• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Så har det då äntligen blivigt dags att börja inreda.

Men nu gäller det att hålla tungan rätt i mun och få millimetrarna på sin sida.
Mäta och mäta igen och försöka föreställa sig hur det är att röra sig i skåpet sen. Hur skall dörrar o luckor öppnas tex.

Letat fram ambulansens hurtsar. Lådor av helsvetsad alu med kulagrade skenor känns stabilt men ja måste fixa nåt vettigt ytskickt istället för det gamla äckliga plastmattan som nu täcker lådornas fronter.


IMG_0676.JPG



IMG_0677.JPG


Blir lite provisorisk montering först utan lim för att kolla att allt passar ihop.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kolfiber vart ju snyggt i din bil.

Men jag har nog tänkt att lådfronterna skall få samma färg som övriga skåpluckor och det lutar åt något ljust för att inte säga mer eller mindre vitt för att det skall upplevas så "luftigt" det nu går i en liten låda stor som knappt en halv friggebod:p

Får ta dän plastmatta, och på vissa lådor flera cm tjock stoppning (för att inte ambulansvårdaren skulle göra sig illa) och se hur ytan ser ut under.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hur får man bäst bort gammalt kontaktlim?

IMG_0682.JPG


IMG_0683.JPG

Kanske bara rensa lådfronterna och lacka dem o sen låta skruvarna som håller dem samman med resten av lådan synas. Halvförsänkt skruv.

Fast borde nog vara lättas att limma på nåt som renskärs runt plåten och sen kan lackas.
?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Kontaktlim går bra att ta bort med aceton, problemet är bara att det löser ganska mycket annat färg och plast.
Går ju att limma sån där matta som man har på båtar men om man köper nått annat än vitt så kommer ju färgen avvika när man renskär.
Svårt med skinn eller skinnimitation man måste nästan limma runt kanterna för att få det snyggt, en tunn skiva trä t.ex 4 mm björkplywood med lite ljus bets på och matt klarlack kanske blir snyggt. Bar plåt för ju tanken till nåt gammalt kontor och det är ju hemkänsla man vill uppnå.
Det absolut bästa och förmodligen enklaste är väl om du kan få tag på laminat ungefär sånt dom har som provbitar för klickgolv fast större bitar.
är ju bara nån mm tjockt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kanske skall tilläggas att övriga luckor och dörrar tillverkas av plywood som kommer lackeras.
Troligen brutet vitt. Kan man ha vita köksluckor hemmma så kan man väl ha det i en husbil också? Ju ljusare ju rymmigare upplevs det ju.

Om jag skall limma på något på lådfronterna, för att få en jämn och slät yta att lacka på, så måste det vara ganska tunnt. Annars kommer det inte stämma med handtagen/låsningen om det blir för tjockt. Skulle i och för sig gå att fälla in dessa handtag men det blir i så fall extra jobb.

Typ laminatskivor och sen spackla kanten (springan mellan lådans plåt och laminat el.dyl.) med något lite flexiblet tex epoxyspackel eller sikaflex. (sikan dock jobbigare och slipa)

Får testa aceton. Och vara försiktig med lacken på lådorna.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej.

"Easy Cover" renoveringstapet kan kanske vara något om Du vill ha ett tunt skikt. Den skall vara övermålningsbar.

Mvh / Roland
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Hur får man bäst bort gammalt kontaktlim?

Visa bilaga 54935


Visa bilaga 54936

Kanske bara rensa lådfronterna och lacka dem o sen låta skruvarna som håller dem samman med resten av lådan synas. Halvförsänkt skruv.

Fast borde nog vara lättas att limma på nåt som renskärs runt plåten och sen kan lackas.
?

Hej
Jag bruka använda lacknafta för ta bort kontaktlim, bruka släppa från underlaget och kan sedan skrapas bort.
kan vara ett alternativ till aceton
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Testar lacknafta också.

Limmet ser mer gult än grönt ut, ambulansbyggarna måtte haft bra ventilation med tanke på all kontaktlim man använt. :wink:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Börjat inredningen på ena sidan. Har fått dit grunderna för soffa/säng och en hurts.

Får lägga en del extra jobb då det visar sig att plyfan har kroknat något under sin långa törnrosasömn. Borde nog förvarats liggande platt på golvet istället för stående lutade.
Alltid lätt att vara efterklok.

Sen är ju inget riktigt rakt eller vinkelrät även om skåpet i sig är fyrkantigt.


