• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

"meet a Greek in a January week"
Tjena Ranko, "long time no hear!"
Mycket har jag hört men aldrig "meet a Greek in a January week". Jag antar att det är en av dina egna verbala svängningar, eller?
Marianne kanske inte brukar slicka sina fingrar men det kommer hon att göra när hon har kommit till de platser i Grekland som jag bara förmedlar till några utvalda.
Jag är lyckligt lottad, Stina har blyfot, hon rör aldrig bromsen, så vi hamnar på de mest oväntade ställen!
Ibland funderar vi på att göra återbesök sydväst men när jag hör hur många husbilar där fanns förra året och att ännu fler är på väg kommande vinter, då vrider vi vänster på ratten igen. Så snart det blir aktuellt igen vill säga!
"Vi har kommit ur dalen!" En ny Amstel-team-medlem har anmält sig. Hon har klarat intagningsprovet, men måste utbildas först, det tar sin tid. Därför stannar vi denna vinter i S & NL och planerar istället för hösten 2018 åt sydost.
Tack för "blänkaren" och olja in Marianne med Kalamata olivolja vetja (det får alla bromsar att släppa), hon kommer garanterat att mjukna!
#notme
Julian
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel i Grekland

Tjena Ranko, "long time no hear!"
Mycket har jag hört men aldrig "meet a Greek in a January week". Jag antar att det är en av dina egna verbala svängningar, eller?... Julian
...den verbala kreativiteten ökar ofta vid veckoslut för min del av någon anledning. Resten av veckan är jag tyst som en mus, hehe...

Hade ett samtal med min bättre halva idag om både Grekland och Adriatiska kusten och fick svar: "det kommer, vi har precis börjat...". Så nu lever jag på hoppet att någonting kommer att hända inom snar framtid. Mariannes frissa, en äkta Spanjor från Mallorca, avrådde oss bestämt att resa västra sidan i år pga ödsligt landskap i samband med alla bränder. Det politiska läget med eventuella "små"-hinder i Katalonien kommer kanske också att inverka på våra framtida resval, vem vet, men jag är helt beredd på att möta en Grek någonstans i Grekland, mitt under januari månad ; )
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jovisst har det brunnit bra i Kroatien, men dom lokala säger att det är anlagt (med viftande med anden, typ fimpar). Fortsätt tvista......(som Martin Ljung sa:twitcy:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Amstel, nu har fått igång mej igen med tankarna. Ungefär som Ranko så velar vi om öst eller väst. Men det får nog bli österut framöver också...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Apropå skogsbrand. Är det nå'nstans i Europa där det inte har brunnit i år?
Det skulle la va' i Sverige då! För att det va' för fuktigt?:rolleyes:
T.o.m. vårt kära Kythera har brunnit, även där, den dumma mänskliga faktorn! Sannolikt patienter som har stått utanför sjukhuset och rökt.
Här hittar ni ett litet reportage om det! Finns lite annat också ifall nå'n skulle va' intresserad! En hel del är inte färdig:(; kommer det nå'nsin att bli det?:oops:
:D Julian
 
Senast ändrad:

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Stort Grattis till Amstels nya familje medlem

Amstel har även förvridit mina tankar jag hade kommit lång ner till mot Tysk-Franska gränsen men här gör vi en saltomortal och vänder mot öst och ber till gudarna att vi ska få någorlunda hyggligt väder ibland räcker det långt med välkomnande folk som värmer långt mer än vädret men vi ber och hoppas fortsatt hjälp och info av Julian....mot fingrarna
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Finns det någon som har färsk erfarenhet av södra Grekland på vintern? Vi hade tänkt oss Peloponnesos neråt Kalamata. Vi tänkte ta rutten längs med Kroatiens kust genom Albanien.
Vi har gjort resan genom Albanien till Grekland, fem gånger. Övervintrat en vinter och vistats tidig vår och sen höst de övriga gångerna.
Eftersom september-november och mars-juni oftast har underbart väder och juli-augusti är för varmt för oss, beskriver jag, här nedan, endast december-februari!
Bästa ställen att vistas är södra Peloponnesos kring Kalamata, Gythio och Neapoli (Vion). Sydvästkusten av fingrarna har bäst väder men västkusten av "tummen" (sydost om Nafplion) kan också vara bra.
Även om dagsmedeltemperaturen, december-januari, i Grekland oftast är något lägre än på Iberiska halvön kan det med lite tur också vara något bättre allmänväder och med lite otur kan det förståss bli något sämre. Skillnaderna, till fördel för sydöstra Spanien, är dock marginell och upplevs inte när man är på plats. Skillnaden är definitivt mycket mindre än skillnaden mellan svenska somrar. Statistiskt skall det regna 50% mer i södra Grekland än i sydöstra Spanien, detta innebär ofta kraftigare regnbyar men dessa drar också fortare förbi. 50% sol om dagarna vilket medför ca. 3,5 soldag/vecka). Därför är Grekland vackert grönt, luften känns fräsch och dricksvattnet från bergen av bra kvalitet ända ner till strandduschen. Den vackra blomningen börjar redan i mitten på februari.
Största fördelen/vinsten med Grekland är dock att ni slipper dela/trängas park.platsen vid stranden med "hundra" andra husbilar (jmf.Sp./Port.). Snarare kan det upplevas som ensamt men trivs ni med det, är ni välkomna till en av Europas husbilsvänligaste länder/områden. De flesta sevärdheter, utgrävningar och museer, har öppet vintertid, restauranger och tavernor har inte råd att stänga och välkomnar varje €.
VH Julian

