• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Inte förrän du bott några dagar i den vet du vad du egentligen behöver göra för att ev. förbättra den.
Då ser man förändringar som är viktigare en nyansen på fälgar det är ju en bobil ingen leksak.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Ambulansen!

Hej Pontus såg bilen när du skulle besikta den,Mycket snygg o välgjord med mycket detaljarbete den ska du vara stolt över och att du orkar använda den efter allt slit Mvh Ohlsson i Stav:yes:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

IMG_6183.JPG


Då var premiärturen till Rättvik och Classic car week avklarad.
Över lag har det funkat utmärkt och inte minst inredningslayouten tyckte vi funkade perfekt.

Innan vi for så gjorde vi prov med att lasta Vista Cruisern på släp efter Biffen. Men släpet för kort. Kör jag fram Vistan så långt som behövs för att få nåt kultryck över huvudtaget så tar bilarna i varandra vid snävare svängar o rullar jag bak den på släpet så får jag för lågt kultryck.

Så vi körde varsin bil upp, frugan o jag.

Och där hade vi nog det största problemet. Ingen av bilarna är särskilt stadiga att köra o framförallt dubbspåren i många vägar är jobbiga med gamla amerikanare. Frugan tyckte det var mkt läbbit att köra Biffen och efter 2/3 av sträckan upp så bytte vi bil. Och jag måste ge henne rätt i en del.
dels så är styrsnäckan glapp. Jag gjorde en fuljustering på lilla insexskruven men det blir inte bra o en viss tröghet istället. Dels känns den konstig i bakvagnen. Som att det styr med lite grann o det märks även vid ojämn vägbana att den vill styra lite av sig själv.

Det blir att jobba vidare med hjulupphängningarna under vintern för att optimera köregenskaperna. Skall även förbättra luftfjädringen o montera bälgar fram så det blir större möjlighet att justera lutningen vid läggdags.

Allt är ju ännu inte klart o kopplat men inga stora knasigheter upptäckta utan den funkade till stor del som jag tänkt. Möjligen att det var fel att prioritera sittkomforten på soff/sängdynorna. Jag hade samma hårdhet i min förra campingbil men det var ju typ 15 år sen o man har ju inte blivit yngre.

Nu städa garaget som ser ut som ett bombnedslag efter att ha skruvat in i det sista innan vi åkte. Hade med lite verktyg o gjorde de sista nödvändiga elkopplingarna uppe i Rättvik.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Ambulansen!

Er missade jag, hade varit trevligt sett bulan när ni var här i Rättvik

När det gäller bakvagnen har du rätt lufttryck i däcken, har man för högt så kan det kännas så, annars sitter axeln ordentligt fast i bladfjäder?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag kommer ihåg en gammal möglig sprite musketer jag hade när jag var ung och där skulle jag inte klarat att sova nu.
Man kan ju komplettera med typ jysk tempur det har jag gjort, går ju göra sätena tjockare och sen vända på dem när man ska sova.
Sover man dåligt och vaknar med värk är ju halva dagen förstörd.
När jag varit på kreta där inga turister sover skönt eftersom det saknas bäddmadrasser helt så har jag haft med mej självuppblåsande liggunderlag och lagt en extrafilt på vilket tydligen gjort städtanterna konfunderade men de har gett upp efter ett par dagar.
Det är tydligen inte bara jag som lider av svajiga husbilar....
Har man lagt åt så det kärvar i mittläget så är det för mycket, men när man tänker efter var ju de flesta så på den tiden, man satt ju och styrde hela tiden det gör man ju aldrig nu för tiden. Inte underligt att man tyckte det var jobbigt att köra långt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jag var med som funktionär på Formula offroadtävlingen och rekordförsöket på vatten. SMK Uppsala hade fått låna Rättviksparkens terrassparkering som depå och camping. Perfekt läge.

Har provat med olika lufttryck men inte känt någon påtaglig skillnad. Det är bladfjädrar men man har ersatt de bakre hänkena med luftbälgar. Mest tror jag för att kunna sänka bilen när de skulle lasta ambulansen.
Det sitter ett pannhardstag extra ditsatt. Ett relativt kort sådant. Gummibussningarna kan ju vara dåliga.
Tror ochså att kränghämmare, kanske grövre fram och något bak skulle vara till hjälp. Planen är att ersätta bladfjädrarna med bärarmar från Range Rover P38 och flytta fram luftbälgarna till bakaxeln. Range roverns bärarmar har även en kränghämmande funktion i sig själva. Och ett fullängds pannhardstag.


Jo jag har skaffat en Jysk memoryskum bäddmadrass. En 4 cm tjock. Tjockare kan jag inte ha då den skall få plats i sitt fack när jag bäddar upp.
Uppblåsbart kunde ju vara ett platsbesparande alternativ men gör nog själva bäddandet mer tidsödande gissar jag. Har i och för sig kompressor i bilen till luftfjädringen.

