avsikt att inhandla en sådan tejprulle idag; återkommer med rapport.

Jag har letat länge efter en sådan butyltejp eftersom min gamla rulle snart är slut.

Jappe

Psst. Jag stegade in på Autoexperten i Alingsås och försökte köpa en rulle butyltejp. "Vad vill du byta" frågade expediten. "Jag vill inte byta något, jag vill ha en rulle butyltejp" svarade jag, lätt irriterad. "Detta är inte en butik, detta är en verkstad" fick jag till svar. "Jag tycker det ser ut som en butik" svarade jag "här finns ju flera hyllor med husbilsprylar" blev mitt svar. "Det är bara Kama" sade expediten då, men om du vill så kan du beställa en rulle tills i morgon kl. 10. Kom in då så kan du få din rulle".

Forts. följer...
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Jag tittade in på Autoexperten och fick min rulle butyltejp. Den motsvarade inte mina förväntningar, fel typ. Det var en tejprulle som skulle användas till att appliceras över skarvar och liknande. Jag behåller rullen (78 kr) eftersom den kanske kommer till användning en vacker dag och fortsätter letandet.

Butyltejp, vattentät

Stokvis Tapes - BUTYL015002
Vattentät butyltejp, punkteringssäker för lagning av t.ex läckande hängrännor, plåttak, vindsluckor m.m. Materialet är extra åldringsbeständigt tack vare den metalliserade plastfilmen som skyddar butylen.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Jappe är det denna du menar
https://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/tejp/tatningsband-och-vulktejp/karosseritatningsband-sv

Har använt liknande butylband, de brukade få över en bit när de bytte vindruta på gamla volvo det följde tydligen med rutan, fast den var nog betydligt bredare än mekonomens.
betydligt mindre kladdigt än en patron butyltätning.
Man ska nog ha det eftersom det blir så stora spänningar mellan takluckan och taket eftersom det kan röra sig lite. Jag använde butyl till takluckan men sikaflex till solpanelen eftersom den sitter stumt mot taket och det är plast mot plast.
Fördelen med tejpen är att man kan ta loss saker efteråt om det behövs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Butyl skal prinsipielt ikke herde og er glimrende som elastisk tetning der det er mekanisk innfesting med skruer eller klammer. Brukes hovedsakelig på fønster i bodelen. Takluker festes og tettes med pu-masse (Tec-7, Sikaflex og lignende), ett unntak er Magic-Vent og tilsvarende som tettes med silikon (akvarietypen) for å dempe lyden fra viftemotoren. Åpne fuger bruk pu-masse, men og butylband med alufolie blir brukt i enkelte tilfeller. Kontroller helst årlig at det ikke er slipp fra plate i slike fuger. Reparasjon av slipp for butylband er en større jobb, det er tungt å fjerne gammel butyl. Reparasjon av pu-fuge består i å kutte vekk mest mulig i områder med slipp, rengjøre og ilegg av ny masse.

En kan regne med gjennomsnittlig levetid før slipp i utvendige foger på 5+ år når jobben er gjort rett.
 

Elektrosmurf

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Haninge
HBK-Nr
30714
Medlemskap
2026
Sv: Att välja rätt tätningsmassa


--------------------------------------------------------------------------------------------------


En fundering på förstärkningsplattan som skall monteras....Vill du att den skall fastna på taket med hjälp av tätningsmassan/ limmet, eller är den skruvad fast och ev. bytylmassa bara skall täta och hålla vattnet ute. Om du skall använda butylmassan som lim till att limma fast plattan med så funkar det inte, för den är endast tänkt att täta fastskruvade delar med och hålla sig kladdig så länge som möjligt
Om plattan skall fastna med hjälp av tätmassan så måste du använda någon Sikaprodukt, Bostic Multi bond, Casco marin eller liknande som funkar både som lim och tätning, och i så fall skall du bara lägga strängar som plattar till sig när du lägger plattan på plats.

Jag har använt en hel del av Biltemas butylmassa till takfönster m.m. på husbilar, sist till fyra nya takfönster på en kompis bil. Den verkar väl lika kladdig och ok. som dyrare fabrikat. Men om den är lika åldringsbeständig går ju tyvärr inte att svara på förrän om fem/tio år :).

M.v.h. JANKRO.
Så här 10 år senare, har du en uppdatering på om biltemas butylmassa är bra eller dåligt ur ett åldringsperspektiv?
Mvh Björn & Angelica.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så här 10 år senare, har du en uppdatering på om biltemas butylmassa är bra eller dåligt ur ett åldringsperspektiv?
Mvh Björn & Angelica.
---------------------------------------
Hejsan Björn & Angelica, jajamensan jag har absolut uppdatering på deras butylmassa. Det finns nog flera inlägg under åren som gått, samt även inlägg från mig.
Med en reservation för om de ev. skulle ha ändrat receptet på sin butylmassa under senare år, men använd inte ski... . Efter inte allt för många år när man plockar bort något som är tätat med Biltemas butyl som jag gjort så är det inte butyl längre utan påminner om grynigt vax i stället. Det har helt ändrat konsistens efter några eller fler år och är inte alls något att lita på ens fast det har legat i kläm i mörker och solen inte alls har kommit åt. Det tätar väl kanske skapligt fortfarande ett tag så länge det inte finns någon rörelse alls mellan tätytorna och om de är rätt breda typ 4 cm. eller mer.

