• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag funderade lite över din ryckiga motorgång.
jag tycker du ska börja med å kontrollera blandningsförhållandet (Lambda värdet) när du upplever ryckningarna som steg 1 sedan därifrån tar man det vidare.
Ett kompressions prov är heller inte fel.
Tipset med öppet luftfilter från biltema står jag absolut inte bakom. Bättre med ett nytt fräscht standardfilter det flödar bra så länge det är rent.
Eftersom du har förgasare så påverkas bränsle blandningen om du har ett smutsigt luftfilter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Luftavfuktare kan nog vara bra men när du nu skall renovera så är det klart bättre att riva ut allt som är vått & ersätta med nytt.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag väntar med Luftavfuktaren tills jag är klar med renoveringen, om det är blött någonstans vill jag gärna känna det innan det torkar upp.

Mattson, som jag skrev i inledningen så är jag noll kunnig i motorer.. Byter olja på min 245a en gång om året och det är väl ungefär det. Så hur man mäter lambdavärdet har jag ingen koll på och inte heller kompressionsprov.

Men apropå kompressionsprov så sa den tidigare ägaren något i stil med att den ibland tänder när straxt innan kompresssionen är som störst, eller straxt efter...
Dä va nåe mä kompressionen i alle fall!
 
Senast ändrad:

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Kompessions prov gör man för att utesluta mekaniska fel i motorn typ slitan kolvringar brända ventiler dålig toppackning osv ett snabbt sätt att få en grundläggande bild av motorns kondition.

Beskrivningen att den tänder strax innan å strax efter låter som en glapp fördelare.
nu är jag inte säker på vilket tändsystem Fiat använde på dessa motorer men normalt 10grader före över dödpunkt vid tomgång å runt 30-35grader före vid 5000varv men det beror på motorns fyllnadsgrad.
Men ju högre varv ju tidigare behöver gnistan komma för att förbränningen ska ske vid rätt tidpunkt.

med tanke på bilens ålder så gissar jag på att den ändå är så ny att den har en givare i fördelaren å en tändmodul som sköter tändkurvan då behöver du bara ha koll på grundinställningen. brukar stå på en dekal någonstans under huven. äldre bilar kan ha centrifugal reglerad tändkurva ihop med brytare å där är det mycket som kan börja glappa.

att skjuta tändning å vrida fördelare är inget svårt finns en billig å väl fungerande lampa på biltema
läs manualen som finns till den där står bra förklaring
Tändinställningslampa
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Har märkt att min telefon autokorrigerar ord som jag skriver.. "Luftavfuktare" i inlägget ovan blev till exempel "väktare" (?). Brukar gå in och korrigera i efterhand och skall försöka få lite mer pli på telefonen men om jag verkar lite galen och osammanhängande så är är det mest telefonens fel.

Fast lite galen känner jag mig nog när jag lagt flera timmar på att plocka ned en en toalett i spröd gammal plast, hamnar nog på topp 10 krångligaste jobben jag gjort. Det var svårt att se i vilken ordning plastdetaljerna skulle tas men det visade sig att handfatet+skåp skulle tas först . Det satt en skruv från toakasettens lucka, in i ett hyllplan, vilket förvirrade mig rätt länge. Efter det kunde jag ta den stora väggen med alla fack och spegel m.m.

Märker att någon innan mig plockat ned mycket av sakerna i bilen, många sakerna är uppmärkta med små blyertsantekningar på svenska, kanske inte första gången bilen har fått fuktskador?

Jag fick skruvborttagaren på posten idag så imorgon borde jag kunna få bort "tråget" med manöverpanel och alla kablar.

Det är ju väldigt roligt det här egentligen eftesom att man tvingas lära sig massa nya saker. Vem vet jag kanske börjar pilla lite i motorn sedan :eek:
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tusen tack för hjälpen Mattson, skall kolla närmare på detta efter att jag hanterat härligheterna i bodelen, en sak i taget...
 
F

F.d. 22252

Guest
Om tändinställningen är fel kan den glödtända men det brukar man höra tydligt, men tändinställningen är ju en av de saker man bör titta på sedan lossa stiften tar du ett foto av ett stift så säjer det mycket tror du får en utvärdering direkt här. Sen ska de se ungefär lika ut annars kan det vara problem. Fast jag har svårt att tro att det är något större problem om oljan och kylarvattnet ser bra ut. Har för mej att du har kamkedja på den så inga dyra rembyten. Underligt nog har jag både hört och läst att bensinarna går ganska billigt och skatten är ju lägre så det går på ett ut med vilken motor man har.
Men min kusin har en liknande den är bytt från bensin till turbodiesel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Autokorrigeringen går att stänga av i inställningar, var noga att se till att det i alla olika inställningar är svenska språket som används annars blir det inte ett ord rätt i autokorrigeringen.
Som en liten morot kan jag nämna att solen står som spön i backen för femtielfte dagen i följd, och nu ska jag glida runt på marknaden ta en matbit på en restaurang i söderläge med uteservering, lätt att bli van vid det här livet, man ser en och annan husbil i samma ålder men de går inte i stim precis men däeremot lätt att laga på plats här i spanien.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Vi hade en Fiat ducato -88 bensin Hade samma som du med hackande gång , det visade att regnvattnet från framrutan rann ner genom gallret på motorhuven genom lådan ock droppade ner i tändstiftshålen (tändstiften sitter ljupt ner) Blåste rent Bytte stift med större electroavstånd ( dyra runt 70-80 kr styck) mot de som satt där .Skrapade rent på jorden satt ett plaströr i lådan för vattenavringen
Viken skillnad det blev, inget hackande lugn gång.
Nu kommer jag inte på om det var att vi gick från 98 okt till 95 okt. eller tvärt om har för mig till 95 okt.

