• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Verkar som att det är svårt att hitta assistansförsäkring för en bil på 5 ton, förutom hos SBM.

Kollar man på villkoren så verkar följande gälla (mycket möjligt att man kan få undantag, men det är inget de uppger):

M Väghjälp: 4.500 Kg
Falck Camper Assist: 4.200 Kg
Solid Vägassistans: 4.250 Kg
SBM Väghjälp HB: 15.000 Kg

Kollade även Codan (eftersom de nämndes ovan) de har väghjälp som tillägg och jag hittade ingen viktuppgift.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Tony o Tina

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1268
Medlemskap
2028
Sv: Assistansförsäkring

SBM har en.

Har inte provat denna ännu men tänker ta kontakt med dom

SBM Kundservice: 0771-615 615

4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen kan endast tecknas för fordon som är yngre än 15 år och/eller gått högst 15 000 mil vid försäkringens tecknande. Försäkringen gäller fordon upp till 15 000 kg. Försäkringen gäller för fordon angivet i försäkringsbeviset och ersätter om försäkrat fordon drabbas av oförutsett driftstopp enligt 4.1-4.6 som beror på maskinhaveri eller annat tekniskt fel, kollision, vältning, avkörning eller annan olycka

Tony & Tina
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Jag var påväg att teckna SBM , men då hade de inte punktering som moment.

Punktering är nog det viktigaste momentet!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Jag var påväg att teckna SBM , men då hade de inte punktering som moment.

Punktering är nog det viktigaste momentet!

Det har SBM nu, i alla fall om du har reservdäck med... Om inte så får man betala för bärgningen (eller nytt däck). Vilket jag tyckte var ett konstigt villkor.

De hjälper till med att låsa upp bilen vid nyckelproblem. Men om låssmed måste tillkallas kostar det.

//Stefan
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Vad ingår i en assistansförsäkring utöver räddning som man normalt har i sin ordinarie försäkring?

Räddning
Vid trafikolycka, stöld eller annat driftsstopp
får du som har husbil ersättning för bärgning.
Försäkringen ersätter
• bärgning till närmaste verkstad som kan
reparera husbilen.
• transport till hemorten för både husbil och
passagerare, om husbilen stjäls eller föraren
skadas och inte kan köra hem husbilen.

Självrisken är väl normalt 1500:-.
I räddning ingår inte "soppatorsk".
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Vi har CC,där ingår assistans.Vår bil väger 5 ton och vi har nyttjat den en gång.
Anders.B
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Det har SBM nu, i alla fall om du har reservdäck med... Om inte så får man betala för bärgningen (eller nytt däck). Vilket jag tyckte var ett konstigt villkor.

De hjälper till med att låsa upp bilen vid nyckelproblem. Men om låssmed måste tillkallas kostar det.

//Stefan

Jag och massor med husbilar har inte reservdäck som standard.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Jag och massor med husbilar har inte reservdäck som standard.

Jo jag vet, det jag tyckte var underligt var att om man inte har reservdäck, så får man själv stå för bärgningen - vilket ingår om man har motorproblem t.ex.

Och som du skriver, det säljs allt fler bilar där det inte följer med reservsulor, bara däcksprej...

//Stefan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Jo jag vet, det jag tyckte var underligt var att om man inte har reservdäck, så får man själv stå för bärgningen - vilket ingår om man har motorproblem t.ex.

Och som du skriver, det säljs allt fler bilar där det inte följer med reservsulor, bara däcksprej...

//Stefan

Eftersom merparten av nya husbilar saknar reservhjul så är SBM inte att rekommendera!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Assistansförsäkring

Jag har varit i kontakt med SBM idag (via mail) och fått följande svar på min fråga om vad som händer om man bara har "reparationssats"

Hej!

Bärgaren vet hur han ska hjälpa till, går det inte med din utrustning så bärgar han dig direkt till en däckverkstad.

Om du har några frågor får du gärna höra av dig till vår Kundservice.

Telefon: 0771-615 615
E-post: info@sbmfordon.se

Med vänlig hälsning
Philip
SBM Kundservice
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring

Uppgift som jag har fått, är att om man inte har reservhjul och lagningssatsen inte fungera tex vid slitbanelossning, så bärgar man bilen till en gummiverkstad. Har man otur och kommer en fredageftermiddag kan man få vänta tills måndag morgon för att få det lagat/bytt.

Alternativt kan man lämna uppgift om däckdimension vid anmälan. Finns det en däckjour och de har ett lämpligt däck hemma så tar man med det och byter på fälgen. Sannolikt är det inte ett däck av samma typ man redan har och man får betala arbetskostnaden och däck, täcks ej försäkringen.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Assistansförsäkring

Då skulle ett alternatv vara att ha med sig ett däck utan fälg, för att spara vikt och utrymme...
/Bertil
 
Toppen