• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amperemätare problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att min A-meter slutade att fungera så köpte jag 2 nya (1 som reserv)... denna mätare mäter både - och + A .... och skall kopplas in via en shunt (75mV & 200A), och behöver extern ström.... Jag testade dem innan jag ville montera för gott.... Men hur jag än kopplade så visade de fel värde (båda visar samma fel) de visar för lite A... som reference använder jag en digital clamb meter och min BMS123 smart... och då ser jag att A-metern visar fel.... jag har provat olika kopplingar se bilder... men hur jag än gör så blir det inte bättre.... Säljaren försöker hjälpa men än har de inte lyckats så bra... Så nu är jag tacksam om någon här på Hbk har några tipps på hur jag kan också göra.... visserligen lutar det kraftigt åt att jag har fått fel A- mätare även om info på förpackningen är rätt....

p.jpg koppling 1.jpg koppling 2.jpg
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Är ditt external battery helt isolerat från resterande del av elsystemet? Det brukar vara så med den här typen av instrument att man inte får ha gemensam matning med det man skall mäta. Vare sig på plus eller minussidan.

Om den delen är ok så skulle jag säga att du fått fel shunt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hvor galt er verdien, er det noen innstilling for forskjelliger shunt verdier? Shunt oppgis enten med motstand eller bedre med spenningsfall ved den høyeste verdien en skal kunne måle. Du har oppgitt 75 mV ved 200 A, denne verdien må meteret ha inn for å kunne gi rett avlesning. Når det gjelder strømforsyning så finnes det 2 varianter, enten må det være et frittstående eller så kan det være fra samme batteri - men da er det viktig at nullpunktet er koblet på rett sted på shunten og sense ledningene er koblet riktig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har kopplat det enligt bild 2.... och vad jag "lärt" mig så blir denna koppling det samma som om jag har en extern spänning till A-meter... Sen är det min "gammla" shunt som jag har kopplat in på, och tidigare hade jag också kopplat enligt bild 2...och det fungerade mycket bra...
Testerna jag har gjort är enligt bilderna och jag har också testat med 50A 75mV och 100A 75mV shuntar som jag har liggande... och får samma fel... Jag köpte A-meter för 75mV och 200A.... så därför tror jag att jag har fått fel A-meter.... eller vad tror ni...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är felet mindre (+- 10% t.ex., stort fel = 100% fel) så prova displayen med noll ampere. Displayen kan ha en offset som behöver justeras. Kolla med noll ampere gör man enklast genom att koppla bort den del av shunten som är kopplad till minus på batteriet fast man får ju förstås se till at själva mätaren har ström.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är felet mindre (+- 10% t.ex., stort fel = 100% fel) så prova displayen med noll ampere. Displayen kan ha en offset som behöver justeras. Kolla med noll ampere gör man enklast genom att koppla bort den del av shunten som är kopplad till minus på batteriet fast man får ju förstås se till at själva mätaren har ström.

MVH
Hans

Hej och tack för svaret...
A-meter visar när shunten är bortkopplad 00.0 A... Tar jag ut -55A (enligt min BMS123) så visade A-metern -32A... tar jag ut -5 till 6A så visar A-meter ca -2 till 3A... eller som just nu när solen lyser så visar BMS123 +11,5A.... medan A-metern visar +05,4A.... det ser inte ens ut som om felen är linjära....
Jag tror att jag har fått felatiga A-meter... Sen har jag inte vågar att pröva dem med shunten på plus, då jag är rädd för att bränna dem.... jag räknade med att säljaren skulle reagera på mina "ritningar" om shunten skulle ha kopplats på plus istället för minus...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så stort fel som du verkar ha gör att jag starkt misstänker mismatch mellan shuntens utspänning (75 mV) Och displayens känslighet, eller som du säger "felaktig A-meter".

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det mest problematike er at det ikke er en liniær feil. Et par av målingene kunne komme fra at instrumentet er satt opp for en 100A shunt og du har en 200A, men da ville feilen vært konsekvent omlag halvparten av rett verdi. Dette ut fra 75 mV for maks strøm på shunten. +-5% eller mindre feil kan skyldes nøyaktigheten på shunten, en mer presis shunt blir fort mye dyrere. En shunt er i prinsipp 2 kontaktblokker og en lavohmig motstand - oftest et stykke metall. Legering, tykkelse og lengde på dette stykket gir motstanden som en måler spenningsfallet over. En svakhet kan ligge i koblingene mellom kontaktstykkene og dette stykke metall, en liten feil her og en kan få variabel motstand.

Just for kul, mål spenningen over shunten om du har et multimeter som kan måle så små spenninger.

Måleinstrumentet er mest sansynlig en ADC en microprossesor og et display, det er kun på analogsiden av ADC enheten at det kan oppstå ulinjære feil. På digital siden er det kun oppløsningen i ADC som kan lage strul i form av veldig store utslag på måleresultatet. Resten er en programloop som leser av ADC multipliserer med en korreksjonsfaktor og viser resultatet.
 
Toppen