• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

assistans

F

F.d. 55293

Guest
Hej!
Undrar lite om vad det finns för försäkring som täcker bärgning? Om det blir så illa att man behöver det.
Mvh Sunesson
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: assistans

Flera bolag har vägassistansförsäkring. Det finns begränsningar avseende bilens ålder och totalvikt i vissa vilkor. Du kan hitta dem på webben.
Själv har jag teckanat Caravan Clubs. De har ingen viktbegränsning så min bil på 4,2 ton kunde försäkras. Ett år kostar 390 kr. Försäringen gäller i hela Europa med vissa begränsningar. Du kan hitta den på CC:s hemsida.

Hälsningar
Han
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: assistans

Vi har Motormännens (M) vägassistans. Den är billigare än CC.

Birgitta
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: assistans

I vår husbilsförsäkring via TryggHansa ingår bärgning, som vi har behövt utnyttja både i Danmark och i Tyskland.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: assistans

Kan någon svara på om något försäkringsbolag erbjuder assistansförsäkring där däckhaveri åtgärdas? Vi har en husbil där reservhjulet ersatts med en punkalagningssats.
Tacksam för svar.
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: assistans

Jag har Codan försäkring. Vi fick ju motorhaveri i somras på Hardangervidda. Det ingick bärgning till närmaste Fiatverkstad.

Det tog 8 timmar innan bärgaren kom men sen blev den bärgad till Geilo för ev fix. Där kunde ingen fixa den så den blev bärgad till Sverige. Det var ju bra...enda missen var väl att bärgaren tappa !? husbilen på väg till Sverige. :mad:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: assistans

Jag har precis tecknat Assisansförsäkring via CC, och enl uppgift från dom på tel (Har inte fått försäkringsvillkoren än) så gäller försäkringen vid alla typer av akuta stopp, således även punktering, i Sverige ska man bli hjälpt inom en timma och utomlands inom 6 tim. Kan felet avhjälpas på plats så gör den utskickade bärgaren det.//Tommy
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: assistans

Till Svensei,
när det gäller punka så brukar förs.bolagen friskriva sig genom att förutsätta att reservhjul finnes. Annars tillkommer kostnader för anskaffandet av ett nytt däck om så behövs.
Det betyder att de kan ta betalt både för tiden och kostnaden för att skaffa ett nytt däck.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: assistans

Tecknade camperassistans hos Falk, betalade och får hem försäkringsvilkoren som säger att begränsningen är 3500 kg.
Ringer upp och pratar med en i kundtjänst om 3500 kg. Hon kollade och svarade att 4500 kg och mot 5000 kg. kunde dom ta.
Talade om att vi har 6500 kg. som totalvikt och direkt svarade hon att det inte gick.
På min fråga varför denna gräns svarade hon att våra bärgningsbilar tar inte så tunga fordon.
Vi kom överens om att vi skulle få tillbaka premien.
Men då frågar man sej hur gör vi då ?
Kan ADAC vara en väg att gå när man bor i Sverige ?
Vill gärna höra hur ni gjort som har tunga bilar.
hälsningar Gert
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: assistans

Hej Gert.

Jag råkade ut för samma sak hos Falck assistansförsäkring, jag läste villkoren innan jag betalade premin, fick samma svar du, dom kunde inte åtaga sig någon försäkring med totalvikt över 5000kg.
Jag tecknade assistans med Caravan Club, inte helt utan problem, här gällde det bilens nyvärde, men det blev ett avtal

PS. jag fick även offert från SCR Försäkringar.

Mvh. Rune.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: assistans

Hej
Gick in på länken som V-Backen anvisade och fortsatte sedan till hur man fick garantin.
Framgår där att maxgränsen är 5000 kg. Annars så verkar det ju väldigt bra.

Min fråga kom sej av att nere i Spanien så på en träff med landsmän så tog en av fruarna upp det här med väg assistans.

Om maken/sambon blir sjuk så " klarar jag inte av att ensam köra hem bilen" och så inleddes diskutionen om hur man löste detta .
Någon var inne på att ADAC gjorde detta men det blev inte riktigt utrett
tycker jag och eftersom jag bara kan läsa tyska till 80-90% där dom 10% är det viktigaste så kan jag inte ta reda på detta via ADAC hemsida även att om man som svensk och bosatt i Sverige kan få detta att gälla.

hälsningar Gert
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: assistans

Hej!
Jag fick mitt "försäkringsbrev" idag. Utställt till 2017 bara jag gör årliga servicar hos en autoriserad Midlandverkstad.

Gäller vägassistans (ej soppatorsk) i hela Europa utan självrisk samt en extra smörjoljerelaterad maskinförsäkring.

1000-mila-servade för ca tre veckor sedan här i Kungälv - 3200 kronor inklusive dieselfilter och lite annat pyssel och glödlampsbyten.

Lelle_22
 
Toppen