• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

F

F.d. 29989

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Ser fram emot resumén att printa ut för att för vår framtida planering. Grekland verkar vara guld om man vill fly mörker, kyla och lappmögel. Mvh Philip
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej!
Mycket trevligt och givande att få följa er på er resa och tack för alla fina bilder och berättelser.Ser fram mot Er sammanställning.
Lasse
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej på er Gamla Greker!
Kul att följa er resa och se bilder från ert äventyr.
Vi är också på väg hem och befinner oss idag på La Volta. Vi kör på måndag vidare norrut. Vi räknar med att vara hemma den 25-26 mars. Hade det då inte varit bra att titta in till oss för lite svenskt käk?
Ni är så välkomna. Hör av er.
Kram Mona, Sophie och Charlie:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hade det då inte varit bra att titta in till oss för lite svenskt käk?
Ni är så välkomna. Kram Mona, Sophie och Charlie:)
Kalimerra!
Efcharistå påli!
Det kan vi inte tacka nej till! :) Man kan faktiskt bli trött på grekisk Yoghurt, fetaost , mousaka, souvlaki och ouzo!
Stina är van vid tidtabeller! Den 29e skall vi fira hennes födelsedag hos barn & barnbarn i Stenungsund. Den 25e lämnar vi Heerenveen i Friesland och den 27e/28e skall vi vara i Malmö.
Tack vi kommer! Mera exakt tidtabell med avgångs- och ankomsttider får ni per epost eller sms.:D
Kramar SBJ
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Hej på er!
Vi vill också tacka för en underbar reseberättelse med fina bilder och en fin skildring av livet i Grekland!
Nu måste ju vi som många andra, arbeta ihop till pensionen, så vi kan göra som er! Därmed inte sagt att vi inte tänker åka till Grekland innan dess! På måndag är det 100 dagar tills vi är på grekisk mark igen! Och du får gärna skriva in alla platser ni varit på innan dess, men ingen stress, ha en fin avslutning på er resa genom resten av Europa, så får vi kanske se er i vår/ försommar på bästkusten!

Ha det bäst, Robert och Anette
 

Sedvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
11395
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jeg sier tusen takk for følget,det har vært en fantastisk opplevelse å følge dere på turen. Det har vært en inspirasjon, og vi kommer helt sikkert til å reise til Hellas. Vi må bare jobbe et par år til. Jeg er redd det blir lange år, vi er mer enn klare til å vende nesen sydover. Vi har vært rundt omkring i Europa i noen år, men bare på sommeren, i 3 uker. Takk for en flott reise og mange gode tips.

Kanskje vi treffes en gang, det hadde vært veldig hyggelig,vi er på vestkysten noen ganger i løpet av året. Vi ønsker god tur hjem, og håper på en god vår/sommer.

Takk igjen,,
Berit og Steinar
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Amstel i Grekland

Hej på er och tusen tack för en stor säck full med information och längtan till Grekland som ni ger oss! Vi har varit på västra delen av Peloponnesos tidigare med husbilen, är nu och övervintrar i La Manga i Spanien men kommer att besöka Grekland kanske redan till nästa vintersäsong.
Hälsningar
Ulla och Klaus:yes:
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Många tack för era berättelser från Grekland under vintern. Vi har fått många tips och ideer på platser som vi ska försöka besöka till sommaren när vi åker ner till Grekland.
Kör försiktig.:)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej........å vi vill oxå sända ett jätte tack för er fantastiska reseberättelse.
Och att ni överhuvudtaget tog er tid att dela med er av allt det fantastiska
på er resa.
Instämmer helt med alla skribenter här innan med alla tack.
Sköt om er
Hälsar Dagmar & Harald
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Epilog

Henry Miller sade det redan 1939:
”It takes a lifetime for someone to discover Greece, but it takes only an instant to fall in love with her!”
Vi kan bara instämma, men i husbilsperspektiv, från vår horisont, vill jag på svenska förenkla det något:
”Det är lätt att bli kär i Grekland men det kommer att ta hela livet att upptäcka det!”
Kär i Grekland blev vi verkligen men vi är kanske något sena för att upptäcka allt vackert i hela landet!
Vi har huvudsakligen, ”bara” rest runt på Peloponnesos. Vi har rest utefter, nästan hela halvöns, alla vackra kustvägar och en liten del av inlandet. Under vårt vinteruppehälle har vi upptäckt så mycket vacker natur och kultur, badat vid så många fina stränder, ätit så god mat och dryck och ändå är vi inte tillnärmelseviss mätta på Grekland. Bara ödet vill oss väl, skall vi snart tillbaka för att upptäcka lite till av Grekland.
Det låter ambitiöst med en ”Epilog” till vår lilla husbilsresa ”Amstel i Grekland” men syftet är enbart att skapa nyfikenhet och inspirera andra HBK-are att upptäcka, precis som vi själva gjorde, att det går alldeles utmärkt och har många fördelar, att övervintra på Peloponnesos eller bara besöka Grekland med husbilen på vår eller höst.
Det har redan skrivits ofantligt mycket om det vackra husbilsvänliga Grekland, särskild på tyska, holländska och engelska. På svenska är det dock mycket sparsamt med reseberättelser eller så är de ofullständiga eller föråldrade. Förutom det vi har erfarit själva, hämtar jag alltså mycket kunskap och information från utländska husbils -reseberättelser och –forum. För mig handlar det alltså inte om att ”uppfinna hjulet på nytt” men väl om att få ”fler hjul att snurra”. Min ”Epilog” kommer att delas upp i lagom stora bitar t.ex. ”Avstånd och hur kommer man dit?”, ”Klimat och väder”, ”Ställplatser”, ”Campingar”, ”Med hund till Grekland”, ”Maten”, ”Kostnader”, m.m.
Det finns många svenska husbilar och även HBK-are, som har varit i Grekland före oss och jag hoppas att de kan och vill bidra med information där jag själv kommer till korta. Jag förväntar mig alltså återkoppling och frågor.

