• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amalfikusten alternativ väg

F

F.d. 51647

Guest
Hej,

Jag och sambon kommer åka på vår första husbilssemester i sommar! Vi kommer låna en husbil privat, en Fiat hobby 600 från -85 som passar oss perfekt och det ska bli så mysigt! Tanken är att vi ska åka nedåt Europa med slutdestination Positano, Italien.

Jag undrar om någon har tips på alternativa vägar längs med Amalfikusten? Vägarna där ska ju vara bergiga, slingriga och smala och det känns som att det kan bli svårkört med en äldre husbil... Både med tanke på husbilens kapacitet och storlek men även med tanke på (troligtvis) tät trafik. Vi vill inte riskera att skada husbilen, oss själva eller andra.
Skulle bli så glad om någon har något tips på andra vägar eller egna erfarenheter av smala slingriga vägar att dela med sig av!

Tack på förhand,
Linnea
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag är tveksam till att köra med en husbil på vägarna runt Amalfikusten.
Smala och slingriga, dessutom kör infödingarna rätt tufft och buss- och lastbilschaufförer står på friskt och tutar för det vilda vid varje krök.
Vi åkte till en campingplats i Pompeji och gjorde sedan tåg/båt/buss-utflykter till Vesuvius, Capri och Amalfikusten runt.
Vi åkte gratisvägar ner till Pompeji, gör det aldrig mera, bilen och vi höll på att skaka sönder förutom alla rondeller och byar och städer som vi kom in i. Ibland otäckt trånga.
Kör betalvägar, svälj den kostnaden, den investeringen lönar sig då den spar både på blodtryck och påfrestningar på bilen.
Läs gärna Resan till Pompeji.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55665

Guest
Vill minnas att jag läst att vägen längs sydkusten på Sorrentohalvön (den som passerar Amalfi, Positano mm), är förbjuden för husbilar.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
IMG_2745.JPG IMG_2746.JPG IMG_2747.JPG Körde där för något år sedan med vår Dethleffs XLI En av dom svettigaste o mest krävande husbilskörningar jag gjort. Oerhört vackert men skall jag dit igen så gör jag som Robert Tar bussen :) Bilderna är tagna utanför Positano o vägarna går längs klippväggarna
 

Lennart Ax

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
16764
Medlemskap
2022
Kustvägen längs Amalfikusten är körbar med husbil men den är smal och slingrig som många vägar är i Italien.
Första frågan är, varifrån kommer ni?
Från Salerno eller Pompei?
Det enklaste är via Pompei till Meta och sedan mot östkusten via San Pietro och där är det slingrigt över höjderna.
Men längs kustvägen från Salerno till Positano är det än mera "slinger" och många hastighetsbegränsningar till 30 km/h.
Är man orolig när det är smalt, krokigt och djupt nedåt på sidan om vägen, som inte alltid har vägräcken över huvud taget kanske man inte skall köra vare sig den ena eller andra vägen...
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Körde från Salerno till Sorrento och det är inget jag rekomenderar smalt och möter turistbussar så man får backa o krångla. Pacerade Positano och det finns ingen stanns att stanna med husbil. Åk till Sorrento norrifrån ta in på camping och ta bussén till Positano och båten tillbaka, sparar nerverna.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Precis som flera skriver så är där vanskligt att köra, i synnerhet om man har en lånad bil som man inte har lång erfarenhet av. Räkna inte heller med att det är som i Sverige om det blir en olycka.
Även mitt förslag är att köra på motorvägar, varav flera dessutom är gratis i södra Italien, och sedan åka buss eller tåg. Tågen är jämförelsevis billiga punktliga.

Notera att stjärnor för campingar i vissa publikationer är i relation till andra i exempelvis samma kommun, vilket inte säger så mycket om verkligheten.

När ni är så långt söderut kan vet vara läge att besöka trullohusen i Alberibello. Naturen dit liknar Arizona varför man spelat in flera västernfilmer där. Och sedan har ni Viestre "Sporren".

Ett bestående minnet an södra Italien är dessvärre nerskräpningen, som myndigheterna lär brottas med enligt fd. arbetskamrater.
//Conny
 
F

F.d. 51647

Guest
Tack för alla svar!

Vi kommer komma från Spanien/Monaco och följa stora vägar nedåt, och efter era svar tror jag vi lämnar husbilen i Pompei och ta tåg/buss ut till Positano. Vi ska bo på hotell i 5 dygn i där.

Någon som har erfarenhet av att ställa/lämna husbil över flera dygn för att sedan hämta den? Hur pass säkert är det på campingar? Och någon som har ett billigt förslag på camping i/runt Pompei?

Vänligen,
Linnea
 
Toppen