• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Godt vertøy, fant for noen år siden et sett med blad hos Rusta som passer til de fleste slike verktøy. Knivene er saken når en vil splitte langs et limskikt. Problemet kan være at kniven ikke når langt nok, da får en lage et kutt i det som skal vekk slik at kniven når inn.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Det funkade ganska bra med en kniv på multitool. Jag fick laborera lite med slipfaserna först då den gärna ville gräva sig djupare ned i frigoliten.

Börjat frilägga väggarna nu, invändigt är allt hel-limmat. Där skivan fortfarande har lite stuns sågar jag remsor och skär bort dem med kniven. Vid raka avslut skruvar jag en list att såga efter.

Är det någon som vet om regelsökare funkar på husbilar? Vill gärna avsluta skivan på friska reglar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här gjorde jag när jag renoverade. Jag bröt helt enkelt bort den tunna plywooden på väggen & ersatte den med en färdigtapetserad 4mm's skiva som jag köpte av en firma som renoverade husbilar & husvagnar. All frigolit åkte ut & ersatter med XPM-isolering (tror jag det hette), denna köpte jag på XL-byggvaruhus. Frigolit suger & behåller vatten medan XPM-isolering är vattenavstötande med slutna celler & har ett bättre K-värde.
En annan fördet med XPM är att man kan såga, hyvla & skära/tälja i den utan problem. Den är också hård & vridstyv. Börja med att strippa väggen, sedan skarva in friskt virke i reglarna där det behövs. Trä mot trä med PU-lim Allt annat, regel & isolering mot aluminiumplåten & plywooden limmas med fördel med ett attenbaserat polymerlim man köper på samma ställe som man köper den färdigtapetserade plywooden. Polymerlimmet heter TEKTON MS-Instant, tillverkare IMEX. IMEX AB - Tekton MS-Polymer
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tack Bennsan för beskrivningen! Och tack knauser för erbjudandet, får se hur långt jag kommer med brytbladskniv men skall ha det i åtanke.

Min husbil är uppenbarligen hellimmad utvändigt och invändigt så jag tänkte först att jag skulle kunna spara frigoliten men nu när jag har sett skadans omfattning så inser jag att det inte finns en chans. Har nu frilagt hela bakre högra hörnet och allt är murket.

Trodde inte att jag skulle bli förvånad över fuktskadors omfattning efter att ha jobbat så mycket med gamla hus. Skillnaden är ju att i gamla hus är väggen ofta helt öppen vilket gör att fuktskador märks tidigare. På min husbil sitter det en tät aluminiumplåt ytterst samt en plastfilm på plywoodskivan invändigt (VARFÖR?!) resultatet är att vattnet rinner runt och skadan kanske upptäcks invändigt på ett helt annat ställe än där den uppstått..

Det strular med bildupladdningen från min telefon men nu skall ni få några godingar:

20190225_124524.jpg
Först en översikt

20190218_155905.jpg
Sedan en återblick

20190225_121257.jpg
20190225_121313.jpg


20190225_113622.jpg
Såhär ser plywoodförstärkningen av lasttaket ut, glad att jag inte typ gick rakt igenom taket när jag var uppe och kollade tätningarna.

20190225_121320.jpg
Insåg att det måste ha hänt grejjor i golvet med när det ser ut såhär i nedre hörnet. Kröp in under bilen och kände på plywooden och den är mycket riktigt mjuk i hörnet, men bara ca 1-2dm2. Antar att jag borde ned och gräva i golvet när allt ändå är öppet men det eländet blir bara större och större. I sådana fall måste jag också kapa gasolrören och det hade jag hopats slippa, men det borde väl gå att kapa en bit bort och sedan skarva?

Det värsta är ju att jag nu inte känner mig helt övertygad om plåtens tillstånd.. Hittat flera ställen där man kan se att det är på väg att rosta. Men att börja byta plåt ryms inte i varken tidsplan eller budget... Jag tänker att jag kanske får laga de invändiga skadorna och se till att täta så gått det går och sedan kanske gå över och byta plåten om några år.

