Alko ACS vs Goldschmitt

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av P1an, 6 November 2017.

  1. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Hej jag har Förstärkta Goldschmitt fjädrar idag men funderar på att byta till Alkos ACS paket.
    Är det någon som har gjort det? blev det någon skillnad komfort mässigt?

    Jag har läst om många som bytt men från orginal stötdämpare och fjädrar.
    och dom verkar ju nöjda.

    Har en Hymer B678 4250kg.

    /Petri
     
  2. B Walter

    B Walter HBK Medlem

    Inlägg:
    15
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    16613
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Hej har bytt från Goldschmitt till Alko fjäderben på min Arto 4500 kg. Den enda skillnad jag upplevt är att bilen blev ca 3cm lägre med Alco, körmässigt upplevde jag ingen skillnad
     
  3. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Jaha ok. Kanske inte värt att lägga pengarna på det då. Min är inte låg i fram men lutar lite framåt och fick veta att den skulle komma upp ett par cm.

    Jag hade ju hoppats på att den inte skulle vara lika stötig på ojämna vägar.
     
    Tony&Lotta gillar detta.
  4. Åsa o Stefan

    Åsa o Stefan HBK Medlem

    Inlägg:
    281
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11082
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt


    Hej Petri,
    Vi stod själva inför samma funderingar/beslut som Du gör nu pga att vi efter 5000 mil m förstärkta Goldschmitt fjädrar fram upplevde bilen som stötigare o stötigare ju fler mil vi kört.

    Efter att vi fått kännedom om priset för Al-Ko ACS fjäderben monterade o klart tyckte vi att kostnaden inte stod i relation med ”vunnen komfort” efter att ha pratat m folk som bytt till ACS.
    Flera märkte ingen skillnad o några var direkt missnöjda eftersom framändan blev lägre än tidigare även med ”Heavy” versionen av ACS benen.

    Vi kontaktade EP Hydraulics SE i Skene som också säljer o monterar de holländska VB fjädringssystemen. De säljer o monterar en typ av VB Air Suspension specialfjädrar som ersättning för uttjänta Goldschmitt fjädrar dvs man använder befintliga fjäderbenen m en helt annan typ av fjädrar som finns i tre olika versioner (styrkor).

    Vi har en 5 tons HB och blev rekommenderade att välja ”Komfort fjädrar” monterat o klart för halva kostnaden vs. ACS benen.

    Resultatet:-Bilen blev 4cm högre fram och en komfort som vi inte ens hade när bilen var helt ny. Otrolig skillnad inga stötar längre bilen bara ”flyter” fram på framhjulen!

    Kontakta Miro de Jong hos EP Hydraulics SE i Skene, Miro har stor erfarenhet & kunskap och kör många mil om året själv m egna husbilen!

    E-post: info@ep-hydraulics.se
    Telefon: 0705-640 725

    Lycka till m Ditt beslut!

    Stefan
     
  5. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Detta låter som ett bra alternativ. Ska helt klart kolla upp detta. Tackar.
     
  6. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    322
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Ett enkelt sätt att kolla om era framfjädrar är ok eller inte är att när bilen står plant, sätt in lång o pekfinger i mitten på fjädern kan du vinkla upp handen så att mellanrummet blir minst två fingrar högt är fjädern ok. Får du inte ens in en finger imellan varven så är fjädern helt slut.
     
  7. JonasS

    JonasS HBK Medlem

    Inlägg:
    1,111
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9235
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Nja detta kan ju inte stämma. Dels har man ganska olika stora fingrar men främst så skiljer det mellan olika fjädrar i antalet varv och diameter på tråden.
     
  8. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    322
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    .
    Nu pratar vi Fiat Ducato heavy framfjädrar, då stämmer detta på ett ungefär. Detta gäller inte alla andra bilar. Får du inte imellan ett finger så är dina fjädrar för mjuka eller utmattade helt klart.
     
