• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antennförstärkare

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Vad skall man köpa för antennförstärkare till tvn?
Är dom bättre ju högre db dom har?
Vilken antenn är bäst?
Parabol är väl i en klass för sig, men det är ju priset åxå.
Vad har ni för erfarenhet?

Snarken 2
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Vad har du för antenn idag? En antenn för marksänd tv för husbil har ofta en antennförstärkare inbyggd eller på kabeln någonstans. I garderoben eller liknande sitter i så fall en låda med tv-kabel in och ut och 12V och ibland 230V kabel. En extra eller kraftig förstärkare försämrar ofta signalen istället. De få gånger den behövs långt ifrån sändaren är lätt räknade. Om du får signal från starkare sändare blir signalen i stället distorderad eller störd. Digital mottagning behöver betydligt mindre signal för att fungera. En viktigare sak är att det behövs ett filter som tar bort närliggande LTE eller 4G signaler så de inte stör tv och förstärkare. Mobilsignalerna är ofta 100 gånger starkare än tv-dito. Dessutom stör ofta elektronik i bilen mera och är mer störande. T.ex. Billigare hemelektronik och ledlampor.
Med vänlig hälsning, Conny J
Jobbat med mottagning i mer än 50 år....
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Antennförstärkare

Det ser inte ut som jag störs av någonting, men det är svårt att få in signaler så det blir någon bild.
I garderoben där antennkabeln sitter finns det en liten låda som drivs med ström.
Det är ofta bara fyrkanter som antingen hopar runt eller låser sig.
Ibland kan det hjälpa med att vrida eller höja antennen.
Kan det kanske vara fel på antennen?
Några förslag på en bra antenn?

Snarken 2
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Har flera gångerbytt kablarna mellan tv och förstärkare och antenn. Dubbelskärmad klass A kabel och riktiga kontakter som är helskärmade. Ofta stör tvn så pass att är inte kabeln tät i skärmen så stör tvn's elektronik sig själv. Har blivit ifrågasatt många gånger men bytt kablar och allt har fungerat...
Jobbade de sista åren åt ett stort kabel-tv bolag. Där godkändes inte annat än A klassade kablar och kontakter som monterades med specialtång. Det lönar sig mer än man tror. Grannen hade dålig bild, hittade en kabelskarv typ skruv i mittledaren och klämt plåthölje. Bytte till klämda proffskontakter = inget bitfel alls. Inte ens radiohandlare har alltid riktiga kontakter tyvärr..
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Har själv råkat ut att signalen har varit för hög.
Har denna dämpare med mig om det behövs. Tog en j..la tid innan jag kom på det.
dämpsats.jpg
//Arne B
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Från nästa år är alla tv-kanaler hopträngda under 700 MHz och frekvenser över kommer att säljas till mobil bredbands operatörer. Därför behövs det nya filter i framtiden. Norra Sverige har redan gjort denna omläggning. Känner inte till några tjänster som kommer in där ännu. Men då behövs nya filter som spärrar från 695 MHz i stället för 790 MHz. Men dessa filter bör sitta i nya antenner och aktiva komponenter. Kolla vid köp!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Leif W s fina kabel med crimpkontakter är bra mycket bättre än s.k. Twist on men får inte användas i kabel-tv nät längre. En Compressions kontakt kläms på längden och ger säkrare skärmning. En liten varning för f-kontakt med o-ring som tätning, oringen deformeras och kontakten börjar glappa med störningsinsläpp som följd. Har i många år letat upp dåliga kontakter som orsakat problem.
Men som sagt en kläm eller crimp-kontakt är bra i vårt fall om den passar för kabeln som den monteras på.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Antennförstärkare

HEJ
Jag fattar inte ett skit.
Är signalen för stark så jag måste ha ett filter mellan eller vad menar ni?
Jag trodde signalen var för svag.

Snarken 2
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Antennförstärkare

Nä det är inte lätt. Det finns yrkesfolk inom detta också, man kan inte allting själv. Alla skall ha förstärkare för då blir det starkt, och det är väl bra när det är starkt men tyvärr så funkar det inte så och jag har skrivet en del om detta. http://www.husbilsklubben.se/forums/t60365-2/#post459058 Vänd dig till en antennfirma, dom som är seriösa är medlemmar i CANT.
Angående filter så kan du läsa här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/702121
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Antennförstärkare

Forsterkere er ok, men de forsterker alt innom sitt frekvensområde - også støy. For godt mottak kreves en god antenne + filter som fjerner kjent støy.

Her i Australia er 700 MHz båndet allerede i bruk for 4G LTE så gamle antenner uten filter mot dette har problemer. Selv store phased array antenner har probemer, måtte selv bytte ut en slik eller forsterkeren med en med filter mot 700+ MHz. De eldre hadde filter mot 850+ MHz mot 2G og 3G.

Men er du i et område med sterkt signal kan en sterk forsterker faktisk lage støy på tven. Ikke et problem for meg, signalet inn på antennen er selv med en 16db antenne i svakeste laget. Årsaken er en fjelltopp mellom oss og senderen, 100m fra huset er det ingen tvsignal i det hele tatt.
 
Toppen