• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alufälgar, ytskikt dåligt?

J

Jarn

Guest
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Tack för alla svar. Har nu fått besked från säljaren att jag får fyra nya fälgar monterade på garantin.
Passar på i april när jag ändå skall göra fuktkontrollen.

Undrar bara om tillverkaren lärt sig något av alla reklamationer så att de numera är bättre behandlade, eller kan man själv förbygga det på något sätt?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Man kommer troligen att blästra och pulverlackera de gamla fälgarna innan en ny försäljning.
Vill man ha "kromade" områden på en fälg krävs det ganska stora insatser med maskering(isolering) av delarna som inte skall ytbehandlas etc. alternativ att kroma rubbet för att därefter lackera allt som ej skall vara krom. Dyrt visst men det är nog det enda hållbara alternativet.

Kollade för en del år sedan på några MC-byggare i Orange Contry i USA, de bygga allt, ifrån tankar till fälgar av otrolig kvalitet och finish, dyrt? visst, men det var inga fattiglappar bland beställarna.
Men skall man lägga pengar på alufälgar bara för utseendet skull?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Nej ,det är inte mycket du kan göra, problemet har "alltid" funnits på fälgar med klarlack direkt på metallen, dålig vidhäftning plus uvstrålning knäcker lacken. Fel sätt att göra fälgar enligt min åsikt. :confused:
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Hej,

Har fundering på att köpa Alu-fälgar, till våren.
Intressant att läsa olika synpunkter på dessa fälgar.
En sak, som inte nämnts är att aluminium leder bort värmen från bromsarna effektivt ! Det är av denna anledningen jag överväger detta. Efter att ha kört i alperna så blir fälgarna "glödheta" av bromsarna. Trots motorbroms också.
Aluminium leder bort värmen och på så vis "kyler bromsarna".
Tråkigt om de har dåligt ytskikt.

Hälsningar
WillerWalle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

...En sak, som inte nämnts är att aluminium leder bort värmen från bromsarna effektivt ! Det är av denna anledningen jag överväger detta. Efter att ha kört i alperna så blir fälgarna "glödheta" av bromsarna. Trots motorbroms också. Aluminium leder bort värmen och på så vis "kyler bromsarna". Tråkigt om de har dåligt ytskikt...
Korrekt WillerWalle, vi som plöjer genom vackra Norge "upp och ner" mil efter mil har konstaterat samma sak. Framhjulens fälgar blir däremot ganska skitiga (svarta) mycket fort vilket gör att det blir en fälg-tvätt (med vanligt diskmedel) rätt så ofta!
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Hej.
Jag har också fått bytt fälgar på en Hymer.
Min fråga nu är kan man behandla fälgarna i förväg typ vaxa eller något annat så att dom håller??
Lars
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Hej.
Jag har också fått bytt fälgar på en Hymer.
Min fråga nu är kan man behandla fälgarna i förväg typ vaxa eller något annat så att dom håller??
Lars

Så att dom håller är tveksamt, men man kan defenitivt bromsa förfallet genom att vaxa regelbundet. Och som du säger förebygga, när dom börjar bli fula är det inte lätt att stoppa.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Tack för alla svar. Har nu fått besked från säljaren att jag får fyra nya fälgar monterade på garantin.
Passar på i april när jag ändå skall göra fuktkontrollen.

Undrar bara om tillverkaren lärt sig något av alla reklamationer så att de numera är bättre behandlade, eller kan man själv förbygga det på något sätt?

Fick också nya fälgar då de gamla hade samma problem. Dom ny är lite mer rundade där det på dom gamla var vassa kanter och hittills har jag ej märkt några problem. Bytet gjordes för ca. två år sedan.
 
Toppen