Just nu känns det lite tungt.. :(
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag hade sprickor i plåten vid fönstren. Jag limmade aluminiumbitar på insidan av plåten. Det som jag tyckte var bökigt var att limma isoleringen och plywooden svårt att få tryck
Lycka till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du kan vara lugn vad gäller plåten, det är aluminium & denna rostar inte. Däremot används stålskruv & stålplåtar för att förstärka skåpens fästpunkter & det är säkerligen därifrån rostvatten runnit & missfärgat. När du köper den skivan jag rekommenderade så är den modenare än äldre skivor & andas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bennsan var köpte du skivan? Har du någon koll på vad den kostade?
Ha det
Jag köpte skivan utav en firma som reparerar husbilar & husvagnar i närheten där jag bor. Om jag inte minns fel så gav jag ca.1000:-. Sådana här firmor brukar ha några skivor på lager & har dom inte detta så kan dom ta hem. Skivorna har samma mått som en spånskiva 2400x1200 mm. Firman kan ju ha mindre bitar om man inte behöver så mycket.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Gick up vid halv sex i morse för att byta en blöja på vår tremånaders dotter och kunde inte somna om så nu har jag snart gjort min arbetsdag. Det är fantastiska soluppgångar här på schlätta!

Nu tror jag att jag har grävt mig till botten av eländet (i detta hörnet..)

20190225_145427.jpg
Installerade ett sopnedkast igår, lite 50tals lyx kan man ju unna sig som rivningsarbetere.


Sopnedkastet blev kortvarigt, jag ringde och pratade med en kille på fogas som handledde mig lite innan jag kapade gasolrören. Med dem ur vägen kunde jag fortsätta gräva mig nedåt i golvet och där hittade jag ännu mer blomjord.

Så jag tog bort lastluckan och sågade upp golvet och hittade en lite korkad konstruktion.

20190226_094403.jpg
20190226_124637.jpg

Den nedersta plywoodskivan i golvet vilar i bakkant på balken som bromsljus m.m. sitter i. Husbilens bakre vägg leder ned vatten på balken där det ringer inåt och hamnar på bottenskivan. Jag ser bara änden men jag tror att den bakre syllen är ganska illa skadad men jag tror att det får vara till i höst.

Blir också mindre och mindre imponerad av tätningsjobbet som gjordes innan försäljningen. Nere i hörnet hade de pepprat med häftstift (som inte fick fäste i det ruttna trät) och sprutat i silikon. Jag kan också se tydligt att någon gjort mer eller mindre exakt samma reparation tidigare, vilket ju är lite nedslående. Hur länge sedan var det kan man undra?

Börjar fundera på att vänta med de andra fuktskadorna tills efter sommaren, denna var ju utan tvekan den största. Vi ville ju egentligen ge oss av i början av april! Som det ser ut nu så känns det väldigt optimistiskt.. annars är kanske alternativet att ha den så här i några år och sedan göra som bror axelsson och bygga nytt från scratch. Väldigt lockande egentligen :rolleyes:

Nåväl man skulle kan ske kunna säga att sker börjar vända nu i alla fall. Jag tror i tre bilen har så många fler överraskningar i detta hörnet och för en halvtimme sedan limmade jag dit den första biten friskt trä. Väldigt skönt att se något ljust och hartzdoftande mitt i all smetig blöt jordgröt blandat med häftstift gammalt lim och rostiga skruvar.

Appropå rost, jag är medveten om att aluminium inte rostar, men är det inte så att rostigt järn kan få aluminium att korodera?
Jag kan i alla fall hitta små prickar här och där, där aluplåten vittrat. Nu när jag rev isoleringen kunde jag på ett ställe se ljuset utifrån, det var bara plåtens lackskikt kvar, osynligt utifrån!
 

Bilagor

  • 20190226_122057.jpg
    20190226_122057.jpg
    2,8 MB · Visningar: 187

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Dom häftar fast plywooden med klammer. Likaså reglarna som klamras ihop. Ex fönsterkarmen och rosten kommer nog därifrån. Hade liknande på min bil.
Skönt att få sätta dit lite färskt virke!
Lycka till
 