Det man också märker så här efteråt är att det är otroligt kladdigt och kletigt att hålla på med. Andra "finare" fabrikat är också kladdiga men inte lika kletiga (svårt att förklara) utan hänger lite mera ihop på något sätt.
Om man plockar bort något annat som är tätat med bra butylmassa efter kanske 20 år så är det fortfarande samma grundkonsistens som från början men har bara blivit hårdare och inte lika flexibelt längre.
Så åter med reservation om Biltema ev. skulle ha ändrat receptet på senare år, köp något annat bra fabrikat trots kanske fyrdubbelt pris.

Bra Butylmassa finns från flera av de kända namnen som Bostic och säkert många andra. Det finns också flera bra fabrikat som man kanske inte har hört namnet på, möjligen för det mera används på proffsmarknaden typ Tekton, Terostat m.m.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 4220

Guest
Jag har i flera år använt Terostat, som Jankro nämner här ovan efter att en husbilsreparatör rekommenderat det.
Den är väldigt lättarbetad och fungerar väl flera år efter första gången det applicerats.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det här skrev jag feb 2017:
"Jag har faktiskt en mycket bra bänkdiskmaskin som började läcka från de dubbla rutorna i luckan fast den var inte så gammal.
Tog en rövare och gjorde rent och använde sikaflex som tätning.
Hitills håller det bra efter ett halvårs användning och då är det en varm mycket aggressiv miljö.
Så hatten av för sikaflex det bästa jag använt."

Update: Sikaflex har nu hållit tätt i 4 1/2 år trots att den alltså tätar det inre glasfönstret i maskinen ser ingen påverkan av maskindiskmedlet men flera kvalitetsglas med dekor som jag diskat har blivit anfrätta även porslin har blivit påverkat men inte sikaflex. Helt otroligt.
Har haft lite läckage vid husbilsfönstren från regn lyckades inte lista ut hur man skulle kunna ta ut dom, tejpade upp runt rutan som maskering och lade på en sträng sikaflex drog bort tejpen och problemet var löst.
Jag hittar ständigt fler lösningar att använda sikaflex till, köper de där små korvarna som finns i svart och vitt.
Bra att ha liggande i husbilen, innan det härdat ordentligt kan man torka av med sprit och tvätta händerna.
Solpanelen den första har suttit fastlimmad sedan 2016 och tre spanienresor enda problemet är ju om jag behöver ta bort den, men räknar med att en tunn rostfri tavelupphängningstråd och ett batteri ska kunna användas som skärtråd i sånt fall.
 

tulpenmichel

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
26698
Medlemskap
2024
---------------------------------------
Hejsan Björn & Angelica, jajamensan jag har absolut uppdatering på deras butylmassa. Det finns nog flera inlägg under åren som gått, samt även inlägg från mig.
Med en reservation för om de ev. skulle ha ändrat receptet på sin butylmassa under senare år, men använd inte ski... . Efter inte allt för många år när man plockar bort något som är tätat med Biltemas butyl som jag gjort så är det inte butyl längre utan påminner om grynigt vax i stället. Det har helt ändrat konsistens efter några eller fler år och är inte alls något att lita på ens fast det har legat i kläm i mörker och solen inte alls har kommit åt. Det tätar väl kanske skapligt fortfarande ett tag så länge det inte finns någon rörelse alls mellan tätytorna och om de är rätt breda typ 4 cm. eller mer.

Det man också märker så här efteråt är att det är otroligt kladdigt och kletigt att hålla på med. Andra "finare" fabrikat är också kladdiga men inte lika kletiga (svårt att förklara) utan hänger lite mera ihop på något sätt.
Om man plockar bort något annat som är tätat med bra butylmassa efter kanske 20 år så är det fortfarande samma grundkonsistens som från början men har bara blivit hårdare och inte lika flexibelt längre.
Så åter med reservation om Biltema ev. skulle ha ändrat receptet på senare år, köp något annat bra fabrikat trots kanske fyrdubbelt pris.

Bra Butylmassa finns från flera av de kända namnen som Bostic och säkert många andra. Det finns också flera bra fabrikat som man kanske inte har hört namnet på, möjligen för det mera används på proffsmarknaden typ Tekton, Terostat m.m.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack för bra info.
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
hej. här kommer en följdfråga på detta med Sikaflex ! För det finns många olika Sikaflex !! Jag hittade denna Sikaflex 591 på Clas. Sikaflex®-591 Är denna sämre alternativ att använda som tätning av skarv i rörelse, som tex framkanten där framdelen och taket möts ? ( Hymer 2003:a) verkar som Casco Marin och Teknik utgått ! Om hittar Casco M&T, vore det ett bättre alternativ ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Här är Sikas egen beskrvining av 591.

Gjord för användning på "marina material", dvs. armerad polyester och metallr. "Utmärkt väderstabilitet" och "högelastisk"
Tycker inte det verkar finnas något som skulle vara mindre bra på en husbil.

MVH
Hans
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Här är Sikas egen beskrvining av 591.

Gjord för användning på "marina material", dvs. armerad polyester och metallr. "Utmärkt väderstabilitet" och "högelastisk"
Tycker inte det verkar finnas något som skulle vara mindre bra på en husbil.

MVH
Hans
jag tyckte det lät riktigt bra också :)
har inte läck, men vill tilläggstäta iaf.
 
Toppen