Idag börjar jag med ”Turismen i Grekland” Grekland lockar rekordmånga turister!
Den grekiska turismen utvecklades bättre än målet om 17 miljoner utländska besökare , som fastställdes i början av säsongen 2013. Grekisk turism har gynnats av stabilisering i det ekonomiska, politiska och sociala klimatet. Turism står för 17 procent av den grekiska bruttonationalprodukten och 18 procent av jobben i landet.
18 miljoner utländska turister besökte Grekland under 2013. Det är en ökning med 15,5 procent jämfört med ett år tidigare . Grekiska motsvarighet till svenska SCB, ELSTAT redovisar att Grekland aldrig dragit så många turister under ett år.
De allra flesta, 88%, kommer från Europa och Ryssland. Siffrorna visar också en ökning av antalet turister från Turkiet.
De flesta turister kommer från Tyskland 13%, följt av brittiska 10% . Franska och italienska turister står för 6,4 resp. 5,4% och holländare för 3,2%. Svenskar 2,1%.
69% av alla resenärer kommer med flyg.
Av svenskarna kommer 97% med flyg, 2,3% kommer landvägen och 0,7% sjövägen, antingen på egen köl (ca. 1/4del) eller med färja via Patra/Igoumenitsa.
Slutsats ca. 1300 svenskar kommer årligen med färjan från Italien till Patras och Igoumenitsa.
Då återstår min undran, hur många av dessa kommer med husbil?

Som avslutning på detta långa inlägg, måste jag tillägga att Sverige är tveklöst det populäraste landet bland Grekerna i allmänhet. I alla fall på Peloponnesos! Så många gånger vi har fått höra följande yttrande: “Ah, you come from Soidhia? Sweden, very good people! We like Sweden!” Sedan kommer de dragandes med appelsiner och/eller andra frukt!
Kalisperra!
Julian


MitikasPreveza.JPG Gerolimenas.JPG[/SIZE]
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jag har hittat en ny leksak! TripInView.com
I går kväll gjorde jag stora delar av vår vinterresa till Peloponnesos i repris! Denna gång med helikopter. Det tog några timmar och jag fick sluta, inte på grund av flygsjuka men väl på grund av längtan.
Vill ni se hela den Grekiska kusten från luften?

TripInView

Geotag Aeroview

Skriv in ortsnamn, tex. Lefkada och klicka på ”Go” eller klicka på ”go to map” och därefter på någon av de röda prickarna i kartan. På högersida kan man växla mellan film och stillbild (Video/Photo). På kontrollraden under ”Photo” går det även att växla till föregående bilder eller närbilder, m.m. Kör Video i HD !!!
Trevlig Greklandsresa!
Julian

PS Lägger med några bilder som jag vet att några av våra Levkasresenärer känner sig hemma vid. DS

1-Skärmklipp1.JPG

1-Skärmklipp2.JPG

1-Skärmklipp4.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Tack, Amstel för tipset om TripInView! Fantastiskt att hemma kunna återbesöka kära platser i Grekland. Inte minst kring "vårt ställe" Camping Santa Mavra på Lefkas där vi nu tillbringat två höstar.

I höstas åkte vi hem från Grekland när ni var på väg ner för er övervintring. Nån gång i augusti bär det av igen. Denna gång en annan färdväg än de vi gjort tidigare. Kanske möts vi nån stans där nere precis som ni gjorde med våra Lefkasgrannar "Hjulnissarna" på deras resa hem i höstas.

Men vi önskar er först en trevlig sommar som knappt ens börjat!

