• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Hej,

kan någon förklara vilka fördelar det finns med att ha en assistansförsäkring förutom den vanliga försäkringen? Det enda jag kan läsa mig till är att det är billigare självrisk, eller ingen alls som vissa bolag har. Dessutom erbjuder ju märkesverkstaden bärgning och hjälp om man servar fordonet. Vad är så mycket bättre med assistansförsäkring?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Assistansförsäkring

Hej,

kan någon förklara vilka fördelar det finns med att ha en assistansförsäkring förutom den vanliga försäkringen? Det enda jag kan läsa mig till är att det är billigare självrisk, eller ingen alls som vissa bolag har. Dessutom erbjuder ju märkesverkstaden bärgning och hjälp om man servar fordonet. Vad är så mycket bättre med assistansförsäkring?

Om du har HBK:s Folksamförsäkring ingår ju assistans idet. Jag har använt det två gånger. Ena gången för att avgassystemet gick av andra gången punktering.

Ingen självrisk fick ersättning med hyrbil och taxi + lite kontanter för utlägg. Hjälpen kom snabbt och handläggare hörde av sig under dagen och frågade hur det gick. Jag blev nöjd.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Det låter ju bra i ditt fall. Frågan är bara vad som gör en assistansförsäkring bättre? Att du inte fick betala en självrisk är ju bra men förutom det? Om jag betalar 500 kr/år så får det ju ge mer än att jag slipper självrisken? Om jag behöver nyttja det flera gånger/år så kan det ju vara lönsamt men om man inte gör det?

Jag bara undrar vad det ger för mervärde. Jag kan ha bommat något kapitalt?

Hälsningar/Hike
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Samma förhållande gäller väl alla försäkringar. Det är försäkringstagaren som avgör om man får värde för premien.
Har själv slutat med assistansförsäkringen just på grund av att risken för ett haveri på vägen är relativt liten.
Sedan början av 60-talet har behövt anlita bärgare endast två gånger och det var med samma bil med någon veckas mellanrum och ett svårfunnet elfel.
Visst är det bekvämt att ex. vid en punktering ringa för att för hjälp med bytet men om premien "betalar sig" ställer jag mig tvekande till.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Att byta hjul på en mörk livlig trafikerad väg tillhör inte mina favoritsysselsättningar.
Då är assistans bra att ha i synnerhet som man får den utan kostnad genom medlemskap i HBK!

Att få något utan kostnad finns inte, du är väl tvungen att teckna en grundförsäkring för att "få" den gratis? Jag tittade på HBK-försäkringen men den var dyrare än hos mitt vanliga försäkringsbolag. Då kan jag ta bärgning 1 gång/år och ändå tjäna på det.

Hälsningar/Hike
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Eftersom assistans försvann från försäkringen för oss som har Codan genom Caravan Club så blev den här frågan intressant. Försäkringen ligger numera hos TryggHansa.
Ringde upp innan jag förnyade och fick svaret att självrisken på bärgning var borttagen som rabatt och vad det gällde däckbyte vid väg är servicen samma som assistans. Bägaren gör bedömningen om han byter på plats eller flyttar bilen till säkert ställe och ev byter där.
Inte säger en bärgare nej till ett enkelt jobb som däckbyte.
Däremot så var frågan på bränslepåfyllning osäker men handen på hjärtat, ingen kör väl soppatorsk idag med den teknik vi har i GPSerna tex.

Så, det känns idag som små skillnader att ha assistans mot utan. Däckbyte o bärgning räcker för mig hoppas jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Assistansförsäkring

Att få något utan kostnad finns inte, du är väl tvungen att teckna en grundförsäkring för att "få" den gratis? Jag tittade på HBK-försäkringen men den var dyrare än hos mitt vanliga försäkringsbolag. Då kan jag ta bärgning 1 gång/år och ändå tjäna på det.

Hälsningar/Hike

Assistans kom till på min befintliga försäkring utan pålägg.
På helårsbasis betalar jag drygt 3800:-, det kanske är dyrt?

image.jpg
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Trygg Hansa.
Årsbasis 4261:-
Assistans 596:-
Tillbaka 2765:- "Avställd"
Totalt: 2092:-

Vi hade i alla fall assistans för husbilen i garaget:spinny: kanske var bra om den inte hade startat efter vinterförvaringen.:)


Eftersom vi var nya så anlitade vi ett företag på nätet som skulle leta upp den billigaste försäkringen, han sa att den är importerad så då blir det lite dyrare, nästan 11.000 ville han ha :twitcy: Blev Trygg Hansa istället.

Bostadsorten räknas nog som högriskområde för dom som aldrig varit här..:wub:
 
Toppen