• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ampere-mätare?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Det skulle vara intressant att veta strömförbrukningen i Ampere när man fricampar. Helst skulle man också vilja veta den ackumulerade effektförbrukningen (eller energiförbrukningen om man så vill). Har någon tips på utrustning för detta? Gärna med bluetooth-koppling till en app i mobilen.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Hej, kanske inte svar på frågan men ctec har kommit med en liten pryl som via bluetooth skickar info till telefonen. Detta tänkte jag kolla upp för nån vecka sedan men det föll i glömska.

mvh jocke

Jag antar att det här den här (CTEK Battery Sense) du menar.
Har kollat upp den nu. Det verkar inte som den har en funktion för att mäta strömförbrukning, och inte heller energiförbrukning. I praktiken verkar det vara en enkel volt-meter med bluetooth. Så synd!
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Jag monterade en:
https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/bmv-700

Den fungerar bra. Kompletterade med ett interface för PC via USB:
https://www.victronenergy.com/accessories/ve-direct-to-usb-interface
Kan då plocka ut data från instrumentet.

Men detta Bluetooth interface är det som du efterfrågar. Tyvärr dyrt!
Oj det verkar ha gått ned i pris ordentligt, kostade 1500:- nu kan man tydligen få loss det för dryga 500:-?
https://www.victronenergy.com/accessories/ve-direct-bluetooth-smart-dongle


Finns lite om installationen av Victron BMV702S i min blogg:
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Hej!
Hittade denna på ebay 46 euro inkl frakt

intAct Battery Guard für 6, 12 & 24V Batterien / Ladekontrolle mit App

Har beställt en sådan
POOLSSON
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Ampere-mätare?

Hej!
Det skulle vara intressant att veta strömförbrukningen i Ampere när man fricampar. Helst skulle man också vilja veta den ackumulerade effektförbrukningen (eller energiförbrukningen om man så vill). Har någon tips på utrustning för detta? Gärna med bluetooth-koppling till en app i mobilen.

Själv använder jag DC12 24 36 48 60V BATTERY CAPACITY % VOLTS CURRENT POWER PARAMETERS INSTRUMENT | eBay

Tyvärr ingen fancy trådlös krafsofon-koppling, då jag har full upp att hålla batteritiden i den med alla de appar som är igång redan :)
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Kollade som hastigast på den (och min tyska är inte jättebra), men som det ser ut så är det bara en volt-mätare, och det finns ju redan i bilen...
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

OK, en följdfråga:

Om man har mer än ett bodelsbatteri, kan man då bara parallell-koppla dem och både laddning och övervakning kommer att fungera, eller måste man göra på något annat sätt?
 
Toppen