Elea.JPG
Eleia, Kyparissia, västra Peloponnesos

Diros.JPG
Diros, Pyrgos Dirou, Mani

Diakopto.JPG
Diakopto, norra Pelop's

Epidavros.JPG
Palaia Epidavros, östra Pelop's

CapoTenaro.JPG
Capo Tenaro, sydligaste punkten på Pelop's

Eretria-Karystos04.JPG
Marmari, Evia

Drepano.JPG
Drepano, Igoumenitsa

Eretria-Karystos07.JPG
Karistos, Evia
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Medicane Zorba dansade över Peloponnesos och åstadkom lite förödelse i sitt spår. Methoni och Koroni på sydvästra Peloponnesos fick den värsta "smällen" men kaoset bredde ut sig över hela Pelops. Lefkas i väst och Epidavros i nordost kom inte undan heller. Vindhastigheter på 30 m/s och 100mm regn var inget ovanligt, vågorna hamrade på många turistrika kajer. Även Greklands näst största ö, Evia, fick sin beskärda del men Zorba blev ändå inte riktigt vad många befarade.
Vi själva hade dragit oss mot nordväst och har suttit tre dagar i solen och vindstiltje, det gäller att välja sina strider. 10m från vattenbrynet, 24 gr. i vattnet, 22 på land, 20-18 nattetid, 75% sol och inte en droppe regn.
Life's good to us in Greece!
Julian
20180929-01.jpg
20180929-02.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu har vi varit några veckor i Grekland och det är häpnadsväckande så många husbilar det har tillkommit.
Tyskar har alltid varit i majoritet men nu är de överdådiga, dock även NL, A, CH, F och I , har ökat markant. SL, PL och BG dyker upp allt oftare. De kommer överallt ifrån och på en del ställen har det ökat med 1000%
Vårt favorit guldkorn Bozas där vi ofta stod ensamma eller tillsammans med några andra husbilar, stod helt proppfullt! Vi kom inte in och ville inte heller. Som tur har jag reservställen där jag får stå ensam.
Påfallande är också att de flesta har splitternya husbilar, det tvättas och putsas mycket.
Denna resans första svenska husbil har vi också påträffat, en HBKmedlem.
Här på Dirosstranden är det något lugnare. 24 i havet, 24 på land, 20 på natten, 75% sol
JulianDirosBeachPirgos Dirou.JPG
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Amstel du skriver som ett fullblodsprofs, inte konstigt att du numera får trängas med all sorts husbilsåkare! Det finns säkert någon skadeglad tolk som överstatt dina texter, så nu vill hela Eu se hur ni har det. Hade inte frugan tvingats jobba ett tag till hade vi tagit vår splitternya husbil o följt dina resespår. Verkligen kul att läsa.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack för din vänliga återkoppling Annar.
Vi har av många olika anledningar inte skrivit något om nuvarande resa. En månad innan starten låg livet i en uppförsbacke, så är det ibland och egentligen borde vi inte ha rest, men vår målinriktning är för stark så vi åkte ändå. De sista dagarna har dock backen börjat planas ut, men fortfarande saknas flytet.
Motivationen och inspirationen att skriva och berätta saknas således.

Resans första HBKmedlemmen som vi påträffade i Grekland, kanske jag får återkomma till men det var alltså inte Muskatten. Peter har vi träffat under tre dagar i Antirrio där jag satte honom i arbete med mitt krånglande kylskåp, en lång historia som fortfarande krånglar. Det är mycket som har krånglat i år!

