• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det är trångt om saligheten. Övre fästet börjar ta form. Undre är inte påbörjat ännu. Väntar på ett rör med aningen mindre diameter som kommer vara lättare att passa in. Ingenting är rakt eller i linje med något annat så mkt provande blir det.

IMG_9069.JPG

Den aningen märkliga variant av luftfjädring som ambulansbyggarna försåg den med får vara kvar till vidare. Hade tänkt att flytta fram bälgen till strax bakom bakaxel. Hade vunnit ca 10 cm extra möjlighet att höja bilen vid ojämt underlag. Men måste plocka ner tanken o flytta bränsleledningar för att våga svetsa fästen i ramen och jag vet inte riktigt om det är värt det. för hur som bli ett annat år i så fall. Stoppade i det blad jag tidigare tog ur för att förhoppningsvis öka stabiliteten. Nu när bilen är inredd så sjunker den ihop så pass att däcken nästan tar i innerskärmarna vid nedsänkt fjädring i alla fall.

Har beställt en bakre kränghämmare som jag hopppas skall hjälpa till med väghållningen ochså. kommer i slutet av februari.

Nya bromstrummor. Allt annat i bromsväg bytt tidigare men inte fått det riktigt bra vid kontrollbesikting. De gamla var i och för sig rätt slitna efter 30 000 mil i stadstrafik så hoppas detta skall förbättra bromsresultaten.

IMG_9073.JPG


IMG_9074.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Samma koncept. Jag har ju inga sidodörrar på skåpet så opraktiskt för mig med grunkor bakom bilen. Funderar dock på att smida till nån slags cykelställ på den vänstra bakdörren framöver. Taktält har jag funderat på men var däremot inne på nån slags parasoll liknande detta för att skydda entren bak vid regn. Min markis sitter ju på sidan o dörren bak.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Arbetet har fortsatt. Luftfjädringspysslet tillfälligt pausat i väntan på beställt material. Men nu är det på gång igen och det börjar likna något. Dock bara första sidan ännu. Hoppas kunna kopiera till andra sidan men vem vet hur mkt det skiljer på grovsmide från USA?

Under väntetiden tog jag tag i motorstyrningen, Hade hoppats att det bara var att byta lambdasond men det vart mkt felsökning och troligen ett antal saker som påverkade. Var o en inte så stora att de gav felkoder i datorn men ändå så pass att datorn fick aningen fel värden o därmet styrde brämsleinsprutet fel.

Rostiga gänglor i avgasröret så att lambdan inte jordade 100%. Möjligen även aningen dålig jord mellan avgasrör o motorblock. Nu är samtliga jordbunkter översedda. Har även skaffat en 4 tråd lambda som har egen jordkabel direkt till datorn samt uppvärmning så att den startar snabbare. Med den entrådiga startar aldring systemet på tomgång eller ens lågvarv.

Alla vacuumslangar bytta men bra blev det inte förrän MAP sensorn byttes.

Plockade isär hela TBI enheten då den var full av avlagringar. Även bränsletryckregulatorn möjligen dålig.

Men som sagt nu verkar allt funka utifrån värden på inlånat instrument. Skall byta fördelaren då den gamla 30 000 mila verkar lite glapp och sen ställa in tändning och tomgång enl. konstens alla regler. Skall bli spännande o se hur soppaförbrukningen blir i sommar, knappast sämre i alla fall.

IMG_9107.JPG IMG_9113.JPG IMG_9100.JPG IMG_9095.JPG IMG_9098.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det ena sitter ivägen för det andra och det andra sitter ivägen för det tredje....

Men nu är allt borta som behöver bort så nu vänder det och återmontering av nya o renoverade delar återstår.
Råddigt med dessa bilar där man använt blandat mm och tum skruvar.

Luftfjädringskomponenterna klara o målade o skall bara skruvas ihop när jag monterat resten av styrningen med ny snäcka o inre styrleder mm.
Ny vattenbpump o slangar o kylare, Förebyggande och för att jag har liggande.
AC skall igång till nästa sommar, Ny kompressor o fuktfilter o lite bytta slangar o rör. Den hade AC även bak som ambulans o det gör att en del måste ändras.

IMG_9253.JPG IMG_9247.JPG IMG_9252.JPG
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det har varit dåligt med uppdateringar här men det har i alla fall hänt en del.
Luftfjädringen är klar o med en kraffullare kompressor orkade den upp även i fram.
Lite pilligt att ställa in rätt körläge om marken är ojömn eller lutar märker jag. Kanske inte är så noga i verkligheten. Sommaren resor får utvisa.

Allt kring o på motorn är klart o den går fint nu utan att ryka svart. Skall ochså bli intressant o se om jag kan få ner den under 2 liter/milen?

Kvar är dock att fylla AC:n och ställa toe in.
Hoppas jag fått allt tätt med AC:n.

Har hittils bara kört den kort sträcka utan den inre motorhuven o det ger en rätt högljudd upplevelse så bedömning om hur den är att köra får avvakta. Blev rätt varmt om höger fotknöl när man har ena grenröret 10 cm från foten.



IMG_9332.JPG

Tyckte det fattades något på fälgarna....


IMG_9372.JPG

Hittade en vattenskopa på Jula som passade nästan på milimetern. Slipa port handtaget och polera upp dem.



