• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning av gasoluttag, vad behövs?

F

F.d. 56414

Guest
Jag är i tankarna att sätta ett extern gasoluttag i min bil,
men jag är lite osäker på vad jag behöver utöver slang.

Jag har en ledig plats i mitt ventilblock under diskhon som sitter mot väggen brevid bakdörren. Så det känns som att det hade varit perfekt att ansluta direkt i blocket och sen en lucka i väggen.

Jag har funderat på något i stil med:
https://campout.se/husvagn-husbil/gasol/gasolinstallation/gasoluttag/gasoluttag-med-lasbar-lucka-och-avst.ventil.php
https://campout.se/utrustning-reservdelar/gasol/gasolinstallation/gasoluttag/gasoluttag-med-lasbar-lucka.php

Min fråga är vad man behöver för anslutningar för att ansluta slangen i blocket och utvändiga uttaget?

Mitt ventilblock.
X6NyZK1l.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Anslutning av gasoluttag, vad behövs?

Du skall inte använda slang mellan blocket & uttaget utan rör. Bestäm var uttaget skall sitta. Såga ut hål för uttaget & montera detta. Dra sedan ett rör från blocket till uttaget, koppla & klamma fast detta. Du behöver gasoluttag, rör, 2 överfallsmuttrar, 2 konor, 2 instickshylsor, ett antal klammer.

Bennie
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av gasoluttag, vad behövs?

Jag är tveksam till att det är tillåtet eller ens praktiskt att ha en slang mellan ventilblocket och det utvändiga gasoluttaget. Opraktiskt därför att slangen måste bytas av åldersskäl när bäst-före-datum passerats.

Med rör behöver du halvkopplingar med konor samt rör av rätt dimension och material. Det ser ut att vara stål i de andra rören så välj i så fall stålrör.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av gasoluttag, vad behövs?

Jag tycker inte att det är något problem att dra med slang,det är ju så lågt tryck (30mb).Man har ju slang mellan gasoltub och reducerventil med mycket högre tryck.Gasolslangen håller i minst 10 år när den är inomhus.
 
F

F.d. 56414

Guest
Sv: Anslutning av gasoluttag, vad behövs?

Se där. Man höll på göra bort sig innan man ens börjat :)

Jag åker iväg med bilen om några veckor så tar nog och kopplar in grillen direkt i sekundärflaskan tillsvidare när den behövs och fixar det seriöst med rör senare i vår när man har mer tid på sig.

Tack för hjälpen.
 
Toppen