    Bernt & Gunilla gillar detta.
  9. petterssonbj

    petterssonbj HBK Medlem

    Inlägg:
    918
    Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5111
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Skulle kolla detta på bilprovningen underifrån och upp, men jag såg bara första varvet på nederdelen av fjädern finns det något annat sätt att komma åt fjädern
    Enl bilprovningen var dom bra men jag är inte nöjd kan få in 2 fingrar mellan skärmkant och ök däck, frugan klagar också då hon får luta stekpannan när vi står på plan mark och jag får aldrig ur diskvattnet :rolleyes:
    // Fiat Ducati 250 med 3 l motor -12
     
  10. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    322
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Det går oftast att få in armen o upp ca två varv på fjädern o känna. Men med tunga 3l motorn o 5 år gammal bil så är dom säkert slut om bilen är helintegrerad. Jag hade en ett år gammal Lmc som var helintegrerad och helt stum fram, b ytte till ACS blev stor skillnad.
     
    petterssonbj gillar detta.
  11. staffanulla

    staffanulla HBK Medlem

    Inlägg:
    163
    Kommun:
    Hammarö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6734
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Att bilen lutar framåt på plan mark betyder inte att fjädrarna fram är dåliga, utan på bilens konstruktion.
    Enligt Miro har ex.vis Carthago en annan vinkel på upphängningen än andra bilar. Vi kan inte steka ägg när vi stannar utan att rikta upp bilen först...:spinny:
     
    petterssonbj gillar detta.
  12. Knut

    Knut HBK Webb

    Inlägg:
    15,046
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    En påbygger kan ikke endre geometrien på hjuloppheng annet enn ved belastning. Mange helintegrerte husbiler på Fiat front er for tunge for fjæringen og får en gal vinkling. Dette kan rettes ved stivere fjærer eller andre fjærben - type ACS. Beste sjekk om det trengs nye og stivere fjærer er å se på gjennomslagsgummien, er det tydelig at denne har jobbet så trenger en bytte. Det er kun unntaksvis at gummi og stål skal møtes ved harde gupp type fartsdempere, under normal kjøring på vei skal de ikke treffes.

    Stivere fjærer eller ACS er et spørsmål om pris. Tredje alternativ er helluft fjæring, som har en enda stivere pris. Dette gir endel ekstra fordeler - mulighet for å fjerne helling i bilen under parkering ved å trykke på en knapp er den mest synlige. Tilpassing av stivhet basert på aktuell last en annen.
     
    Sören-6830 och Montreal gillar detta.
  13. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Skulle det inte gå att göra som jag gjorde.

    Jag köpte & satte på förstärkta fjädrar & nya stötdämpare på Ebay till ett vettigt pris.

    Fjädrarna är Lesjöfors 4026169 Pris:GBP 167.59 Frakt:GBP 13.58
    Stötdämparna är standard Pris:EUR 69.90 Frakt:EUR 21.95

    Totalt ca. 2900:- för både stötdämpare & förstärkta fjädrar, arbetet gjorde jag själv. Resultatet blev bra, höjdes 5 cm & bättre komfort.
    Bilen är som sagt en 3-axlig Fiat Ducato 230 2.8 TDI på 4,5 ton, en 01'a.

    Bennie
     
  14. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Hej igen tack för alla svar. Men jag har förstärkta fjädrar och tror inte att stötdämparna är slut men skulle vilja ha en mer komfortablare tur och undrar om acs fjädrar och stötdämpare kan ge det.

    Kanske att ljudnivån sänks vilket flera har upplevt och att det inte ska vara så hårt vid bro skarvar å ojämnheter.

    Med vänlig hälsning, Petri
     
  15. Esbjörn

    Esbjörn HBK Referensgrupp

    Inlägg:
    4,150
    Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Dohini 5000:-
     
  16. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Dohini vadå? Stötdämpare? Fjädrar?.
     
    Göte J gillar detta.
  17. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,094
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1230
  18. P1an

    P1an HBK Medlem

    Inlägg:
    24
    Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22033
    Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

    Aha ok tack.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.