F

F.d. 22252

Guest
Aluminium och järn ligger långt från varandra på mandeljevejs skala eller vad det nu heter det innebär att all fukt fungerar som elektrolyt och det kilar joner emellan egentligen är det järnet som ska ta mest stryk men den har ju högre densitet så min erfarenhet är att det är aluminiumet som får stryka på foten. Jag tycker du ska fösöka fixa så mycket att ni kan använda den sen får man ta det hela i etapper. Eller så bita i det sura äpplet som många gjort lägga ner projektet och ta vara på det som är bra att ha. Kanske om du fortsätter söka hittar ett friskt exemplar och då har du massor med reservdelar som skulle vara svåra att få tag på och dyra. Det största problemet är att man behöver en verkstad inomhus att hålls i har själv burit in och ut verktyg flera gånger om dagen eftersom han däruppe hade koll med vattenkannan så fort man öppnade yterdörren.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
lite fakta om Alu
aluminium ligger långt ner på metallernas ädelskala. därför lätt angripas av oxider – särskilt om de sitter i kontakt med en ädlare metall (ex stål) då en elektrolytisk process startar om det kommer fukt på metallerna. Den oädlaste metallen kommer då att "offra" sig och omvandlas till oxid. Detta faktum utnyttjas på båtar där man ansluter så kallade offeranoder av zink (zink ligger långt ner på ädelskalan) som fräts upp istället för att båtens egna metalldelar angrips.

Salt snabbar på processen ordentligt ,Man kan i vissa fall använda rostfria skruvar/brickor/muttrar mot exempelvis aluminium, men då ska det vara syrafast rostfritt som märks med benämningen "A4
Man kan använda brickor av polyamid (nylon) under skruvskallar och muttrar för att hindra att kontakt uppstår mellan metallerna
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Aluminium blir aluminiumoksid - et hvitt pulver, og det skjer raskt i kontakt med stål og vatn med litt salt. Omtrent på den tiden din bilvar ny var det en husbilsprodusent som "pyntet" på varebilfronten med deler av aluminium - det ble med et par årganger før de byttet til plast. De første bilene fikk problemer innenfor garantitiden, pynten forvitret og stålet under rustet.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hej igen allihopa! Har inte hänt så jättemycket med bygget de senaste dagarna. Jag har mest fortsatt och riva och frilägga. Skall hålla i en kurs i tre veckor f.o.m. nästa vecka så förbereder lite inför det också.

20190302_122650.jpg
Jag har i alla fall lappat ihop golvet igen, åkte runt och letade efter 8mm plywood ett tag och hittade till slut 7mm och tänkte det får väl duga varpå jag av rent slarv lastar upp en 10mm på taket :mad:. Tänker att jag kanske kan hyvla ned plywooden. Har tillgång till en planhyvel, det sliter ju en del men jag tänker att jag kan byta till en uppsättning gamla stål först, eller så kanske jag bara köper en skiva till.

20190302_123102.jpg 20190228_101753.jpg
20190228_101918.jpg
Fick pluggborren som jag beställde så nu kunde jag borra runt de gamla skruvarna, hade hoppats att det mesta skulle sitta i kontakter så att jag kunde koppla bort manövertråget men det mesta var skarvat och då vill jag inte ge mig in och rota för mycket. I vilket fall som helst är det skönt att slippa snubbla över hela köksskåpet.



20190302_121847.jpg 20190302_121901.jpg

Här är ett exempel på hur plåten ser ut i taket vid fuktskadan. Hålen har jag öppnat upp genom att trycka lätt med en blyertspenna. Fläckarna med gult ljus är bara lacken kvar utvändigt. Tror att detta är det värsta stället på bilen men jag tror att det kan finnas liknande småhål lite här och var.



Det skall komma regn (alla dagar på 10 dygnsprognosen...) så jag tänkte lägga på en presenning. När jag var uppe på bilen för att skruva ned ett gammalt antennfäste (som annars skulle riva hål i presenningen) såg jag att aluminiumlisten hade brustit på ett ställe. Gick in och kollade i badrummet och det såg ganska hyfsat ut. stack med kniven och inget som helst motstånd. letade runt och skulle säga att skadan här ungefär är lika stor.

Jag har hittills lagt ca 55 timmar på den första skadan, bara på att plocka ned inredning och riva och laga golvet. Det kommer säkert ta 100 timmar till att reparera och sätta in all inredning igen. Att efter all den tiden då inte åtgärda den andra skadan skulle kännas trist. Att lägga mycket energi men inte få ett bra resultat. Gissar på att den andra skadan skulle ta något mindre tid då där inte är några installationer i vägen men låt säga att det skulle ta 100 timmar totalt. Att då ha lagt totalt 250 timmar och sedan veta att plåten antagligen är kass lite här och var är ju inte rimligt, alltså måste jag då typ också plåta om bilen! För varje timme man lägger ned ökar ju också investeringen som man vill skydda, från början tänkte vi ju att det är ju att "det värsta som kan hända är att vi sumpar 40.000 vilket är trist men ingen katastrof"

Frågan är om det inte går snabbare och blir bättre att bara bygga ny stomme? Materialkostnaden är väl inte astronomisk.

