• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring varför?

B

Boxer

Guest
Varför ska man ha en assistansförsäkring? Räddningsdelen ingår väl i ordinarie försäkring. Vad täcker den mer än självrisken?
Har aldrig haft någon har i och för sej aldrig haft några problem med husbilen men har fått en motorcykel hemskickad i från Holland på ordinarie försäkring utan några som helst problem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Assistansförsäkring varför?

Medlemsförmån i Folksam:
  • Hjälp på platsen inom en timme
  • Reparation, bärgning, låsöppning, hotellrum
  • Gratis hyrbil i tre dagar
  • Ingen självrisk
 
B

Boxer

Guest
Sv: Assistansförsäkring varför?

Vad som gäller på den ordinarie räddningsförsäkringen är inte helt enkelt att läsa ut. Hyrbil får man teckna en extra försäkring för men försäkringen gäller i vissa fall för fortsatt transport. Hotell får man väl också betala själv, fast assistansförsäkringen betalar bara en natt. Hjälp inom en timme gäller bara i Sverige. Men det finns ett undantag i assistansförsäkringen,försäkringen gäller bara vid maskinhaveri eller annat tekniskt fel som är oförutsett och inte beror på bristande underhåll. Innebär det att man måste kunna uppvisa en ifylld servicebok?
Krångligt det där med försäkringar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Assistansförsäkring varför?

Ja om du åker mycket utanför sverige rekommenderar jag varmt att ha en assistance försäkring. Man ringer till sverige och pratar svenska och sedan fixar allt sig automatiskt.

Jag har själv varit tvungen att använda det två gånger. Folksam HBK försäkring.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Assistansförsäkring varför?

Vi bytte försäkringbolag den 16 juni till ett med full assistans. På vår resa i fjällvärlden var oturen framme och vi fick punktering på en grus väg ca 4mil från Vilhelmina.Första tanken var hur vi skulle kunna få hjälp när det var midsommardag.Eftersom vi självklart har reservhjul behövde vi bara hjälp med att byta hjul. Hjälpen kom efter 2tim. Fick sedan hjälp med att köpa ett nytt däck på en firma i Vilhelmina. Allt detta fixades på ca 4tim,vi var mycket nöjda med tanke på att det var midsommardag.
Tommy R
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Assistansförsäkring varför?

Fördelen med assistansförsäkringen är väl i första hand fråga om en viss trygghet, dessutom finns det ingen självrisk, vilket man får räkna med på räddningsdelen.

Har tidigare alltid haft en ass-försäkring men tror faktiskt att jag klara mig utan en sådan, och om olyckan skulle vara framme så finns räddningsdelen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Assistansförsäkring varför?

Två års assistansförsäkring motsvarar ungefär en självrisk på räddningsdelen i den normala försäkringen. :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring varför?

Ett bra gratis alternativ för att slippa självrisken som jag använder är MidlandOil; se under rabatter!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Assistansförsäkring varför?

Tror inte att vi skulle fått den hjälp vi fick med hjulbyte + att dom öppnade däcksdepån på midsommar utan assistansförsäkring. Att lova hjälp inom 1tim det håller aldrig.
Tommy R
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Assistansförsäkring varför?

Har haft punktering två gånger på husbilen. En gång i Sverige och en gång i Spanien. I Sverige ringde vi Assistans och fick beskedet att hjälp kommer. Vi satte oss till ro och började koka en kanna kaffe. Kaffevattnet hant inte bli varmt förrän där stod hjälp utanför. Inom en timme var vi körandes igen. I Spanien, ja det är som det är. Fem timmar tog det den gången. Men hjälp fick vi. Bara att skriva under sen ut på banan igen. Bra hjälp, behöver inte betala, kan sitta med armarna i kors och vänta tills allt är klart. Kan det bli bättre!
Ce-eN !
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring varför?

En plånboksfråga , antingen dyr åtgärd från räddningsförsäkringen eller gratis åtgärd från assistansförsäkringen.Det är bara att välja!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Assistansförsäkring varför?

Åtgärden är ju inte gratis på assistansförsäkringen, 2 år motsvarar självrisken på räddningsdelen i den vanliga försäkringen! :wideeyed:
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Assistansförsäkring varför?

Var i sydtyskland Nördlingen och fick problem med vattenläkage i våtrummet. Jag lyckades med dålig engelska lotsa en Adakbil till platsen och den kom efter 15 minuter. Felet åtgärdades av två trevliga män som nog kunnat få en vinflaska eller så.
På väg till Nordkap larmade den röda lampan och jag fick 4 mils bogsering till verkstaden. Byte av spridare kostade egentligen 6000:- men vi betalade maskinförsäkringens 2000 skr. i självrisk.

Bogseringen betalar Motormännens väghjälp (195 skr. i årsavgift.)
och för husbilen har vi en helförsäkring också den hos Motormännen till
en årsavgift på 3353 skr.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring varför?

Åtgärden är ju inte gratis på assistansförsäkringen, 2 år motsvarar självrisken på räddningsdelen i den vanliga försäkringen! :wideeyed:
Hmmm.
2000:- i självrisk på HB-försäkringen. 195:-/år för M:s räddningsförsäkring.
Alltså över 10 år innan sjävrisken "är betald".
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Assistansförsäkring varför?

Hmmm.
2000:- i självrisk på HB-försäkringen. 195:-/år för M:s räddningsförsäkring.
Alltså över 10 år innan sjävrisken "är betald".
//W

Hmmm, men medlemskapet i M kostar väl också? Vanligare är väl dessutom att assistansförsäkringarna kostar 395-695 Kr/år? :)
 
Toppen