leffe
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Som Leffe skriver så hade vi detta problemet på vår 88a pilot.
Tredje stiftet hade spruckit i porslinet.
Avrinningen i friskluftsintaget hade satt igen med skit så regnvattnet rann rakt ner på stiften.
Jag hade också problem med oxid på kontaktstiften till transistorboxen till tändningen som sitter på insidan i grillen.
(Tror det är transistorer).
Då blev bilen svårstartad.
Det var bara att rengöra dom.
Lycka till med renoveringen.
Krister
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tö här idag, märkte att det ram vatten längs innerväggarna på bilen. Den står parkerad i några graders lutning och det slumpade sig så att lägsta punkten var ett hål i taket. Jag kunde tydligt se hur vattnet rann ned i hålet!

Skottade av taket nu och skickade ett mail till husbilsfirman om att de borde reklamera tätningsjobbet som de lät göra.

Nu har jag får bort all inredning i toan. Börjar bli orolig över att få tillbaka allt på rätt plats o_O
Försöker att vara noga med uppmärkningen.
 

Bilagor

  • 20190223_121326.jpg
    20190223_121326.jpg
    1 MB · Visningar: 127

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu har jag ägt husbil i 12 dagar och det ser redan ut som att jag kvaddat den fullkomligt..

Hela köket är borta och toan är tom på inredning. Börjar få ett hum om denna skadans omfattning nu.

Tror jag behöver städa lite och kanske hänga upp nya gardiner :D
 

Bilagor

  • 20190223_181300.jpg
    20190223_181300.jpg
    3,7 MB · Visningar: 315
  • 2019-02-23 18.19.40.jpg
    2019-02-23 18.19.40.jpg
    3,4 MB · Visningar: 306
  • 2019-02-23 18.20.08.jpg
    2019-02-23 18.20.08.jpg
    1,4 MB · Visningar: 303

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Jo lite städning går nog åt. :spinny:
följer med spänning .
Alltid lika kul att se någon annan göra detta jobb , har varit där och vete f----- om det blir något mer i den stilen.
Lycka till...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Skam till sägandes har jag inte läst denna tråd förrän nu. Därför kommer här ett tips lite sent men kan kanske vara användbart framöver.

Propparna i fönsterkarmarna som döljer skruvarna har jag pillat ut ganska många genom att använda en pinne med en bit bra tape satt över pinnens ända med klistersidan utåt. Sedan har jag bara tryckt tapeändan mot proppen och dragit ut. Det gäller att trycka så lite som möjligt så att proppen inte trycks in mera.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Ok nu tar jag gärna emot tips. Har plockat bort det mesta av inredningen och börjat kika in i väggen. Den inre väggskivan sitter ju limmad på frigolit och trästommen. Finns det nåt smart sätt att frigöra skivan från frigoliten och trät, går det t.ex. att värma den för att få den att släppa? Det rötskadade virket måste jag ju ta bort ända ut till aluminiumplåten, går det att värma utifrån för att få limmet att släppa eller är det bara att försiktigt skrapa sig bak till plåten som gäller?

Funderar på att byta ut den inre skivan mot 4mm björkplywood som finns på den lokala brädgården och sedan måla med någon diffusionsöppen färg / tapetsera med något öppet. Vad tror ni om det? Eftersom att jag är van att arbeta med gamla träkåkar så känns husbilar nästan kusligt täta..
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
När jag gick och la mig igår var luftfuktigheten 96÷ RF. Har kört med luftavfukare och kupevärmare hela natten och luftavfuktaren har fångat en och en halv liter under natten.

Kan också medela att skruvutdragaren jag köpte var helt värdelös. Varningsklockorna ringde direkt när det stod PRO GRADE! AS SEEN ON TV! på paketet och mycket riktigt var det bara skit. så nu har jag beställt pluggborr och får borra runt skruvarna. Det kanske blir lite grisigt men jag tänker att jag får svarva till en rundstav med exakt mått som jag kan göra plugg av sedan. När jag skruvar ihop allting igen funderar jag allvarligt på att genomgående använda rostfri skruv. Det största problemet just nu är väl mest att jag inte har kunnat ta bort manöverpanelen utan bara har ställt den åt sidan så jag måste akta mig för alla sladdar hela tiden.

Jag skall försöka städa upp lite nu och sedan fortsäta riva väggarna. Tips på hur man efektivt plockar bort det skadade materialet motages tacksamt!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er hellimt, noe som ikke var vanlig så trenger en benytte en kniv - gjerne en vibrerende på et multitool. Det å fjerne innerplaten er oftest ganske lett der hvor platen er fuktskadet. Isolasjonen var aldri limt om ytterhuden er hamret alu, er det glatt plate så kan det være limt - da fjerner en kunn det som er skadet.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Invändigt är den i alla fall hellimmad, jag har en Festool Vecturo multitool som jag kan slipa om ett gammalt slött blad till så att det blir som en kniv, skall testa med det. Har även djupanhåll till den vilket kan komma väl till pass när jag skall såga i stommen utan att såga ut i alu-plåten.
 
Toppen