• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att flytta ut i husbil.

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

29/6 2009
Pust stånk och stöööön, nu har flyttlasset gått, lägenheten är lämnad med hjälp av våra goa kompisar, annars hade det inte gått. Jag började köra småplock i onsdag, hade en hyrd flyttbil i torsdags då kompisarna hjälpte mig att lasta, körde ut allt till magasinet, ställde grejjor lite här och där utanför mitt förråd, städning av lägenheten i fredags och flytt av de sista prylarna.
Frugan och jag åkte till magasinet på lördagen, vi konstaterade att trotts att vi sålt och på alla sätt försökt bli av med prylar har vi för mycket fortfarande, jag fick snällt hyra ett större förråd för att få platts, det är väl lite mitt fel med, jag har svårt att göra mig av med Carpatigruppen, den tar stoooor platts. Men nu är alla grejjor inne i förrådet och vi kan äntligen koppa av den biten av detta äventyr.
Vi har nu flyttat in i Concorden och jag trivs utmärkt, vi har försökt att plocka in så lite som möjligt av ett hushålls alla saker men jag märker att det börjar bli fullt, man får nog plocka bort saker efterhand som man märker att de ej behövs, skåpen börjar bli fulla nu och jag är ju definitivt en hamster, har så svårt att slänga saker.
Nu skall Volvon ( V90 ) säljas omgående, någon som är intresserad? Skall sälja den billigt för att snabbt bli av med den, köper nog en moped eller något att ha med i bilen, tror man behöver ett transportmedel vid sidan om kanske. Sen är det dags att ge sig på ”huset”, vill ju ha lite personlig stil på den, Hobbyn syntes ju bra i mängden, får se om jag hittar något fint motiv till denna bilen.
Men men det är ju ingen brådis direkt, har ju tid på mig nu, nej nu ser vi fram emot semester som jag börjar nu på lördag, kompisgänget åker norrut, skall bli underbart, hoppas vi ses på vägarna, jag rapporterar framöver om postgång mm.
Ha en underbar sommar alla goa vänner, ja hela HBK.
Med vänlig hälsning Kenneth o Inger
 

Hugo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Laxå
HBK-Nr
4280
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej då du har åkt och kanske inte fått igång mobila bredbandet så kanske det tar ett tag innan du ser detta. Ett tips annars om mantalsskrivningen. Du kan vara skriven i församlingen men ha så kallad särskild adress hos någon kompis eller barn, särskild adress påverkar inte ev bostadsbidrag och liknande hos denne. Detta har fungerat utmärkt för mig i fem år. Den som har din adress kan ju skicka vidare till poste restante. Ansöks på samma sätt som skrivningen i församlingen. Har bott i båt tidigare med detta system men nu köpt husbil och flyttat i land.
Ha de!
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

