• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

F

F.d. 53123

Guest
Någon som känner till någon assistansförsäkring för husbil som har en totalvikt på 5ton?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring

Om du använder Midland Oils produkter får du det utan kostnad, i din vanliga försäkring måste dock bärgningsmomentet ingå, så det är egentligen endast en självriskeleminering.

Ett plus, förutom 2 liter olja i rabatt som HBK-medlem, är att om orsaken till bärgningen beror på ett haveri där deras olja ingår så står de för reperationskostnaden.
Se mer: http://www.husbilsklubben.se/forums/t37910/

Jag använder den själv!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Assistansförsäkring

HBK's försäkring genom Folksam har även den assistansförsäkring.
 
F

F.d. 53123

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Man får tacka för dessa snabba svar / Anders
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Hej

Läs noga igenom villkoren för de olika assistansförsäkringarna, det är stor skillnad på dem.
En del är i praktiken meningslösa medan andra kan vara riktigt bra.

Vid småfel är det ingen större skillnad men vid t.ex ett större motorhaveri skall man vara noga med hur långt bilen tranporteras.
I bästa fall transporteras den ända hem från var som helst i Europa ( med vissa undantag som Ryssland, Albanien etc.)
Vanligt är till närmsta verkstad (kan bli mycket dyrt om man är i "fel" land), men det förekommer också att transport endast sker en viss sträcka som då oftast är mycket kort. Då får man i praktiken vara beredd att betala merparten av bärgning och transport själv.
Se också till att försäkringen verkligen gäller i det land som ni tänkt köra i.

Sen är det som vanligt att man har olika behov av en försäkring. Den som bara kör i Sverige har inte så stor nytta av en Europaförsäkring medan den kan vara guld värd för en annan.
Så ta er tid att läsa igenom alla sidor med "finstilt" så hittar ni säkerligen en lämplig försäkring för er.

/Stig
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Assistansförsäkring

hei.
kjøre rundt med en på 5tonn,bruker Falck camper-assist XL,
kr.785.- pr.år

mvh krist.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Assistansförsäkring

Hej

Vid småfel är det ingen större skillnad men vid t.ex ett större motorhaveri skall man vara noga med hur långt bilen tranporteras.
I bästa fall transporteras den ända hem från var som helst i Europa ( med vissa undantag som Ryssland, Albanien etc.)
Vanligt är till närmsta verkstad (kan bli mycket dyrt om man är i "fel" land),

/Stig

Hej! Stig. Jag kollade med Folksam förra året (när jag hade ett projekt att köra genom ryssland som inte blev av) att det var ingen skillnad på assistance i Ryssland.
 
Toppen