• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antenner 4G och WiFi

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Hej!

Ny med husbil (har inte ens hämtat den ännu) och ny i klubben.

Har läst trådarna om antenner för 4G och WiFi men tänkte fråga om aktuella erfarenheter. Jag letar tips på bra externa antenner för 4G (rundstrålande) och WiFi. Tänker mig takmonterade då det redan finns genomföring jag kan använda.

Tacksam för tips men framförallt för egna erfarenheter!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Inte ofta, men ibland behöver du antenner. 95% är idag helt ok med vanlig inbyggd antenn. Jag har 2 st mimo antenner på taket, men använder dem sällan. Wifi antenn håller nog över tid, men 4G antennerna kommer snart att få konkurrens av 5G. Kolla att dessa frekvenser finns på antennen.

Man kan aldrig ha för bra Internet. Kolla här. Mycket kul grejer.

Loh Electronics AB

Ps! Glöm inte solpanelerna. Ju mer ju bättre.

Pössl Costa Brava.jpg
 

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Fick tips om denna antenn som har både wi-fi och 3G/4G-element i samma puck:
GPA11 3G/4G-puckantenn med 2 st 4G-antenner och 1 st wifi antenn

Kommer troligen att köra med denna router då den även kan fånga upp ett wi-fi på t.ex. en camping och använda den uppkopplingen till bilens egna wi-fi:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...er/dovado-pro-ac-tradlos-router-ac1200-p61623

Sedan tänkte jag använda detta 4G-modem när jag inte har tillgång till internt via wi-fi:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...archer-mr200-4g-router-med-modem-ac750-p96380

Har för avsikt att brygga 4G-modemets routerfunktion, koppla det till Dovadoroutern och alltid använda den till bilens wi-fi. På så vis ansluter uppkopplade enheter alltid till samma wi-fi oavsett om internetuppkopplingen kommer från en campings wi-fi eller från 4G-uppkoppling.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Puck-antenn har klar fördel med sin låga höjd men kräver hål i taket och har lite klen ”förstärkning”: GPA16 är en antenn med tre antennelement med upp till 2,2 dBi antennförstärkning.
Jag är fortfarande nöjd med min mimo antenn som sitter på kylskåpsdörren. Brukar dra ut den på taket genom takluckan om signalen skulle bli sämre vilket har fungerat bra varje gång.
 

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Jag kommer att få välja annan router än TP-link. Den går inte att brygga visar det sig. Ska även försöka hitta ett USB-modem med anslutningar för externa antenner. Vet att jag sett det någonstans.
 
Toppen