17/8 2009
Hejsan alla goa vänner, nu var det ett tag sedan jag skrev något i denna tråden, närmare bestämt 6 veckor, har haft en riktigt lååång semester, det var verkligen skönt efter allt med flytten mm.
Vi startade vår resa med första målet Söderköping där våra vänner Eddie o Madde hade släkt, vi besökte där även glassresturangen, ett besök som jag gör varje år, glassen där är helt fantastisk. Därefter satte vi kosan mot Grisslehamn med planen att åka över till Åland, biljett och allt var beställt, när vi satt och väntade på färjan så kollade vi vilka tullbestämmelser som gällde för Åland, det visade sig att man bara fick föra in 1 flaska starksprit och några liter vin mm. Jag hade ju ett halvt systembolag med mig med öl och sprit så jag blev lite fundersam, ringde terminalen och frågade, jo jag kunde nog åka dit för grov varusmuggling både dit och hem fick jag veta, därmed var det bara att hoppa av detta med Åland och åka vidare. Vi fortsatte nu mot fjällen och Fatmomakke där vi skulle möta upp fler av våra vänner, Bengt-Uno o Lotta, Evald o Elsie-Mari, och Totteratzzi o Kerstin. Hade några underbara dagar däruppe innan vi fortsatte neråt, vi hade bestämt att åka förbi HusvangnSvennson i Lidköping på vägen neråt, vi var två bilar som styrde kosan mot detta, på vägen några mil från Lidköping körde en Volvo förbi och tutade och blinkade med varningsblinkersen, jag hade hör en liten smäll något tidigare och anade ugglor i mossen, mycket riktigt, jag hade tappat en taklucka, så det var bara att köpa en nu hos Husv.Sv. och montera, typiskt så var det takluckan över köket med fläkt så den kostad 2500kr, det visade sig när jag monterade av de gamla delarna som var kvar att den varit lagad med plastikpadding, så det var inte underligt att den pajjade trotts att den var stängd. Efter detta fortsatte vi mot Skåne och Öland där vi sammanstrålade igen med Bengt-Uno o Lotta, hade några underbara dagar på ön, det var lite kul när vi kom upp till Böda hamn så kom en man fram och sa, du behöver ingen el va? Nej sa jag, jag har elverk, jag vet sa han, det är min gamla bil, han var förste ägaren på den, han visade allt han gjort så jag lärde mig mycket nytt, så frågade han om jag tänkte trimma den med chipps, jo jag funderade på ett KCR sa jag, du kan få köpa det som jag hade i sa han, det ligger i min bil, jag monterar det om du vill, så jag klippte till direkt och köpte detta, bilen är nu betydligt bättre tycker jag. Det var lite om semestertrippen. Åter till allvaret.
Nu börjar dock besvären att visa sig, några kreditgivare har hört av sig och vill inte godkänna Poste Restante adress, jag blir så trött, skatteverket har ju godkänt att jag och hustrun är skriven på Varbergs församling men det bryr dom sig inte om, jag saknade t.ex. mitt skattekvitto för Concorden, ringde transportstyrelsen och undrade, du har ju ingen adress sa dom så dom kunde inte skicka ut märket, du får kontakta folkbokföringen blev svaret, ringde dit och efter många omkopplingar blev jag kopplad till ”han som hade hand om mitt ärende”, jag måste vara betraktad som en mycket skum individ, har ju en ”egen” handläggare. Han skulle se till att Poste Restante blev ok för min del sa han, jag undrar hur många dokument som svävar i luften och undrar var jag finns, just nu känns det tungt med att ej bli betraktad som en vanlig medborgare, det märks tydligt även bland gamla vänner att man nog är en kufisk typ.
Jag får ibland känslan att jag nog har gjort fel i detta, men skall försöka hålla ut ett tag till, man vill ju inte ge upp riktigt ännu, märker dock att en adress är ett måste, vet inte riktigt i dagsläget hur jag skall lösa detta, man har ju satsat på att ”hyrespengarna” skall gå till avbetalning på bilen så att ha lägenhet också går ej ekonomiskt ihop. Har även insett att jag nog måste ha en bil ”bredvid” att åka med, Concorden är för stor att köra med i innerstaden, när man skall till tandläkare mm. Detta blir ju en stor utgift med.
Så sammantaget go vänner, idag, första arbetsdagen på sex veckor så är det väl lite neråt, hoppas att det vänder.
Fortsättning följer.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Kejo!
Kan du inte vara skriven på någon släkting eller dina barns adress? Min syster bor i USA men är skriven här på våran adress. Det fungerar alldeles utmärkt.
MVH Maggan
 
F

F.d. 16156

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Häng på en cykel o parkera i utkanten av Varberg så kan du ta en cykeltur till tandläkaren. Måste vara det bästa o billigaste sättet :)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Morning alla!
Jo cykel är väl bra, men funderar på en MC-ramp, någon som vet om det finns till Concorde?
Ha en fin dag alla.
MVH KEJO
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Att flytta ut i husbil.

Jag väntar på den dagen när jag får ta ett kort med dig på en moped Kejo :)
Calle
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej!
Vi har en likadan bil som dig. Vi har valt att ha våran vespa, en Piaggio 125,a, i garaget och på bakstammen har vi ett cykelställ där vi hänger våra två cyklar. Vi har varit tveksamma till att hänga en vespa på ramp i bak på grund av det långa överhänget. Kan nog bli väl baktungt. Vi får ju bara lasta 250 kg i garaget. Om bilen har dragkrok så är den väl extraförstärkt och då kan det väl vara ok. Jag förstår att ditt garage är väl fullt med andra saker nu när du bor i bilen. För övrigt så kan vi varmt rekommendera att ha en vespa med sig i bilen, vi kan till och med åka och storhandla med vespan när vi är ute på långturer med bilen. Man får ju också se så och uppleva så mycket mer när man kan ge sig ut med sin vespa.

Hälsningar Anders
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej!

Vill bara säga att det är så himla spännande att läsa om er flytt till nya fina huset på hjul! Man blir ju ganska avsundsjuk... Vi är själva sugna på att flytta ut till husbilen, men måste nog vänta tills vi inte har några barn hemma... Under tiden är det fantastiskt spännande att läsa om hur det går för er och hur ni löser alla praktiska små dilemman... Lycka till!

Helena & Peter
Freedomtravel
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej Kejo, du skrev bl a såhär "nog måste ha en bil ”bredvid” att åka med," ...

