• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antenn varning

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Antenn varning

Vi har en på vår Kabe. Ser enkelt ut, en typ magnetkontakt kopplad till en summer som också känner av elkabeln. Kolla med någon som säljer tillbehör om det går att köpa som reservdel. Lycka till.
//Tommy
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Hej
Vi har löst det problemet genom att tillverka en liten lapp som vi placerar på själva stången. När vi sedan hissar upp antennen så sätter vi över lappen på ratten. När man sen ska åka så ser man den o blir på det viset påmind om att antennen är uppe och att t.ex gasen är avstängd ( o frugan är med) ha ha
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Finns många bra sätt att komma ihåg att ta ner antennen.
Vi gör så att den som lägger fjärrkontrollen på hyllan sänker antennen. Ligger den inte på bordet är det bara att åka.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hur varna för upphissad antenn?

Körde om en husbil på 26:an idag som körde med antennen upphissad. Kom i hastigheten inte på något bra sätt att uppmärksamma föraren på att antennen var i fel läge.

Försökte peka lite med pekfingret uppåt men insåg snabbt att denna gest kan missuppfattas, kan ju vara svårt att se vilken finger man använder. Om det var någon HBK:are jag körde om så finns förklarningen här till mitt pekfinger.

Men det vore ju bra om det finns något sätt att varna för att köra med upphissad antenn. Nästa gång kanske det är jag som glömt antennen och då är jag tacksam för att bli påmind. Finns det något vedertaget sätt att varna eller är det någon som har ett bra förslag?

/Håkan
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Vi kör "checkmetoden" innan vi åker.
- Fönster?
- Check!
- Trappsteg?
- Check!
Osv.
Allt klart! Kör!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Ännu ett exempel.

Veven till stödbenen sätter jag hängandes på ratten, annars är det kört för mig. Antennen höjer vi i princip aldrig för vi får kanonbra bild ändå, men jag är ändå nojig precis vid starten och går igenom allt som ska ha gjorts innan vi kommer upp i fart.

Vi såg en husbil som åkte med uppfälld parabol på motorvägen i motsatt riktning.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Antenn varning

Visst har man kört med uppfälld parabol, men som tur var var vinkel väldigt gynnsam. Numera är parabolen kopplat för nedfällning när motorn startas.:)
 

christina jonsson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Umeå
HBK-Nr
13508
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Våran antenn är fastmonterad på takrelingen och ger bra bild. ( Sitter på 3,10 m höjd ) Våran parabol återgår automatiskt till körläge så snart tändningen slås på.
Annars är det väldigt enkelt med en liten checklista innan avfärd.
Trevlig Sommar!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Enklast borde vara en magnetkontakt och en magnet samt en summer eller varningslampa kopplad till tändningen (bilens cigguttag kanske). När antennen är nere påverkar en magnet på stången brytaren som bryter varningslampan/summern medan om stången är uppe så påverkar inte magneten brytaren.

Det skulle kanske gå med en microbrytare också placerad så att änden på stången trycker på microbrytaren när den är nere. Men det kräver nog att stången inte kan skaka det minsta när man kör.
 

Lars o Carina

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
11722
Medlemskap
2024
Sv: Antenn varning

Hej där
Jag har en summer på fotsteget (handdrivet) och till den har jag kopplat en sladd och en micro brytare på antennröret så endera är det steget ellet antenn som låter om jag glömt något. För att gör det enklare har jag dragit ett streck längs röret för att se riktning samt ett streck tvärs röret för att veta att jag kan vrida utan att det tar i något.
Ha det Lars Henningsson
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Antenn varning

Har en fast runtstrålande tv-antenn och inga stödben. Däremot ska alla skåp och lådor och takluckor säkras så de inte öppnar sig under färd. Mycket att tänka på
 
Toppen