• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring

Även Motormännens Assistans mfl. är endast en självriskeliminering.

Jag känner inte till någon vägassistans som är konstuerad på annat sätt, men sådana finns kanske.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Assistansförsäkring

För att utnyttja Midland assistans kräver att man servar (gör oilbyte) hos deras verkstad
det blir en resa på 12 mil för vår del! Annars har vi bara 2 mil till s.verkstad...
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Servar och byter olja själv. Använder falk assistans.
Smidigt har fått hjälp med punktering.
Markko, :cat::msn_cat:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

"Still confused but on a higher level".

Ska inte byta olja eller göra service förrän i höst - så då faller Midland och Bosch.

Vad återstår???
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Även Motormännens Assistans mfl. är endast en självriskeliminering.

Jag känner inte till någon vägassistans som är konstuerad på annat sätt, men sådana finns kanske.

Jodå det finns en hel del. Det är ju det som är så viktigt att kolla upp.
Man får kontrollera vilken skydd man får från sin vanliga halvförsäkring så man vet vad man behöver utöver det. En självriskeliminering som t.ex Midland erbjuder ger ju ingen extra hjälp mer än att man står för självrisken. Det kan ju säkert vara bra men det ger ju ingen extra hjälp på vägen.

Här är en länk till en sammanställning jag hittade.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring

Jag kan inte finna att någon av de uppräknade vägassistanser bistår fordon upp till 5 ton, gränsen går vanligen vid 3,5 ton. Vägassistans verkar i flera fall vara ett tillägg till den vanliga husbilsförsäkringen.

Ännu har jag inte behövt testa MidlandOils assistans men om så blir nödvändigt kommer jag att redovisa mina upplevelser här i forumet.

Gunnar /medlem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Gunnar,

Upp till 3.5 ton eller inte var inte riktigt det jag menade.
Jag ville poängtera att det är stor skillnad på självriskeliminering och assistansförsäkring.

Jag råder dig att kontrollera villkoren i din vanliga försäkring och läsa Midlands villkor annars kanske du råkar ut för en otrevlig överaskning om något händer.

Jag hävdar med en dåres envishet att det enda Midland tillför är att de betalar din självrisk om något händer. Inget utökat skydd eller något annat.
Om din vanliga försäkring har ett skydd du tycker är tillräckligt så är allt frid och fröjd men om du vill ha utökad trygghet måste du teckna en riktig assistansförsäkring.

Midland har faktiskt uppdaterat sin information på hemsidan så där står det numera "självriskeliminering vid driftstopp".
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

M Väghjälp :

"Oavsett var du befinner dig kommer hjälp snabbt. Du får starthjälp, alternativt bogsering till närmaste verkstad. Motormännen står för självrisken på fordonets räddningsförsäkring vid två tillfällen under året (upp till 2 000 kronor per gång).
M Väghjälp gäller dessutom i alla de länder som omfattas av din personbils, husbils eller motorcykels räddningsförsäkring (som är en del av hel -eller halvförsäkring)."

Jojje
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Självriskeliminering eller "riktig" assistansförsäkring medför ju samma sak. = 0 kr för åtgärd från egna plånboken.
Två tillfälle för M verkar lite snålt. Husbilar kör ju ofta några
km på konstiga dåliga grusvägar för att nå en fin ställplats. ju mer slitna däcken är...ju större chans är det till bärgning. Vi är ju många som saknar reservdäck. Har nyligen själv haft punktering och fick sitta en solig söndag utanför en däcksfirma i Spanien. Tänk vad jag sparade pengar åt FIAT assistans. En annan sak som jag reagerar på är om man
skulle stå illa på autobahn kan man då ta första bästa bärgare eller skall man sitta som en fåne och ringa Sverige för att denna vägen rekvirera hjälp. Verkar vara lite olika finstilta"brasklappar" hos de olika bolagen!
 
Toppen