• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Låter ganska rimligt
Om panelerna kostade ca 1.900:- inkl frakt så blir det 475:- som tillkommer i bara moms på dem. Sen brukar det tillkomma en avgift för tullhanteringen också.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Ja, posten tar väl ut 125 Kr för att plocka in den momsen.
Och den avgiften läggs på oberoende av vilken moms de fakturerar.

Jag fick en chock när jag köpt T-shirts från USA. Det var väl 50 - 70 kr till tullen för moms och så dessa 125 kr i faktureringsavgift (100 Kr + moms).

Men man får väl vara glad att Posten delar ut dem överhuvudtaget...

//Stefan
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Lite tips. Anlita aldrig DHL, UPS etc för frakten för då blir det alltid tull. Kör Kina vanlig post.

Beroende på samvete kan man alltid skriva "Please mark as gift and low value". Kineserna verkar inte ha några problem med det. Går aldrig från USA:
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

hur vet posten eller tullen vad det är i paket antar att de inte kan öppna alla paket, finns där nån elektronisk etikett som skannas maskinellt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Ja, väljer man "vanlig" kinapost och paketet inte är för stort så slinker det i princip alltid genom tullen.

Skall man köpa fler saker från samma butik på Aliexpress kan det vara bra att lägga fler beställningar med ett par dagars mellanrum istället för allt på en gång.
Man betalar ju oftast ändå alltid frakt per pryl och tjänar inget på sampackning.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Tullen har väl rätt att öppna paket ifs. Men oftast följer det väl med en varudeklaration på paketet, som Lubbis nämner.
De paket jag fått från Kina brukar komma som brev markerat som Gåva/Varuprov och jag har sluppit tull på dem.

Försändelsen jag nämner ovan, från USA, levererades som Brev/Paket med PostNord och där var tydligt iskrivet att vad det var och värdet av det.

//Stefan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Aliexpress solceller postnord tar 419kr Tullverket

Lite tips. Anlita aldrig DHL, UPS etc för frakten för då blir det alltid tull. Kör Kina vanlig post.

Beroende på samvete kan man alltid skriva "Please mark as gift and low value". Kineserna verkar inte ha några problem med det. Går aldrig från USA:

""Gift and low value" funkar inte. När jag köpte en solcellsregulator från Kina för 2 år sedan blev jag av Tullverket ombedd att visa vad jag betalat & sedan fick jag betala moms på detta belopp.
 
Toppen