Men här på Dirosstranden är det inte svårt att uthärda hur mycket skit som helst, så jag säger, igen, som Nina Simone. It's a new dawn, It's a new day, It's a new life, And I'm feeling good
NextDay0.JPG
Vid lunchtid såg det ut så här på Dirosstranden. Om vi stod här tre husbilar för några år sedan, samma tid, blev det närmare trettio innan dagens solnedgång.
NextDay1.JPG
Glädjande nog är det ingen som försöker tränga sig in framför oss, de kan väl knappast bli rädda för Mira. Utrymmet räcker iaf. gott till oss.
NextDay2.JPGFörutom ett tiotal kor som hälsar på om dagen så var det idag två skärmflygare som landade perfekt mellan två rader med husbilar under många applåder.NextDay3.JPG

Den tjugogradiga kvällen blir lång efter solnedgången som ackompanjeras av svallvågornas brus över de rullande stenarna i den lätta brisen som håller myggorna borta.:)
NextDay4.JPG
We're feeling good indeed!
Stina, Camira & Julian
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Hej ni båda, tiden går... sen vi träffades på Paradisstranden. I år har vi har gjort en Marocko resa under januari-mars och nu är vi i Donaudeltat i ösregn. Vi har haft en solig härlig resa hela vägen sedan vi for hemifrån i början av oktober. Åker in i Bulgarien om några dagar och dröjer oss kvar här på Balkan en månad till.
Eva o Beppe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vi hade gärna träffat er här i Grekland, Beppe och Eva, men vi åker över gränsen till Albanien så snart vädret börjar bli sämre. För oss har resan genom Grekland mest varit en nostalgisk trip, vi har besökt alla våra favoriter och upptäckt många nya guldkorn men Paradisstranden var ju ett givet mål. För några dagar sedan fick vi första regndag sedan april i Sverige. Konstigt, hade nästan glömt att det kan komma vattendroppar uppifrån. Solen i moln, jo då och då, men regn?? Mera regn är dock i antågande som kommer från Kroatien och rör sig söderut. Vi får åka genom ett regnigt Albanien!
Jag antar att ni kommer till norra Grekland snart! Får vi höra mera?
Varma hälsningar från Stina, Mira & Julian
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Amstel, fint att höra från er, ni skriver så att man längtar efter fortsättningen, visst händer det saker som bromsar livsglädjen o i kväll har jag lyssnat på den danska förf Hanne Vibeke Holst som berättade om svårigheterna omkring sin senaste bok Som pesten. Hon lever för att skriva men till slut var hon nära att ge upp. Hur stort fint o viktigt det man är inne i kan tyckas vara så kommer det stunder då uppförsbacken känns för tung. Glad att läsa er igen!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Några avtryck / intryck vid sidan om våra senaste hjulspår i Grekland, hösten 2018.

AiGhbk-ht2018-01.JPG
Paralia Strovili, Sagiada

AiGhbk-ht2018-02.JPG Vid solnedgång

AiGhbk-ht2018-03.JPG Rio-Antirrio Bridge by night

AiGhbk-ht2018-04.JPG I Antirrio med Wovvi, Mira och två "locals"

AiGhbk-ht2018-05.JPG Bron från Antirrio Castle

AiGhbk-ht2018-06.JPG Fiskeläget vid Antirrio

AiGhbk-ht2018-07.JPG Bozas-paradis, husbilarna står under tamariskerna

AiGhbk-ht2018-08.JPG
Mira vaktar tomtens kläder vid Paralia Elea, ett annat paradis

AiGhbk-ht2018-09.JPG Baywatch Mira håller koll på Eleastranden

AiGhbk-ht2018-10.JPG Vattenhålet på Elea som även är ett paradis för "fria" hundar

AiGhbk-ht2018-11.JPG Mira har inte svårt att hitta vänner här

AiGhbk-ht2018-12.JPG Mitikas tillhör också "guldkornen"

AiGhbk-ht2018-13.JPG Paralia Makrigiali, Drepano

AiGhbk-ht2018-14.JPG "Flyta" länge och ofta vid Strovili

AiGhbk-ht2018-15.JPG Sol, mera sol och alltid havsutsikt, här vid Strovili, Sagiada

AiGhbk-ht2018-16.JPG I Albanien är stränderna övergivna redan i slutet av oktober, här vid Borsh

JulkortHBK.JPG
Till alla HBK-are och Greklandsälskare/-följare speciellt. /Julian
 
Senast ändrad:
Toppen