• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Har använt små tuber och har fungerat fint, men det limmet jag använde till olika saker i Caddyn var tror jag Bostik vattenlösligt kanon till större ytor och man slapp lukten och hade gott om tid.
Bra att du jobbar vidare ser fram mot en reseskildring!
Får lust ibland att bara kasta in det viktigaste och köra söderut, finns egentligen inga problem utom att jag inte är någon sitta i solen och göra ingenting människa.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Minns faktiskt inte. På nätet nånstans. Sån där firma som säljer stylinggrejor o annat. Men min varvräknare är för bensinmotor o du har väl diesel i din? i så fall behövs helt andra grejor. Själv är jag mycket okunnig i dieselns värd men det finns säkert andra som vet mer.

Det går väl att koppla in till generatorns W uttag
Skall kolla om jag har det
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

God jul o god fortsättning.

Det har inte hänt så mkt med ambulansen senaste tiden.

Mycket jobb o så och sen har vi fått tillökning från Kentucky.

IMG_6899.JPG



Lite har det dock hunnits med. Främst jobb med inklädnad av motorkåpan.
Inte allt för enkla former att få till bra. Vill inte ha nån textil utan material som går att torka av när man klivit in med skitiga skor.

Får duga o det skall till en gummimatta i fram som kommer ligga över motorkåpans klädsel.

IMG_7056.JPG

IMG_7057.JPG
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Har själv bytt till snabbfäste på ratten. Mycket bra stöldskydd och bättre plats när man snurrar stolen. Ang. Fjädring bak så på Iveco och många andra lastbilar så sitter bälgarna helt rätt längst bak men det är ingen bladfjäder utan ett enkelt platjärn som naturligtvis är anpassat för att kunna fjädra med också. Helluftfjädring innebär typ en hel ram med 4a bäljar och en hel del stag. Denna konstruktion blir både dyr och avancerad. Har på en av mina lastbilar en Sprinter hjälp av 2 luftbälgar och då sitter dessa på axeln. Men detta är endast för att hjälpa fjädringen vid tunga laster.
Dax att byta bild på din profil nu när bilen din är så fin. Mycket trevlig läsning och lärorikt. Med vänlig hälsning, Kjelle.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har inte varit några uppdateringar här från min sida. Men det har inte stått helt still i garaget. Snarare att det tagit emot att sätta mig in i hur man gör med nya forumet. Till en början verkar det jobbigt men efter lite koll på infofilmer m.m. så tror jag det blir mkt bra.

Mittpanelen som sitter nedanför instrumentpanelen och täcker motorkåpan har fått en låda för radioinstallation. Normalt sitter radion högre upp men då jag kommer ha ett antal reglage för luftfjädringen där, och dessa slangar är knöliga att lossa om/när jag behöver komma åt maskinrummet. Radion har ju bara en kontakt samt antennsladden o de är enklare att lossa.

IMG_7073.JPG



Jag upplevde i somras på vår lilla Rättvikstur att lyset flimrade lite. Jag mätte nu upp laddningen o den fladdrade en halv volt fram o tillbaka. Härledde problemet till dålig jord till laddreläet. Gjorde rent alla anslutningar o lade taggbrickor emellan till bilplåten. Nu funkar blinkar det inte ett dugg. Justerade upp laddningen till 14,6 Volt då jag har ett Optima rött AGM batteri som startbatteri. Tyvärr ger Ctek Dualen bara 14,4 volt till förbrukningsbatterierna.

IMG_7224.JPG




Återanvände en del strömställare från Ambulanstiden. Monterade kontaktdon till strömbrytarpanelen. Tog en hel del extra tid nu men förenklar i framtiden.

IMG_7171.JPG




Indikeringslampan är kopplad över en spänningsstab som ger 6 volt. Så länge strömställaren inte är intryckt lyser det därför svagt. När man tryckt in den lyser indikeringslampan starkare (12 volt)

IMG_7184.JPG IMG_7183.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Arbetet med Biffen pågår med viss envishet. Lite då och lite då.

Allt jobb har utförts i hytten som skall bli färdig är det tänkt.


Innertaket på plats. Kablarna är till bakkameraskärm o några reserver för framtiden.

Fått bättre ordning på innerskärmarna som inte vart bra med spraylim. Kladdigt som f.n. men nu omlimmade med vanligt pensellim. Knöligt med rundade ytor. Och det gäller även motorkåpan. Att böja plast L-profiler till insteget gick dock enklare än jag vågat hoppas.
Astro Turf matta på instegen så det går att skrapa av skorna när man kliver in.
Kickpanerler o lite annat på plats-
Radion också på plats och inkopplad men dörrhögtalarna lät inge vidare. Oklart om det är själva högtalarna eller helt enkelt dörrsidorna som är allt för skramliga. Fortsättning följer.
Reglage panel för luftfjädring och elbakspeglar klar men det skall bli en täcklucka senare.

Nu tak/läs/kart lampor i taket på gång.

IMG_7328.JPG IMG_7339.JPG IMG_7351.JPG IMG_7359.JPG IMG_7372.JPG IMG_7389.JPG IMG_7390.JPG
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Arbetet fortgår när tid finnes. Egentligen "bara" jobbat med dörrsidan o högtalare på högerdörren. Men det tar tid att få det att lira. Även elhissen har spökat o fått ny motor och kablarna vid reglagen lödda. Tror det funkar ganska bra nu. Hade en irriterande skrammel inne i dörren. Hittade så småningom att dels centrallåsmotorn låg mkt nära en plåtbalk samt att själva pinnen mellan c-lås motor och låsskistan kunde vibrera. Vill ju inte ha nåt skrammel när man spelar musik.




IMG_7565.JPG

Använder lite av de gamla dörrsidorna men den amerikanska plywooden fick respass.




IMG_7569.JPG

Luckorna till stuvfacken fick nya gasfjädrar så nu står de så stolt upp i öppet läge. Här inne skall en hylla monteras som bord o stolar kan ligga lätt åtkomliga så får grill o annat husera under.



IMG_7603.JPG


Köpte en ny svets häromdagen. Byggde om en gammal flaskpirra till svetsvagn där en liten 5 kg tub får plats.


IMG_7601.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det blev en liten premiärtur Öland runt.

Det mesta fungerade riktigt bra men det finns att göra även framgent.

Pentrypumpen låter som kriget o skall bytas.

Hjulupphängningar o styrning lämnar en del att önska för en avslappad färd.

Vettiga mörkläggningsgardiner saktas.

Och nån fort av filter i ventilationsintaget. Suger in damm på grusvägar märkte vi.

Bilen väcker en hel del uppmärksamhet när man stannar, många framme o frågar om det är ett självbygge och säger "aha" när jag berättar att det varit en ambulans.





34829458_10155835639469005_2686742570406510592_n.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Dags för lite bygga o renovera.

Har äntligen fått plats o kört in den i garaget.

flera saker står på att göra listan.

Bl.a. roadholding. Tycker inte den går helt avspänt på väg så det blir både en del byten av halvslitna styrleder m.m. (den har ju bara gått 30 000 mil) och lite modifieringar.
Luftfjädring fram och kränghämmare bak.

IMG_9009.jpg IMG_9011.jpg IMG_9008.jpg
 
Toppen