Alugas eller ej?

Tråd startad i 'Under Markisen' av joey73, 14 September 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Marja & Örjan

Marja & Örjan HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    12574
    Frankrike???

2. Peter Rydh

Peter Rydh HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16042
    Som vi semestrar, även i södra europa så hade vi inte klarat 5v på 20kg gas, värmer man lite varmvatten varje dag, kör kylen på gas osv så förbrukar vi i alla fall mer.

2017 var vi nere vid medelhavet och vände under 4 veckor och vi hamnade totalt på ca 30kg gasol, då var det visserligen kallt i början och slutet på resan men sådant händer ju.

Tänker man inte köra någon värme, inte ha varmvattnet på och köra kylen på el så funkar det säkert bra med en tub..

Gösta Evén gillar detta.
  3. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26664
    Jag var i Spanien och Portugal i feb och mars i år. Som längst räckte en P 11:a i 12 dygn. Jag fri-campar, duschar och lagar i princip all mat i bilen. Ingen värme behövdes. Använde ej extern 220 volt el.

4. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    JanneB, Olof G och Björn & Lena gillar detta.
  5. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    I andra tråden refererar man till Karin Nöfer hon som vad jag minns gick skilda vägar med sin bror och startade Aluminium flaskan. Men nu marknadsför hon mer Stål flaskan och hänvisar till ECE UN67R01.
    Det finns vissa andra stålflaskor som inte uppfyller detta direktiv som säljs b.la Polen och även i England.

6. stig lifvendahl

stig lifvendahl HBK Medlem

Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25073
    Har en alugas flaska! 11 kg. Fulltankad när vi lämnade Sverige och körde runt mestadels i Frankrike under tre veckor. Kylskåp gick på gas större delen av tiden, varmvatten satte jag på när det behövdes. Kaffe, te och ibland mat på gasspisen. El inkopplad när det fanns. Flaskan var nästan halvfull när jag fyllde upp hemma i Sverige igen. Gick åt mycket mindre än jag trodde.

7. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Har nu varit i kontakt med en expert på området vad gäller installation av fasta gasol tankar eller flaskor och fått följande svar till intyget om Alugas flaska
    http://alugas.se.linux194.unoeuro-server.com/wp-content/uploads/2018/03/T-2541-LS-2822.pdf

Nedan svar:

This is exactly what it’s not supposed to be, absolutely not!!
    π or “Pi” = TPED and standing for Transportable Pressure Equipment Directive.
    it’s an ADR directive and completely opposite with ECE 67R01 and/or PED and not fulfilling the requirement in the EN1949 directives for LPG installation.

Gäller även Komposit:
    And thus not allowed to be fixed and installed in the camper with the idea of filling yourself these cylinders in the LPG stations, all over in Europe.

Nedan finns två länkar till var man kan köpa standarden som gäller för installation av fast gasoltank,flaska.

Sökresultat - Svenska institutet för standarder=
    https://www.nen.nl/NEN-Shop-2/Standard/NENEN-19492011A12013-en.htm

Senast ändrad: 16 September 2019
    Sjöberg gillar detta.
  8. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Rolandn gillar detta.
  9. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Den expert du hänvisar till vem är det? Konstigt om plötsligt 1000 installationer inte är godkänd, tror inte det.....
    Detsamma skulle gälla PA11 som du köper i Sverige, eftersom detta också är aluminium som du hänvisar till tidigare.

Livibil gillar detta.
  10. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Det jag hänvisar till är Fast Montering enligt EN 1949.
    Sedan är det ju upp till var och en att använda det flaskor de själv vill.
    Det är inte fel att använda Alu-flaskor men dock tveksamt till fast installation.
    Nästa pilsner i detta med flaskor om det inte har påfyllnadsskydd vid 80% är att på
    kontinenten så väger det sällan flaskan vid fyllning som det görs i Sverige och b.la Tyskland, utan fyller på ett ungefär. På kompositflaskan kan man ju rita ett streck hit men inte mer eftersom man ser nivån, värre med stål och Alu-flaskor.

11. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14101
    Nu är det nog dax att pausa inläggen och låta Alugas.se kommentera. Det handlar ju om tusentals användare dom tror att installationerna är okay...

Jan K, J Peter, rolandnotes och 4 andra gillar detta.
  12. kjelka

kjelka HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6650
    Alugas tankflaska är CE-certifierad vilket innebär att den är godkänd inom EU
    Förmodligen fungerar det bra i de flesta länder.

13. Gun & Roland

Gun & Roland HBK Medlem

Kommun:
    Gislaved
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1725
    Certifikatet som diskuteras här i tråden hör till Alugas PA11- och PA14-flaskor. Dessa flaskor förmodar jag att ingen monterar fast, eftersom de precis som t.ex. P11 bara har en anslutning och inte något fyllstopp. De flaskor som Alugas tillverkar för fast montage är något helt annat, har två anslutningar, fyllstopp och nivåmätare. Certifikatet till dessa flaskor ser därmed också helt annorlunda ut.
    Jag är övertygad om att trådskaparens rubrik avser Alugas flaskor för fast montage och inte PA11.

Björn & Lena, Kege, brogu och 4 andra gillar detta.
  14. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    I mina inlägg hänvisar jag till flaskor och tank för fast montage.
    Vore bra om Alu-flask tillverkare kommenterar och visar att de följer ovan nämnda direktiv.
    Allt med gasol oavsett om det gäller fastmontage eller lösa flaskor sä går säkerhet före både vikt och pris.

leja4 och Gösta Evén gillar detta.
  15. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det certifikat som länkas till här är det certifikat som följer varje Alugas tankflaska,detta krävs att man har kvar när flaskan skall kontrolleras efter 10 år

16. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Man skall alltid ha certifikatet kvar när flaskan tanken är inköpt med säljarens namn och namnteckning av behörig person för säljföretaget.
    Kontroller har börjat utföras b.la i Tyskland, har du inte godkända flaskor,tankar och pappren i ordning kan du bli nekad att komma in på campingen.

Gösta Evén gillar detta.
  17. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Har aldrig någonsin i något land råkat ur för att någon vill tittat på min gasolinstallation,eller för den delen elkablar osv.,det finns helt enkelt inte tid eller intresse för detta, någon som råkar ut för detta?

Gösta Evén gillar detta.
  18. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    CC- campingar i sverige brukar kräva godkänd gasoltest, samt godkänd 230V kabel, de enda jag känner till.

Gösta Evén gillar detta.
  19. Benny56

Benny56 HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18929
    Spännande! Jag stod precis i begrepp att skaffa en Alugasflaska för fast installation. Bäst att avvakta lite just nu...

Abris52 gillar detta.
  20. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.