• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ansluta Tracker

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Jag ska ansluta en GeoSafe Tracker permanent i husbilen. Efter lite funderingar anser jag att sätta den bakom kylskåpet (med extern antenn) blir bra. Då kan jag ansluta magnetbrytare för larm på bodelsdörren + att ha sirénen så att den låter mycket utåt.
Till min fråga: Jag har för mig att det brukar finnas "fast" 12V draget till kylskåpet direkt från bilbatteriet. Är det så? Hur brukar den i så fall märkas upp?
Tacksam för svar och synpunkter!
/Håkan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er normalt den tykkeste ledningen inn på skåpet. Ta en rask kontrolmåling med voltmeter eller prøvelampe. Eneste leder med spenning når både hovedbryter og tenning er avskrudd. De andre er signal leder om motor i gang, signal om solpanelstrøm, jord og 12V via hovedbryter. Merking kan variere noe og på endel biler går også den grove via EBL og hovedbryter.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Om du slår av huvudbrytaren t.ex. när bilen står uppställd och den blir stulen då har du ingen signal. Sätt den på bilbatteriet istället med spänning från fordonsdelen mitt förslag.
Jag kommer att montera en Tracker som har Mikrifon,SOS larm,mm samt kan stänga av bränslepumpen via ett relä som kopplas in.
 
Toppen