• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

APRS?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag undrar hur vanligt det är med APRS i husbilar?
Det finns en gammal tracker i junkboxen som inte använts på många år.
Kanske ska jag aktivera den?
Någon som är igång på APRS?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Benke!
Har tyvärr inte ens radiostation i HB:n ännu men
i personbilen finns det 2m/70cm och APRS.

Puck, tinytrack och baofeng v3 är mitt
system uppbyggt av.
Lite för dålig räckvidd med 2watt men
här i stan är det på G med nya grejer så
jag får väl skaffa en mer effektiv sändare
snart. :)

73 sa3bgm/tony
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

Det var inte många :swoon:
Själv har jag installerat Xastir på en Raspberry Pi och
har just testat den med en Globalsat-gps. Nästa steg blir
att skaffa en TNC-Pi. Riggen blir en FT1802 som inte används
till något. Fördelen med Xastir är att när jag stannat (givetis) så
loggar jag in på xastir och kan använda den att skicka
meddelanden m.m. och se vilka som finns runt omkring mig.
Kanske inte är så många alls... kanske startar igaten eller så.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

APRS, Automatic Packet Reporting System (Digital kommunikation och positionering över amatörradio), är en teknik som innebär att man skickar textmeddelanden eller sin aktuella position från en GPS-mottagare trådlöst via en amatörradiosändare och ett radiomodem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

Trodde det här var en husbilsklubb!

Ska man verkligen behöva ventilera ALLT som går att installera/transportera i en husbil, och som kanske berör en ytterst liten minoritet av HBK:s medlemmar?

I så fall kan vi ju t.ex. fråga hur många som är medlemmar i en förening ansluten till SNF...

Pålle
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

Trodde det här var en husbilsklubb!

Ska man verkligen behöva ventilera ALLT som går att installera/transportera i en husbil, och som kanske berör en ytterst liten minoritet av HBK:s medlemmar?

I så fall kan vi ju t.ex. fråga hur många som är medlemmar i en förening ansluten till SNF...

Pålle
Fråga på du.
Varför ska man skriva alls? Varför plåga dig, t.ex, med bilder, problem och tillbehör till bilen?? Har du inget konstruktivt att komma med så skriv inte alls.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

Trodde det här var en husbilsklubb!

Ska man verkligen behöva ventilera ALLT som går att installera/transportera i en husbil, och som kanske berör en ytterst liten minoritet av HBK:s medlemmar?

I så fall kan vi ju t.ex. fråga hur många som är medlemmar i en förening ansluten till SNF...

Pålle

Hur tänkte du när du skrev. Du är på fel avdelning om du inte är
intresserad av Radiosamband/Amatörradio/PMR/27Mhz mmmmmm
som är en del av husbilsklubben.se.

Här diskuterar vi sådant som intresserar oss utan att behöva bli på hoppade.
IMAG0028.jpg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: APRS?

Trodde det här var en husbilsklubb!

Ska man verkligen behöva ventilera ALLT som går att installera/transportera i en husbil, och som kanske berör en ytterst liten minoritet av HBK:s medlemmar?

I så fall kan vi ju t.ex. fråga hur många som är medlemmar i en förening ansluten till SNF...

Pålle

Tråden ligger under Ämneskategorin Radioasamband så vad är problemet? Det enda problem jag kan se är att du tydligen läser trådar som handlar om saker som jag av allt att döma utgår från att du inte är intresserad av. Är det inte enklare då att hoppa över sådana trådar så slipper du bli irriterad och slipper också skriva i dessa, för dig, ointressanta ämnestrådar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: APRS?

Trodde det här var en husbilsklubb!

Ska man verkligen behöva ventilera ALLT som går att installera/transportera i en husbil, och som kanske berör en ytterst liten minoritet av HBK:s medlemmar?

I så fall kan vi ju t.ex. fråga hur många som är medlemmar i en förening ansluten till SNF...

Pålle

Där trampade du riktigt i klaveret, Pålle. Du måste väl ha sett vad Ämneskategorin angav. Skrev i en annan tråd hur tråkigt det är med personer som hela tiden letar fel. Om du stör dig på inlägget stäng ner och gå vidare, du måste inte hela tiden "trycka till" o kritisera de som skriver ett inlägg du inte gillar. Jag har inget behov av att ha radio i bilen men kan vara kul med lite info om andra "tokiga" människors intresse. Jag har mina tokiga intressen och egenskaper, men läser andras inlägg med nyfikenhet. Framförallt kan jag så hjälper jag de som behöver ett svar.
 
Toppen