• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

deth leffard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Åmål
HBK-Nr
26415
Medlemskap
2024
Jag har funderingar kring den nedsänkbara taksängen i min Dethleffs I-6611E (2004): vi har 140 kilo övervikt utan att ha allt för mycket packning och med halvt om vatten & bendintank...

Obs: Innan detta kommer upp: jag har via ombud sökt intyg från Dethleffs i tyskland att få höja vikten, men Dethleffs sade nej!

Går det att skruva bort taksängen? Vad VÄGER själva sängen? Kunde vi tjäna 100+ kilo där måntro? (Inte använt den alls, vi sover bra i långbäddarna och har aldrig nattgäster...)

Vi har dessutom en AC bak på taket som vi är besvikna på; den går endast vid extern el inkopplad och då låter den som en dammsugare på högvarv. Inte ens förra sommaren med 35 grader motiverade att ha den igång samtidigt som vi vistades i bilen... Skulle hellre ha takluckan tillbaks som satt där från fabriken (vi har ej fått med den tyvärr). Tror AC väger minst 40 kg. Vet ej vad en taklucka väger men det lär vara mindre...
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
En liten kommentar till AC:n. Vi har också AC i taket och den låter. Det tror jag faktiskt alla takmonterade AC gör.
Men. Vi kör den i stort sett bara när vi inte är inne i bilen.
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
vill du ha hjälp med att ta bort sängen så bor jag inte så långt från dig.
det är alltid lättare om man e fler o lyfta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Får du bort sängen och AC spar du över 100kg,har du tänkt återmontera sängen i framtiden? annars skulle jag ta vinkelkapen och dela den,kan var knepig att få ut troligen monterad innan bilen sattes ihop.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Vår AC, en Truma går att köra i ett nattläge. Då väsnas den lte mindre. Vi gar lärt att sova med AC Igång men ställer den på ca 22-23 grader.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Ärligt talat: Undvik vinkelslip inomhus och i husbil.
Gnistorna bränner fast överallt och brandrisken är jättestor.
Tigersåg eller motsvarande, utan gnistor rekommenderas "varmt"
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Jeg hadde tidligere en Challenger delintegrert bobil, 2014-mod. der jeg tok ut senkesengen. Veide 63kg inkl. madrass og alt som tilhørte senkesengen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
En 40x40 taklucka väger 3-4kg, kostar 1200-1500kr och är ganska lätt att montera. Plocka av AC:n och spara den om du skulle vilja montera tillbaka den.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Deth Leffard ! Jag monterade en "Maxx Fan De lux" i hålet efter takluckan bak (40x40) och den blåser både in & ut, till och med hustrun blev nöjd dessutom inte svår att montera köpt hos "Campingtillbehör 4 you. se ( går väldigt tyst )
Gällande taksängen tror jag att den går ut genom förardörren efter nedmontering
Med soliga hälsningar
Hasse
 
Toppen