IMG_9373.JPG

Så blev det riktigt fina centrumkåpor.

IMG_9415.JPG


Behövs mkt tryck i frambälgarna. över 100PSI medan bak klarar sig på 25-30PSI


IMG_9418.JPG


Nu påbörjat att färdigställa bakdörrarna. Det skall bli klädsel på insidan. Skutluckor för fönster. Bättre lås m.m.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Nu är äntligen AC anläggningen konverterad till R-134 och fått ny kompressor o torkfilter m.m.
Provat olika inkopplingar av den elekriska kylfläkten som går att köra på 2 hastigheter. Tror jag kommit fram till nått vettigt i att fläktarna går på lågfart så fort AC,n sätts på men går på fullt om trycket i systemet ökar för mkt. När jag provkör nu i ca 22 grader garage så går de endast på halvfart. Sen går kylfäktarna igång på högfart om motortempen blir hög. Men när jag testar nu så räcker halvfarten som blir när AC,n är på även bra för kyla motorn. Men vi får väl se om denna sommar blir som den förra....
IMG_9486.
148326-e70b62a026c8c405cde07f57794f1710.jpg
JPG


Praktiskt med luftfjädring när man är kort som jag, betydligt lättare att jobba i motorrummet när bilen är sänkt.
148327-65ac150625a83520da40d4eba204f529.jpg




Bakdörrarna står på tur. Har satt i bakkantsäkringar då de endast behövs en nagelfil för att pilla ut sprintarna i gångjärnen så ramlar dörrarna mer eller mindre ut.
148328-e7da5c686a5256c85603fe0afcf764cc.jpg




Fått tag i en variant av centrallås som jag skall komplettera med. Får låsa kolven rakt in i dörrarn. Kopplar dessa till en fjärrkontroll så blir det både centrallås och betydligt mer säker låsning. Kommer ha olika knappar på fjärren för framdörrarna och bakdörr så man kan låsa upp den/de dörrarna som är aktuella.
148329-36fa8086804bff106635c5bd86989e24.jpg




Bakre nummerskylthållare/belysning nu lite mer ståndaktig.
148330-63599b3d240a9329a89d0fada9d5f76b.jpg
 

Bilagor

  • IMG_9486.JPG
    IMG_9486.JPG
    3,6 MB · Visningar: 43
  • IMG_9485.JPG
    IMG_9485.JPG
    3,5 MB · Visningar: 40
  • IMG_9491.JPG
    IMG_9491.JPG
    3,7 MB · Visningar: 40
  • IMG_9493.JPG
    IMG_9493.JPG
    4,1 MB · Visningar: 43
  • IMG_9490.JPG
    IMG_9490.JPG
    2,8 MB · Visningar: 41

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Nu börjar det likna något med min entretrapp. Det är trångt om saligheten, Bensintank, drakkrok, fjädring m.m. skall samsas. Men nu är det bara ett par manöverknappar kvar. Undrar om man kan ladda upp film här?




Rätt som det är o jag jobbar i bilens bakre ände börjar det pysa kraftigt från framändan av bilen. Fan har luftfjädringen stått o gått sönder av sig själv? Men det visade sig vara ventilen på vänster framhjul som bestämt sig för att gå i pension, Skönt att det hände i garaget o inte i nån sjumilaskog nånstans. Ventilen såg ut som ett plommon ungefär. Nu satt en slangklämma över men det blir nya ventier o även nya framdäck, Detta för att kunna köra med helt tom luftfjädring, De nuvarnade tar i skärmarna när all luft är utsläpt så det bli aningen mindre däck fram, (de jag har på nu är större än original i bak är det bara bra då jag får lite bättre utväxling o hastighetsmätaren visar på 1-2 km/h rätt.
149733-dc7b27357e12d5c89480891df9b054ee.jpg

Visa bilaga 172470
 

Bilagor

  • IMG_9566.JPG
    IMG_9566.JPG
    974,9 KB · Visningar: 18

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Nu börjar det bli stress. Fredag eller lördag är det tänkt att vi skall på en 10 dagars tripp till Bohuslän. Färdigt är det ju inte på långa vägar men vill bli klar med de som är påbörjat o hänger löst.

Nu är panelen direkt innanför ytterdörren färdig. Invändigt reglage för trappan. Brytare för utebelysning (den ena backlampan) markisbelysning samt en framtida liten lampa i taket direkt innanför dörren. Tänkt att kunna tända ledljus om man kommer sent hem o en av oss redan sover.

149972-ec9921270528233734f1e3fc6de3d01d.jpg


149973-c90e8b98f916ebf64e16c14a0cee6e90.jpg
 

Bilagor

  • IMG_9574.JPG
    IMG_9574.JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
  • IMG_9583.JPG
    IMG_9583.JPG
    1 MB · Visningar: 22
F

F.d. 14324

Guest
Undrar om man kan ladda upp film här?
Det finns ett sätt genom att ladda upp en filmsnutt till galleriet (finns uppe i blå menyn) och därefter kan man bädda in en filmspelare i ett vanligt inlägg med hjälp av kameraknappen i verktygslisten.
upload_2019-5-27_21-22-27.png

Testa dig gärna fram och hojta till om det inte lirar. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Embedding av facebook film utenfor FB fungerer kun om du har satt publik tilgang i FB for filmen.
 
Toppen