IMG_0687.JPG



IMG_0688.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Små, små steg. Garderoben med plats för toa i botten och elmanöverpanel högst upp.

Funderade på detta med lådfronter. Skulle kunna ta dän aluplåten och byta mot plyfaskiva ca 10-15 mm tjock. Får då bygga om låsen eller kanske byta dem mot annan sort. (gäller för övrigt alla luckor och dörrar också där jag först tänkt använda ambulanslåsen men tjockleken på plyfan ställer till det)

Vet nån vad det finns för modeller att få tag i förutom den där runda man först trycker ut och sen öppnar? De funkar i och för sig men dels kräver de 2 moment att öppna och de måste låsas "manuellt" innan bilen körs.


IMG_0703.JPG



IMG_0704.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Rensat i boden, blev närmast 2 kubikmeter skräp att köra till återvinningsstationen. Vad man samlar på sig. Frugan dock nöjd och visst är det skönt att rensa ut gammalt junk.

Nu i garaget och kan konstatera att nu har jag tyvärr inte centimetrarna på min sida.

Har börjat med vänster sidan och inser att här har jag inte tänkt till riktigt.

Får minska djupet på dels köksbänken för att stämma med kök/diskho kombon. Skulle i och för sig gå att lägga in någon distans mot väggen men det blir snyggare och lättare att få till nån vetting stänktät övergång där med tex rostfri plåt eller dylikt.

Även lådhurtsen måste minskas på djupet och därmed även lådorna. Merjobb. Lådorna måste minskas även om jag skulle montera köket med distans. För att slippa korta lådorna skulle jag bli tvungen att göra nya skåpsidor och ny bänkskiva m.m. och dessutom tar det på svängrummet inne i bilen.

536.JPG

537.JPG


Soff/sängbotten på högersidan blir lite mer komplicerad då den dels skall vara avdelad på längden i två fack.

Dels skall det gå att öppna uppifrån. I den innersta delen, som enbart nås uppifrån tänker jag mig att kunna ha en hoprullad bäddmadras. (varmluftrör från värmaren kommer ligga i botten på detta fack. Kanske lite extra gosigt när man bäddar kyliga kvällar?)

Det yttre facket kommer i första hand vara åtkommligt från lastluckan på utsidan. Här skall dunkar med färskvatten och gråvatten vara samt liten gasoltub till köket.
Även här skall det gå att öppna soffbotten innifrån så man där kan kolla tex hur mkt vattens som är kvar eller koppla om till reservdunken utan att behöva gå ut.

538.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Igår blev det inga bilder.

Efter att ha tänkt och mätt och tänkt igen i säkert ett par timmar är jag klar över hur köksmodulen skall göras och hur jag skall nyttja milimetrarna på bästa sätt.

Dags att börja jobba!

Sågar i fel plyfaskiva, borrar från fel håll och därmed på fel ställe, mätt 10 mm fel och även därmed borrat på fel ställe o.s.v.

Okej inget av detta på ställen som kommer synas sen men vadå, kortis i synapserna?

Avslutade tidigt och undvek att föreviga mina misstag.:oops:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ambulansen!

Sågar i fel plyfaskiva, borrar från fel håll och därmed på fel ställe, mätt 10 mm fel och även därmed borrat på fel ställe o.s.v.

Hehe, ja vissa dagar är det bara förgjort att få något vettigt gjort - bara att lägga ner. Sist det hände mig var när jag sågade en dörrkarm vid "fel markering", givetvis på fel sida så det var bara att köpa en ny!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ikväll har det gått bättre. Fortsatt pul på högersidan som skall bli kök.

Hittade en väldans praktisk plåtvinkel på Fredells som funkar kanon och inte tar plats på samma sätt som mina tidigare träslister men samtidigt ger mer stadga än vanliga byggvinklar och liknande.
Väger förvisso en del men det gär även byggbeslagen. Jämförde lite med aluvinkelprofil men då den är lite tjockare skilde det inte så mkt trots allt. Och dessa har avlånga hål som gör att det går att justera:)

009.JPG


010.JPG


Verkar som det där iMolnet slutat fungera men det går ju precis lika bra men snabbare med en gammal hederlig kabel mellan iLuren och datorn:twitcy:


Ser tyvärr massor med jobb framför mig de närmsta veckorna så vi får se hur mkt det hinns med i garaget.

Nu i helgen Formula Offroad i Uppsala och nästa helg Jeepträff på Åland så även det konkurerar om tiden.
 
Toppen