• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Lasse o Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
504
Medlemskap
2024
Hej allesammans!

Vi har nu inskaffat en amerikansk husbil som vi har tänkt att använda året runt.
Problemet vintertid är att den är utrustad med fasta tankar för gråvatten och spillvatten. Nu undrar vi hur man beter sig när det är minusgrader och ändå vill använda husbilen. Läste i amerikansk bok att det fanns giftfri antifrysmedel att använda, fanns i alla fall på 90-talet. Är det någon som har använt ett fordon på vintern med fasta tankar som kan komma med råd. Anser att husbilen bör gå att använda året runt, har jag fel?

Med vänliga hälsningar
Lasse o Kerstin:spinny:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toaletttank

Läste i instruktionsboken till min husbil att man kunde hälla i salt. Antagligen menar de den typen som man bekämpar halka med.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toaletttank

Gråvatten och spillvatten ? Menar du gråvatten och toalett behållaren, sitter båda under bilen, oskyddade (ej i uppvärmt område) så är allternativet endera att slå i glykol eller annan frostvätska eller att låta gråvattnet kranen vara öppen och samla upp i ett kärl, tömma detta innan det fryser, toatanken är det nog bara att slå i frostvätska, dagens glykol skall ju vara miljövänliga så pytsa i bara å kör, ha det bra i vinter
Lennart
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Etylenglykol är giftig. Propylenglykol är miljövänlig.

Propylenglykol är ett miljövänligt alternativ till etylenglykol med minst lika goda anti-frysegenskaper. Det får ingå i lösningsmedel som märks med Bra miljöval. Propylenglykol används till och med som sötningsmedel i livsmedel. Ren propylenglykol har låg giftighet, men den propylenglykol man köper på bensinmacken innehåller korrosionshämmande medel som är giftiga.
I början av 80-talet användes 1000 ton glykol per år för avisning av flygplan. Genom återvinning av spillet har man nu kommit ner till drygt 90 ton per år. Inverkan på mark och vatten är därför inte längre ett stort miljöproblem. Man har dessutom övergått till den miljövänliga propylenglykolen.

Källa / Analytisk Kemi, Umeå unversitet.

Såg att dom som säljer båttillbehör har börjat sälja denna produkt.
iallafall här i Göteborg.

// Pär
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

"Låta rinna ut"?? Här handlar det, om jag förstått rätt, om både gråvatten och toalettavloppstank.
Gråvattnet går leda förbi tanken med hjälp av t-rör och avstängningskranar till störtavlopp på vintern. För att detta skall fungera även vid sträng kyla är en 12V värmeslinga kring golvgenomföringen att rekommendera. Toaproblemet löses nog enklast genom byte av toalett till en Porta-Potti.
För egen del skulle jag nog överväga att sälja bilen till någon av alla de som endast brukar husbil på sommaren (och titta efter ett vinterdugligt fordon nästa gång).
aake
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Brukade använda konsentrerad spolarvätska i förra bilen med ett gott resultat.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Blir rätt många liter spolarvätska till en normalstor tank (ca 100 l) för att hindra frysning vid norrländsk vinterkyla.
aake
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Dessutom så är spolarvätska brandklass 1 , alltså likvärdigt med bensin som också har brandklass 1.

Kan bli en riktig bomb med rätt blandningsförhållande där nivågivaren i gråvattentanken är den utlösande faktorn, då den inte är klassad för att vistas i explosiv miljö.

Vill inte skrämmas :eek: men en tankeställare kanske.

// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Skall du stå på elplats så kan du ju ha en värmekabel monterad i tanken och om du skulle köra bilen till och från ett ställe så bör man väl kunna lägga i ett motstånd i tanken på motsvarande 50w för att hålla "värmen" över nollan .

Sen skulle du ju kanske kunna klä in tankens sidor med ecopreem skivor .

Vill du offra kupévärmen så sätt en datafläkt i en tratt och tryck ner den i vasken så blåser det ner lite värme ;) :)

Jag har monterade 20w motstånd ihop med mina xenonlampor på bilen för att slippa att glödtrådsvakten skall larma och det motståndet blir så varmt att man får brännflåsor om man tar på den .
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Antifrysmedel som man kan ha i fast gråtank och fast toalettank

Zanazara. va ere för husbil du har.. själv har jag en amerikansk allegro. den har en uppvärmd källarvåning där alla 3 tankarna finns. för övregt bör de vara ok att använda tröd. som frostskydd. de gjör jag när den parkeras med något i avloppstankarna.. färskvattentanken tömmer jag.. i USA finns det giftfritt antifiis. jag har glömt va de heter.. men kolla me nogon säljare ower there..
Sven..
 
Toppen