Styrsnäckan skall loss så jag kommer åt att justera vid ingående rattaxel istället. Alternativt byta till en renoverad.

Men det blir vinterns pyssel. Först skall jag försöka få den färdig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Blir det inte extra gungigt då det är luftbälgar till hänkena ? Ska man ha bälgar så ska dom ju sitta över bakaxeln för att styva upp bilen.
Går det inte att enkelt steloperera och ersätta till standardutförande eller pumpa som sjutton och få lite stuk på den!
Tror inte man körde ambulanserna så fort det var mest som det lät.
Numera är det ju mest skåpbilar som används på kreta modell billig stötig och skramlig med en förare med f1 ambitioner oavsett om det var bråttom.

Ja det är just det jag har men de sjunker ihop ganska mycket så jag köpte en rulle hobbyskum som jag limmade under med spraylim.
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Det är inte gungigt när jag står still. Köpte 4 st små pallbockar av aluminium men har inte känt behov av att använda dem denna vecka i alla fall.
När jag stod parkerad nu i veckan hade jag släppt ur all luft ur bälgarna och då står den på de inbyggda genomslagsgummina (inne i bälgen) och det är endast bladfjädern som kan fjädra.

Vet inte om det blir gungigare av att bälgen sitter i bakkant bladfjäder. Däremot så kan jag inte alls höjdreglera så mkt som det skulle gå om bälgen satt vid axeln. Och det är just det jag vill använda luftfjädringen till, nivåreglering om platsen jag parkerat på lutar.
Och om det sen dessutom blir bekvämare så inte mig i mot.
Det är alltså det som kallas helluftfjädring jag vill ha.
Att stoppa in en bälg mellan axel o ram o ha kvar bladen blir ju som du säger en hjälpluftfjädring som stöttar den vanliga fjädringen om den är trött och/eller mycket last.
Vid helluftfjädring så måste axeln vara upphängd stabilt i sid o längsled.
Förutom förhoppningsvis bättre väghållning och mer reglermöjlighet så kommer jag spara ca 100 Kg mer eller mindre ofjädrad vikt. Vet ej om det kommer märkas men det kan inte bli sämre av det i alla fall.

Vad varianten jag har nu skulle kallas vet jag ej. Både bälgen och bladfjädern är ju fjädrande element. På bilprovningen stod de o kliade sig i huvudet och hade aldrig sett något liknande.

Fram är det enklare, där sitter ju redan hjulet i sina bärarmar. Spiralfjädern byts mot en bälg men jag måste tillverka fästen för det verkar inte finnas till G30 chassin.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo Jocke. Glömde svara på ditt inlägg om fälgar.

Jag har en White spoke fälg. Den skall smalnas av ca 1-2 tum och skos med ett Iveco smaldäck och fungera som nödreserevhjul. Det blir den enda White spoke fälgen på denna bilen :)

Crome spoke satt ju på när den den var ny som ambulans (sommarhjulen gissar jag) Skulle möjligen funka nu med men jag är rätt nöjd med hotrod stuket som de röda plåtisarna ger.

Har du förresten sett skillnaden på White spoke och Black spoke?
Man kan tro att det endast är färgen men på äkta Black spoke så är "ekrarna" avrundade i de utstansade hålen och i mitt tycke mycket snyggare oavsett vilken färg man har dem i.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Mener å ha lest at w30 og g30 deler mye av understellet. Er luftfjæring for Workhorse utgaven tilgjengelig? Har selv hatt både G30 og Workhorse, men noe tyngre Workhorse - 7 tonn chassi, hovedsakelig annen bakstilling og tykkere fjærer foran.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har letat på Workhorse och även p30 chassin men inte funnit så mkt annat än en sån hjälpluftfjäder som man klämmer in i framspiralfjädern (tungre chassin har stel framaxel)

Däremot så hittade jag intressant nog en liknande lösning för luftfjädring bak som jag har. D.v.s. att bälgen är fäst i bladfjädern. Den såg betydligt snyggare o smidigare ut än den bonnsmedslösning som ambulansbyggarna fick till.

Men jag kommer kontakta Karnag och köpa bälg därifrån. Dom kan det här och har bälgar i alla storlekar. Sen får jag göra egna fästen till bärarmarna fram.

Och bak blir det som sagt ombyggt så bladen tas bort.

Har beställt renoverad styrsnäcka och även inre styrleder samt hjälpstyrarm så blir allt nytt i styrningen för minimerat glapp. Beställde även en styrdämpare. Vet inte om den gör någon skillnad men vill prova.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jag vet inte exakt hur kraftfull generatorn är. Typskylten sitter så den inte går att se utan att skruva bort hela generatorn.
Har dock en annan, liknande, Power-line generator från en annan ambulans som är på 190 Ampere.

