• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nä jag håller med, det blir liksom inte så roligt om man gör halvmesyrer, det förtar arbetsglädjen. Jag började titta lite för att se hur jag skall bära mig åt för att plocka ned allt. Manöverpanelen med all el hänger under köksskåpen. Först trodde jag att den var nitad för det var bara som ett hål mitt i fästet. Efter lite närmare inspektion kunde jag konstatera att det var sönderkörda philipsskruvar som rostat lite:D. Jag har beställt ett kit med GraBit skruvborttagare, hoppas att det fungerar.

Jag är helt inställd på att när man väl börjar riva så kommer det att växa och växa. men när man väl kommer över den punkten så blir det riktigt roligt!

Jag var uppe på taket för att kolla på skorstensgenomföringen som Bengtic rekommenderade, såg att den mycket riktigt var tätad med silikon. Men det såg ändå ganska hyfsat ut, bredvid såg jag några färgflagor som jag pillade bort och hittade ett hål på 1cm2. Inte konstigt att det är lite blött i väggarna. Hur skulle ni laga något sådant? Husbilsfirman jag köpte av lämnade in till en reparationsfirma vars reparation inte imponerade på mig.. De hade kört skruvar rakt igenom aluminiumlisten på flera ställen vilket resulterat i hål. sedan hade de klafsat på något som såg ut som genomskinlig silikon, kanske något hårdare, osäker på vad det var. Jag misstänker att jag kommer att behöva täta om alla lister och flera fönster mm.

Bara jag kommer över krönet så att jag kan börja laga istället för att riva..

Nu tar jag kväll, skall försöka köra ett pass i morgon också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hålet limmar du en liten aluminiumplåt över. Samma med dom klantiga skruvarna, lossa dom, gör rent & fyll hålen med lim/tätningsmedel & dra tillbaka skruven igen. Som lim/tätningsmedel kan du med fördel använda Sikaflex eller Tec7.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Då har det klickat igenom så att man är medlem! Så nu kommer en radda med bilder. Vaknade idag till kraftigt snöande så jag har satt på en värmefläkt i husbilen, tänkte ta ett pass och se om jag kommer åt att plocka ned någon inredning nu.


gnista.jpg
Här är felet på gasolbrännaren, skyddsstrumpan hade vittrat sönder så tändstiftet kortslöt i elementet i stället för mot brännaren, har beställt en ny skyddsstrumpa nu.

Termostatvred.jpg termostatvred (2).jpg
Är det någon som har ett förslag för vad man skall smörja termostatvredet i plast med, har hört att WD40 kan reagera med plast?

fuktskada.jpg
Här är vad som förefaller vara den värsta skadan. I hålet nere till höger kan jag stoppa in fingrarna flera milimeter. Jag tror att sprickorna följer träreglarna.

fuktskada (2).jpg
Skada vid väggen mot toaletten. Måste nog plocka ned hela toaletten för att se omfattningen.

fuktskada (3).jpg
En liten skada framme i Alkoven. Verkar vara minst i omfattning och enklast att åtgärda

gammalt silikon.jpg
runt skorstenen var det mycket riktigt tätat med silikon som blivigt hård och lätt gick att pilla bort. min ide är att släppa på skruvfattningen som håller skorstenen nedifrån och lägga dit lite butyltätning. Till höger bredvid fästet till takräcket ser ni hålen jag hittade igår.

rosthål.jpg
Närbild på hålen

klantig tätning.jpg
Ett exempel på husbilsfirmans tätningsarbete. Skruven är dragen rätt igenom listen och fogen sluter inte ens tätt mot fästet till takräcket (misstänker att utföraren inte ville kladda ned fingrarna).
 

Bilagor

  • 20190218 2_160145.jpg
    20190218 2_160145.jpg
    5,9 MB · Visningar: 222
  • 20190218_155657.jpg
    20190218_155657.jpg
    587,3 KB · Visningar: 215
  • 20190218_155812.jpg
    20190218_155812.jpg
    3,1 MB · Visningar: 215
  • 20190218_155819.jpg
    20190218_155819.jpg
    3,5 MB · Visningar: 212
  • 20190218_155905.jpg
    20190218_155905.jpg
    237,6 KB · Visningar: 208
  • 20190218_155928.jpg
    20190218_155928.jpg
    1 MB · Visningar: 207
  • 20190218_155944.jpg
    20190218_155944.jpg
    3,3 MB · Visningar: 215
  • 20190218_160056.jpg
    20190218_160056.jpg
    1,6 MB · Visningar: 217

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Sådärja, nu är kylskåpet och spisen demonterat. Kylskåpet var ju ganska pilligt, det satt bara med två skruvar från varje sida men det var en så tajt passform att jag trodde att jag fortsatte leta efter skruvar både länge och väl, vilket var tur för det fick mig att ta bort ventilgallret från utsidan, så att jag såg att kylen var monterad med fasta gasolrör hela vägen fram. Hade säkert lyckats bocka ett gasolrör i annat fall.

När kylen väl var ute kunde jag även konstatera att den inte går ut genom dörren. :twitcy:
Så vi får väl samsas där inne under bygget, kylen och jag.. Inser också att jag får se till att hålla den på bra humör för har ingen aning om hur jag skulle kunna få in en ny ?!