Den enda scenariot där vi fortfarande kommer iväg i mars är ju att inte låtsas om skadan i badrummet.

Vad säger ni alla kloka? Hur skall jag tänka? Går det att lappa och laga på gammal plåt?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag är imponerad av din energi trots dina tråkiga konstateranden om skicket på bilen.
Själv hade jag redan från början valt annan väg till husbil, samtidigt som det är kul att se hur kunniga människor ger sig på äldre objekt.
Mitt förslag är att du satsar på att göra bilen körduglig så ni har ett fordon för att testa av husbilslivet. Är det sedan så att ni tycker detta ger mersmak så satsa en lite större summa pengar på en mer frisk bil. Även om du nu får i ordning på karossen så finns det mycket mekanik och elektronik som sannolikt kommer att göra sig påmind längre fram.
En grundförutsättning för en bra husbilssemester är att den levererar funktion utan krångel. Det är bästa förutsättningen för ett kvalitativt husbilsliv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad säger ni alla kloka? Hur skall jag tänka? Går det att lappa och laga på gammal plåt?
---Rufus......
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
Hejsan, det där med så klok vet jag inte :p men jag kom på en gammal reparation som jag gjorde på en husvagn med små fläckvisa uppfrätta hål i ytterpåten. Det var inte frågan om att på den byta ut yttrplåten eller inte ens att hellimma på ett lager till utanpå den gamla.
Det var på några ställen så där tråkiga "frätskador" fläckvis.
Jag tog några aluminumplåtbitar (2m.m. hade jag men tjockleken har nog inte så stor betydelse) som täckte över ett område med frätskador. I mitt fall så blev det kanske 6x2dm. På den ena plåtytan så bredspacklade jag sikaflex eller liknande polymer lim/tätningsmedel och tryckte dit plåten över området med skador, på insidan alltså...... Det är ju naturligtvis för tunn och sladdrig plåt för att bli bra, men på utsidan en lagom stor plan och kraftig skiva, typ spånskiva eller liknande, och en likadant skiva på insidan. Mellan spånkivan på utsidan och plåten med sina frätskador får man lägga en tunn plast så inte spånskivan fastnar i det sika som sipprar ut genom hålen. Kan vara lämpligt att även skydda skivan på insidan med plast för det kommer ut sika på sidorna om plåtbiten.
Det optimala sedan vore ju en jättetving som greppar runt skivan på insidan och skivan på utsidan.....
I brist på en sådan så fick det bli en stämpbräda mellan typ en husvägg på utsidan och en stämpbräda på insidan av vagnen så man fick bra klämverkan på plåtarna medans sikan härdade. Vid skador på taket och avsaknad av ett garagetak över bodelen eller liknande på utsidan så borde det funka med något tungt, typ någon eller några betongplattor eller liknande på yttre träskivan och en stämp inne i vagnen mellen golvet och skivan i taket.
När sikan har härdat så tar man bort klämplattorna och så får man jobba lite med plasten på utsidan för den har fastnat lite i sikan som sipprat ut genom skadorna/hålen. Ett industrirakblad i en lämplig hållare för att skala bort det mesta av överflödet av sikan på utsidan går rätt bra faktiskt.
Ev. lite färg på utsidan sedan klarar sig faktiskt skadorna troligen rätt länge och syns inte mycket alls, och man slipper ju en ful plåtlapp på utsidan av plåten i alla fall.
Det här ger i alla fall en tät yta på en fläckvis uppfrätt plåt och funkar rätt länge, i alla fall tills man funderat ut "the final solution" på problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Det finns många som säger att det tar ett par husbilar innan man hittar helt rätt i planlösning/utförande mm. Så om man tänker så, kanske det inte är värt att nu lägga ner tid på annat än att den klarar er igenom den närmaste tiden. Kanske uppräcker ni då ändå att ni skulle velat ha något annat och då kanske du skaffar ett projekt som inte är lika stort.
 
Toppen