• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till 12v kyl, vanlig minifrys, reddit vandwellers ide

F

F.d. 29620

Guest
Jag har kikat lite på reddits forumdel om van dwelling, och det finns en hel del smarta ideer här, bla denna, där man tar en minifrys och gör om den till kylskåp, tack var dess tjockare isolering.

https://www.reddit.com/r/vandwellers/comments/4efrgd/creating_an_effective_and_ultraefficient/

"I did some power meter testing running this setup for a couple of days with the freezer in a 70°F environment and it consumed less than 0.5 amps per hour including running the temperature controller and relay constantly and used only 11-12 amps over 24-hours [not opening the door]. It usually ran for around 6-minutes every hour [about 10% on-time] had a 650W surge and settled down to 52-Watts whilst running though other fridge power levels might very well be 10-20 Watts higher."

Elgiganten har rea på just denna typ av frys nu,

https://www.elgiganten.se/product/v...frys-mtf34w13e#tab-store-availability-trigger

Vad har ni för tankar om detta? Skulle det vara mer ekonomiskt fördelaktigt än tex ett gaskylskåp? Det hade ju varit ganska skönt att slippa ha 11 kilo gasol med sig, och bara köra mindre engångs 450g för spisplattan
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till 12v kyl, vanlig minifrys, reddit vandwellers ide

Just en liten kommentar til engangs gassboks, disse fungerer dårlig under +5 grader. Grunnen er at de inneholder ren butan som ikke går over i gassform under 0 og blir nedkjølt ved gassutvikling. Prøv å tenne en gasslighter i kuldegrader, du må varme den med kroppen først.

Bruken av en fryser som kjøler er en god ide, selv om en må fikle en del med egen termostatløsning. En annen mulighet er just et normalt kompressor kjøleskap og tilleggsisolasjon. Tredje mulighet er å bygge selv - det finnes små kjølemaskiner både 12V og AC som sammen med en isolert boks/skap blir en effektiv løsning. Mener Jappe har en slik i sin bil.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alternativ till 12v kyl, vanlig minifrys, reddit vandwellers ide

Min kyl kom upp här.

Det är en hemmabyggd kylbox med rejäl isolering. Kompressorn, Danfoss 12 V, har gått dygnet runt i över 15 år och är placerad längst bak i garaget. Den drar ytterst lite ström, så lite att det närmast är försumbart. Den går någon minut per timme och jag har aldrig brytt mig om att mäta strömåtgången.

Jappe
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Alternativ till 12v kyl, vanlig minifrys, reddit vandwellers ide

Just en liten kommentar til engangs gassboks, disse fungerer dårlig under +5 grader. Grunnen er at de inneholder ren butan som ikke går over i gassform under 0 og blir nedkjølt ved gassutvikling. Prøv å tenne en gasslighter i kuldegrader, du må varme den med kroppen først.

Bruken av en fryser som kjøler er en god ide, selv om en må fikle en del med egen termostatløsning. En annen mulighet er just et normalt kompressor kjøleskap og tilleggsisolasjon. Tredje mulighet er å bygge selv - det finnes små kjølemaskiner både 12V og AC som sammen med en isolert boks/skap blir en effektiv løsning. Mener Jappe har en slik i sin bil.

Min kyl kom upp här.

Det är en hemmabyggd kylbox med rejäl isolering. Kompressorn, Danfoss 12 V, har gått dygnet runt i över 15 år och är placerad längst bak i garaget. Den drar ytterst lite ström, så lite att det närmast är försumbart. Den går någon minut per timme och jag har aldrig brytt mig om att mäta strömåtgången.

Jappe

mm, en massa meck... kanske lika bra att satsa på et begagnat gas/el kompressorkylskåp ändå.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till 12v kyl, vanlig minifrys, reddit vandwellers ide

Just nu säljer seasea ut Sunwind 20l kyl/frysbox, 12V kompressordrift 2995:-. Att köra ett Elgigantens för 230V via inverter tycker jag är tveksamt pga förlusterna i invertern.
ERIKPER
 
Toppen