• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistans försäkring (för Husbil ?)

F

F.d. 11913

Guest
Hej!

Jag vill ha tips på en bra assistans försäkring för Husbil, min husbil är två år gammal.

MVH Bengt.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Jag var också i valet och kvalet tidigare i vår.
Läste allt som gick att läsa om försäkringar och assistansförsäkringar - en djungel - främst på försäkringssidan.
Jag valde Falck Camper Assist till slut - inte den billigaste - men blev rekommenderad av några - så då blev det den. :)
Lycka till i försäkringsdjungeln.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Var observant på vad som gäller om din bil skulle väga över 3,5 ton. Det tycks finnas många assistansförsäkringar som har en gräns där.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Ett förslag är att kolla NAF (Norsk Automobil Forening)!
Systerorganisation till svenska Motor, MEN, för oss
svenskar finns det vissa fördelar med just NAF !

I medlemsskapet, med månadstidning (pa norsk!)
ingår en räddnings- och bärgnings-försäkring
när man är utomlands!
Och VI är väl, med norska ögon, utomlands i Sverige?
Dessutom så är vi ju även utomlands i Norge så vi
kan verkligen dra fördel av NAF:s vilkor! :D
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Michael
Gränsen 3,5 ton gäller vad jag förstått lastbilar (och inte pb 2), i vilket fall när vi pratar om Falcks Camper Assist.
Jag är mycket nöjd med den hjälp jag fick genom denna försäkring i fjol vinter. Min bil har totalvikten 3.800 kg.
aake
 
T

TonyR

Guest
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Servar min husbil hos Auto Champion i Arlöv som är ansluten till Bosch Car serviceoch då ingår assistans i hela europa , Servar även min firmabil via dom , och jag vet att assistansen fungerar , min firmabil stannade pga data fel kl 20:30 en kväll i mars och det tog 30 minuter så fanns där en bärgare som tog hand om skåpbilen och körde den till verkstaden.

Gå in på www.boschcarservice.nu och leta efter en verkstad nära dig.

MVH
Tony
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Vi har en bil på 5000 kg och när jag ringde runt så hade flera en gräns på 4000. Orsaken till viktgränsen sas vara att bärgarna inte kunde garantera att dom klarade över 4 ton.

Till slut blev det via Caravan club som inte har någon viktgräns.

//Kicki
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Har bara erfarenhet av Falck, men desto bättre av den varan. Utnyttjat 5ggr bl.a i Europa och dom har förutom lättillgänglighet även visat stort tekniskt kunnande, har dom varit osäkra så kontaktade dom kollegor för tips. Vet inte om dom är bäst eller billigast, men dock fungerande!

Mvh Marita
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

..................Till slut blev det via Caravan club som inte har någon viktgräns.......

//Kicki

Deras vägassistans är liksom de flesta andra endast en självriskeliminering som fordrar att man har bilen hel- eller halvförsäkrad och där bärgning ingår.

Tänk även på att värdet av husbilen inte får överstiga ett totalvärde av 1,2 mill.kr.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Deras vägassistans är liksom de flesta andra endast en självriskeliminering som fordrar att man har bilen hel- eller halvförsäkrad och där bärgning ingår.

Tänk även på att värdet av husbilen inte får överstiga ett totalvärde av 1,2 mill.kr.

Förra året ringde jag runt till flera olika och alla utom Caravan sade nej tack pga vikten. Jag vet inte vilka fler som kan försäkra dom tyngre husbilarna.

Jag kollade vår försäkring och det står: "Vid trafikolycka, stöld eller annat driftstopp får du ersättning för bärgning." Så jag antar att assistansförsäkringen ska gälla...

Det var inte bara bärgningen som jag uppskattade mest när vi fick problem i Italien, hjälpen med bokning av hotellrum och hyrbilar var minst lika uppskattat :)

Gunnar, du som verkar ha koll på det mesta :) Fungerar Caravans assistansförsäkring som den vi hade från Fiat? Hjälp med bärgning, verkstad, boende ev hyrbil...

//Kicki
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Är man medlem i M kostar deras assistansförsäkring 195:- (tror jag det var) I medlemskostnaden ingår tidningen Motor sam rabatt på färjebiljetter, mat, hotell od. Ett par vändor med färja och medlemskapet är betalt.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Är medlem i Motormännen men dom tar inte tyngre husbilar :( Gränsen går på 4000 kg om jag inte minns fel.

//Kicki
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Hej
tecknade just M's försäkring. Gränsen går vid 4500 kg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

............. Fungerar Caravans assistansförsäkring som den vi hade från Fiat? Hjälp med bärgning, verkstad, boende ev hyrbil...

//Kicki

Vet inte exakt Fiats villkor, men det bör fungera på samma sätt om du har en hel-eller halvförsäkring.

Motormännens är också en självriskeliminering som fungerar liknande. Man får betala på platsen och sedan skicka in skadeanmälan till Motormännen som betalar ut självrisken som försäkringsbolaget tar.

Jag kan tillägga att jag har använt Motormännens Assistans vid ett tillfälle och Bosch Assistans vid två. De senare var helt utan kostnad på platsen. Tyvärr tar de max 3,5 ton varför jag numera använder MidlandOils produkter och får då deras assistans och 2 liter olja gratis vid servicetillfället.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Hej!
OKQ8 har en Backupförsäkring .
Täcker en hel del, bla lägre självrisk vid stenskott
tel.020 250075 eller kundservice@folksam.se
Jag betalar 55 :- i månaden så länge HB är påställd
<tankar du på ok och tillräckligt mycket så är försäkringen gratis på sikt.
mvh
Roffe Marcusson/Calleinvierno
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Hej!
SBM har en vägassistansförsäkring! Har någon provat den? Kostar 395:- och gäller så länge bilen är påställd.
Hälsningar
Per
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Assistansförsäkring

Kan någon upplysa mig om det finns en assistansförsäkring som inte kräver att man har ett reservhjul med sig. De flesta nya bilar som levereras idag har ju tyvärr bara en "repsats" med en kompressor. Vad jag förstår så kräver assistans försäkringarna att man har ett reservhjul med sig för att få hjälp vid punktering.
Jag söker därför ett bolag som inte kräver detta och inte har en viktbegränsing till 3600 kg. Min bil har en totalvikt på 3700 kg.
Delteff ;)
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Assistansförsäkring

Falck Camper-assist. Utdrag ur villkoren -
3.1 Punktering
Med punktering menas att hjulet tappat luft oavsett orsak. Vid punktering ingår byte av däck om sådant finns med i annat fall bärgas campern till närmaste gummiverkstad enligt (3.5 Bärgning). Eventuella kostnader för inköp av t.ex nytt däck ersätts inte.

Hemsida: www.falcksverige.se
Kundtjänst: 020-870000

När vi vägt upp våran HB till 4.0 ton kontaktade vi Falck och fick beskedet att försäkringen gäller upp till 4.2 ton.

Våran årspremie är 596 kr.

Lycka till! / Sven-Åke
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Tack så mycket för svaret. Jag skall kontakta Falcks och höra vad dom har att erbjuda.
Har Falcks någon konkurrent eller är det bara dom som gäller ?
Delteff ;)
 
Toppen