Skaffa en liten begagnad Smart bil (ex hos Smart center hos Mercedes). Den är toppen/billig man blir glad av att köra den (sekvensiell vxl låda) dvs manuell växling eller automatiskt, allt efter stundens ingivelse/humör! Väl godkänd i säkerhetstesterna i Sverige oxå!
Haka ev på enkelt nätt släp (1200kg) på husbilskroken. Lastvikten blir endast 1000kg (800kg Smart plus 200kg släp) du får 200kg tillgodo! På er Concorde får ni ju dra långt över detta, med rätt körkortsbehörighet vill säga!

XXXXXX Raderat då det ej får förekomma annonser i inläggen

Ha en forts bra dag!
Lena & Jan 448
 
Senast redigerad av en moderator:

Bernt Håkan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1368
Medlemskap
2025
Sv: Att flytta ut i husbil.

Mc ramp finns att hänga på dragkroken har en själv kann ta med ock visa till Elmia om du vill Bernt:mcride:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

2009-10-08
Dags att skriva av sig lite igen, som ni såg så var jag lite neråt i min sista skrivning men nu har det verkligen vänt tycker jag. Posten fungerar alldeles utmärkt och räkningarna strömmar in i vanlig ordning, alltså som när man hade hus och lägenhet.
Sista tiden har det verkat som att allt har satt sig till slut, jag och frugan trivs alldeles utmärkt i vår rullande bostad, vi står oftast hos bästa kompisarna Bengt-Uno o Lotta men vi har även provat att stå vid min arbetsplatts Ringhals vilket också fungerar bra.

Vi börjar väl så smått få ordning på var alla prylar skall vara i skåpen, det konstiga är att trotts att man gått från hus till lägenhet och sen till husbil, från 160 m2 till kanske 20 m2 så hittar man inte saker när man vill ha dom, det är konstigt tycker jag. Men det kanske är åldern med.
Annars är ju detta livet underbart, vi ångrar oss inte, synd att man inte tog beslutet tidigare bara, man ser hela tiden fram emot helgen då vi åker ut någonstans, frugan förbereder bilen så när jag kommer hem från jobbet är det i princip bara att sätta i startnyckeln och köra.

Jag har även gjort som någon föreslog, jag har köpt en Smart, sålde V90:an och investerade i denna lilla bilen, kanonkul att köra, är som en gocart, många gamla vänner bara skakar på huvudet, det var ju inte så länge sedan jag körde Cadillac –59, lite skillnad skulle man kunna säga. Nej lilla Smarten som för övrigt är döpt till Pluttan är ett toppenbra och billigt komplement, nu tar vi oss lättare in till stan mm. Försökte med en scooter som jag lånade av min son, en 125:a men det var inget för mig, fick ont i ryggen av allt skakande, så nu känns det väldigt bra, funderar på släp så jag kan ha med den men då måste jag ta nytt körkort.

Nästa lilla test blir ju när lite garantigrejjor skall fixas på bilen, eftersom vi bor i den så blir det lite tjorrvigt om dom behöver bilen flera dagar, inte så kul att bo uppe på bryggan i verkstaden kanske :)). Men det skall väl ordna sig det med, Bengt i Örkelljunga har ju varit kanonbra hitintills, jag är verkligen nöjd med dom.

Ja nu är det väl inte så mycket mer att berätta, allt verkar funka, vi trivs fint, bilen börjar få vår personliga prägel, Cadillacbakljusen är snart monterade:)) och vintertäcket är provat, TV i sovrummet monterad, alla lampor bytta mot LED, köksfläkt monterad, mm.
Ha det gott go vänner, hoppas vi ses i vinter.
Fortsättning följer.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Tack för himla trevlig, informativ läsning, följer er med stort intresse!

GRATTIS till Smart bilen "Plutten" som jag entusiastiskt rekommenderade. Att köra Smart kan verkligen "göra din dag" den är precis så som du beskriver o man är alltid sedd med den bilen! "Lilla My" är nu med oss i Spanien ett halvår som ni kanske läst i länken "Personl betraktelser".
Lena & Jan
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Jag har faktiskt tänkt lite i liknande banor. men det som är knepigast att lösa är var man har vinterkläder på sommaren och tvärtom. sen hur sköter ni tvätten.
Jag tänkte man kunde skaffa en gammal husvagn som man tömmer och inreder som klädförråd tvättstuga. Alternativt skaffar sig en liten stuga som rymmer bättre badrum tvättstuga och några garderober, då har man ju en fast punkt där man har el vatten avlopp mm.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hejsan
Vi har löst detta med kläder genom att hyra ett liteti förråd, ja litet förresten det är på 30m2 så det får platts massor, där har vi kläder mm och åker dit och hämtar och lämnar med jämna mellanrum, funkar perfekt.
Ha en fin dag go vänner.
MVH KEJO 20
 
Toppen