Hälsningar Fy & Bi :):)
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tackar för en underhållande länk och alla tips som vi fått av er under vintern :) Nu börjar vår ner räkning till avfärd (5v) sedan Grekland nästa.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tackar för en underhållande länk och alla tips som vi fått av er under vintern :) Nu börjar vår ner räkning till avfärd (5v) sedan Grekland nästa.
Jag kommer snart med lite mera info, fast den riktar sig mest till de som inte har Grekland som resmål ännu. Däremot har jag kvar en förfärlig mängd Husbilsplatser att lägga in, även några riktiga guldkorn-tips.
Vad har ni för spännande planer? Skall ni till Peloponnesos? Motsols eller medsols?
Vänliga Hälsningar,
Julian
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tyvärr är tiden begränsad och jag håller på att förankra min tanke med att börja med ett besök i Aten, men resten av familjen är inte lika förtjusta i den iden:)
Så färdplanen är inte riktigt klar ännu, men vi har lagt in en del platser i gps som ni skrivit om.
Vi kommer troligtvis att se om vi kan möta upp några andra hbk som också åker ner i juni.
Vi hade otur förra året med bilen så några extra dagar till i Albanien är också inplanerad.
Måste kolla färjan i Butrint :twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

”Det finns många vägar till Rom!” . . . . . . . Det finns ännu fler till Grekland!!
Kommer man norrifrån, vilket de flesta av oss gör, kan man dela upp vägvalet i sjövägen och landvägen.

Sjövägen kan även vara billigast men är i alla fall enklast. Man tar sig över Alperna och har huvudsakligen fyra italienska hamnar, Ravenna(/Venedig), Ancona, Bari och Brindisi, att välja på som har regelbunden trafik till två grekiska hamnar Igoumenitsa och Patras. Tycker man om att vistas 36 timmar på en färja, väljer man självklart det. Man går dock miste om väldigt mycket sevärt utefter husbilens resväg på land.
I kilometer skiljer det 200-300 km, beroende på vägval, mellan Igoumenitsa och Patras. Med färjan tar det 6 – 8 timmar längre i tid. Däremot kostar det lika mycket med färjan från Italien till Patras som till Igoumenitsa. Kustvägen mellan dessa städer är mycket vacker med många fina stränder, tavernor, husbilsplatser och sevärdheter.

Från Hamburg över Brennerpass,
till Ravenna är det ca. 1400 km; Färjetid: Ravenna – Igoumenitsa ca. 27 h.
till Ancona ytterligare 160 km = 1560 km; Ancona – Igoumenitsa ca. 17 h.
till Bari ytterligare 160 + 450 km = 1910 km; Bari - Igoumenitsa ca. 11 h.
till Brindisi ytterligare 160+450+110 km =2120 km; Brindisi – Igoumenitsa ca. 7 h.
Hur man än räknar så blir det nästan alltid billigare med färjan även om man bortser från tullavgifter på italienska motorvägar. Det är uträknat så, av konkurrensskäl.
Icke tollvägar är mycket dåliga i Italien (sämre än i Grekland) men det finns så mycket sevärd utefter den adriatiska kusten och inlandet, att det är väl värd besväret. En stor del italienska tollvägar borde man inte betala för så dåliga som de börjar bli. :confused:Strunt samma, Italien är vacker ändå!:)

Priset då! 2 pers.+husbil 6-8m, camping på däck: Allt mellan 11.000kr. för tr&rtr Ravenna-Igoumenitsa under högsäsong, till 1600kr enkel resa Igoumenitsa-Brindisi under lågsäsong.
Rabatterna är många, beroende av rederi och klubbtillhörighet; t.ex.: samtidig returbokning 20-30% rabatt, pensionärsrabatt 10%, Motorclub rabatt 20% (ofta enbart på fordon eller 10% på totalsumma) Hund brukar kosta 25-50 € enkel resa, ibland gratis (Minoan) men får stanna kvar på deck, i husbilen eller i kennel på deck. En regel som är väldig töjbar, kan jag intyga. Camping On Board endast från 1 april till 31 oktober, även det töjbart, kan jag intyga igen.

Landvägen till Grekland sparar vi till nästa gång.

Vet ni att det är lika långt att köra landvägen till Gytheion på södra Peloponnesos som till Albufeira i Portugal. Ca. 2900km. (från Hamburg!)

När skall det bli sommar här nån gång!:mad: Jag borde ha stannat en månad till i Grekland!:)
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

PS Jag skrev Ravenna istället för Venedig! Alla färjor kommer så småningom att få lämna Venedig. De åstadkommer för mycket vågskador på den gamla bebyggelsen och den täta trafiken in och ut med dessa stora fartyg kan komma att leda till en katastrof. Minoan har mig veterligen redan flyttat sina färjor till Ravenna. De andra rederierna kommer snart att följa efter. DS
PS2 Jag kanske också borde lägga till att vi aldrig bokar färjeresan i förväg, det är ett stressmoment, man vet aldrig vad som händer på vägen till den bokade färjan. Vi köper biljetten på plats, det har alltid lyckats. Skulle det vara fullt tar vi nästa färja eller en annan hamn. Det är väl därför vi har husbil? Flexibilitet! Och det kostar inte mer, står man där i luckan går det oftast att förhandla om priset. DS2
 
Senast ändrad:

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Hej Amstel!

Tack för alla fina platser du lägger ut, men vi förstår att vi inte hinner ta del av alla innan vi åker till Grekland, vi ligger en dag efter Carina och Christer! Så jag säger: ge oss guldkornen först!!!

Tack på förhand, vid tangenterna Anette
 
Toppen