20190221_142624.jpg
20190221_132814.jpg
Bild utifrån genom luftventilen till kylen

20190221_142716.jpg
Hittade lite mögel också. Isoleringsmattan som låg under plastgolvet var helt våt och har antagligen blött ned listen till hyllan så att den börjat mögla.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Du har rätt! det ser ut att funka. Men jag tror jag avvaktar med det, vore skönt att slippa plocka bort dörren i alla fall tills det blir lite varmare, har en kupefläkt på nu för värmens skull. Ser också ut som att det skulle kunna gå att lirka ut det via passagerarsätet om man är två.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Kylen går ut genom förar eller passagerardörr, eventuellt måste man demontera en eller båda stolarna och
släppa dörrspärren så dörren öppnar med större vinkel.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu lägger jag av för dagen, min batteridrivna arbetslampa slocknade och då trevade jag mig tillbaka in i värmen. Har fått till en bra start på nedmonteringen av inredningen och har nu plockat ut pannan, varmluftsfläkt, kylskåp, spis, handfat+kran, köksbänk och en del skåp.

Känns bra att var igång. Inser att en fördel med detta är att jag lär mig husbilen utan och innan (i alla fall bo-delen)
20190221_192851.jpg

Hittade en liten fläkt bakom kylskåpet, osäker på om den är original, någon som vet? När det började bli mörkt slog jag på 12v strömmen för att få lite ljust i vagnen och då gick fläkten igång men dog efter ett par minuter.
20190221_184644.jpg 20190221_184652.jpg

Har tidigare lagt märke till att köksbänken har flera skador som verkar vara igenspacklade med typ plastic-padding eller något liknande, tyckte att det var lite märkligt att någon lyckats få till så stora bulor men när jag fick loss köksbänken kunde jag ju konstatera att den av wellpapp (!) Lutar nog åt att byta den när jag ändå är i farten. Hittade den här på bauhaus som ser ut att stämma hyfsat mot originalinredningen. Blir lite tyngre men känns tråkigt att sätta tillbaka något som är så slitet.

Vi får se vad som händer i morgon.

Hej då macken!
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Fläkten transporterar bort värme från kylskåpet , behövs ibland på sommaren för att få bra kyla i kylskåpet
brukar vara tillbehör utblås genom vent galler
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Går den på någon form av termostat då? Det var så märkligt att den gick i ca 1 minut och sedan slocknade igen.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
jag kör manuellt, on off, men de påkostade brukar ha en lite termostat brukar sitta upptill på 'elementet '
suger luft nere från , 'kyler' hela bak sidan
de gamla brukar låta rätt mycket.
jag har bytt till morderna bortlösa 'data' fläktar köpta på kjell&co
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju vara bra att ställa in en avfuktare den brukar kunna ta bort en del fukt kan vara ide att stänga all ventilation då och låta den gå länge borde bli ganska torrt i väggarna så småningom. De som har dieslar brukar säja att bensinarna går tyst, jag har ju diesel och de låter en hel del. Så pass att när man kört en dag så märker man av hörselskada.
Jag har dränkt in vredet till värmen med wd40 i omgångar men det blir ju lite varmt så det dunstar nog så småningom men det har hjälpt, den där kranan är väldigt dyr och svårbytt har ju en termostatfunktion så det är bara bra om du kan få den gå bättre jag fick igång min.
Toaletten kan vara lite knepig den kan kärva i vredet så att luckan fastnar. jag har använt silkkonspray för att få gummiringen som tätar att fungera bra Det finns ju en separat vattenbehållare till spolningen blir det fryskallt kan det vara ide att tömma den. Toalettpappret behöver man inte köpa för dyra pengar på en husbilsfirma lidl tvålagers fungerar utmärkt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For smøring av plast bruker jeg normalt silikonolje i form av spray eller bedre som fett. Selv spayen fungerer gjerne i flere måneder, fettet i mange år.

Og for toapapir, alle myke 2-lags som ikke er laget av resirkulerte fibre fungerer minst like bra som det dyre spesial papiret. Selv 3-lags fungerer, men her blir det fort litt forskjell på fabrikatene.
 
F

F.d. 22252

Guest
själva mekaniken i vredet ser ut att vara av metall men det kan finnas ett memebran inne i regulatorn som styrs av en förmodligen sprit fylld givare som ska sitta på ett speciellt ställe så att den kalla golvluften kommer åt. Händer att folk flyttar på den och då registrerar den värmen på själva kaminen istället för tempen i bilen, jag har ju moddat detta lite och den har fungerat jättebra sedan dess. Jag ska försöka smörja med silikon nu när den börjar kärva efter några månader knut.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Verkar som att jag behöver plocka bort fönsterfodren för att få bort väggpanelen i toaletten. Runt fönstret sitter det plastploppar som ser ut att vara skruvat, men plastplopparna som sitter över sitter hårt som tusan, vill inte bända sönder något..

20190222_125300.jpg 2019-02-22 13.30.45.jpg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag demonterade mina fönster så sprayade jag på lite WD40 & bände försiktigt med en instrumentmejsel. Propparna & karmarna gick inte sönder med det blev något enstaka litet brytmärke.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Finns att köpa nya ploppar husbilstillbehörbutikerna. Kanske svårt att hitta samma färg. Men som bennsan skriver det blir bara små märken
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tog ett vasst stämjärn och fick bra grepp i plopparna så jag kunde bända med "hälen" på stämjärnet. Tack för tipsen! Har varit på jula nu och köpt luftavfuktare och en rejäl hylsnyckelsats.
 
Toppen