Hur som så har jag kopplat in min gamla batteritankmätare nu och ville se lite hur det funkade.

Lät kylskåpet stå på i 4 dygn. Hade då tappat ca 20% av min batteribank. 100Watt solpanel gör ju lite till men tydligen inte tillräckligt för att motsvara kylskåpets behov. Har i och för sig inte mött tempen i skåpet ännu, känns kallt så kanske går att skruva ner det en aning.

När jag sen startar motorn o låter den gå på tomgång (aningen förhöjd första minuterna) så avläser jag som mest 115 A laddning. Men under första kvarten så växlar det hela tiden mellan först 110 A och ca 60 A. Efter första kvarten så stabiliseras det på drygt 70 A o sjunker sen sakta.

Gissar att det är Ctec smartpass som orsakar detta. Har för mig att den har max 80A? och om min generator trycker på mer så kanske den växlar upp o ner.

Hur som helst så verkar laddningen effektiv.
Ibland så får jag dock lite blinkande ljus i strålkastare o andra lampor som hör till bilen. Verkar främst vara när bodelsbatterierna är fulladdade. Undrar om även det beror på Ctek (smartpass och dual) eller om det är generatorn?
Voltmätaren i batteritankmäteren indikerar inga fluktuationer i spänning i bodelsbatterierna (efter Ctek) och voltmätaren i bilens instrumentpanel är stilla men den är nog rätt långsam och måttligt exakt. Får undersöka vidare.

IMG_6257.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

De så kallade kaptensstolarna från en annan Chevy Van var ingen höjdare komfortmässigt efter några mil.

Plockade därför ur en av stolarna ur en Range Rover -99:a donatorbil.
Verkar mkt komfortabla. Blir dock en hel del hjärngymnastik att få elreglagen att fungera utan donatorbilens datorer.
Motorerna funkar ju bra med + o - men sen gäller det att klura ut hur reglagen funkar. Har letat en del på nätet o hittat diverse men det verkar inte stämma helt med den stol jag har. Tex andra färger på kablarna i verkligheten och på ritningarna. Och för att krångla till det så byter de flesta kablar färg i varje kontakt. och inte bara färg utan även grovlek.

Nåja bara att tänka logiskt o prova sig fram.
Detta är passagerarstolen. Förarstolen har dessutom minne. Kanske behöver jag ha fram en kontrollpanel från stol utan minne för att det skall gå att köra dem "stand alone"

IMG_6264.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Löste gåtan med strömmatning till elfunktionerna.
Så nu funkar passagerarstolen.

Kikade lite under förarstolen, som är kvar i donatorbilen, och det verkar som om datorn till minnet sitter monterad på undersidan stolen. Bra antar jag om det går att strömmata så kanske till o med minnesfunktionerna kan fungera?
Om inte så kanske enklare med ett reglage från en stol utan minnen.

BMW:s inflytande syns här. Stol tillverkad i Tyskland. I alla fall plastbiten?

IMG_6266.JPG

IMG_6265.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har inte hänt så mycket sen vår premiärtur.

Mycket jobb på jobbet och mycket att göra hemma på tomten.

Klädde dock om innertaket i förarhytten från amerikanskt porrröd till sobert svart krossad plycsh.

Har även fått hem en renoverad styrsnäcka och ny pitman och hjälpstyrarm från ebay. Försökte även beställa en styrdämpare men sådana fick tydligen inte exporteras från USA eller om det var att de inte fick transporteras med flyg?

Avvaktar styrdämpare o ser hur en 100% renoverad framvagn uppför sig på vägen.

IMG_6404.JPG

IMG_6403.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu är äntligen garaget hjälpligt städat. 2 proppfulla VW Caddy resor till återvinningen, känns alltid så skönt o bli av med grejor man inte längre behöver.

Planen är att fortsätta och göra färdigt det som inte hans med till premiären. En del saker skall möjligen göras om eller viddas med tanke på de erfarenher vi gjorde i sommras.

Mycket jobb på firman, Mkt läkarbesök o undersökningar inbokade så det blir som alltid tiden som är den smala sektorn.

Bokat in en vecka i oktober då vi skall bila runt i södra Spanien, dock med hyrbil och AirB&B.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu står den här igen. Fast vänd åt andra hållet den här gången.
Det har regnat in via framdörrarna o låg liten pöl på själv insteget på båda sidorna.

IMG_6443.JPG

Börjar med Range Rover stolarna. Lika bra då de tar plats i garaget.
De så kallade kaptenstolarna från en Cheva Van skall grannen få till sin FIAT husbil.
Vet nu, förhoppningsvis hur alla kablar skall kopplas nu så det blir nästa steg att klippa o skarva i kabelhärvan.

IMG_6444.JPG
 
Toppen