• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alger i vattentanken

Ragne

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
118
Medlemskap
2024
Har i dag ställt på min husbil och börjat förberedelserna för
första utflykten och upptäcker då att det är en gråaktig beläggning
i färskvattentanken. Det går att ta bort med ljummet vatten och en svamp,
men jag kommer ju inte åt i hela tanken.
Är det någon som kan ge ett tips om hur jag kan bli kvitt dessa alger!

Ragne, Kolmården
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Alger i vattentanken

Finns särskilt anpassade tabletter att köpa hos husvagns/bil försäljarnas tillbehörsbutiker. Finns flera olika märken men det är nog samma verksamma kemikalier i de flesta.
Ove.G
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Alger i vattentanken

Hej!
Fick ett tips för länge sedan, av en långseglande bekant, att köpa "Stamlösning till Dakins lösning ATL" på Apoteket.
Nu har naturligtvis detta suveränt desinficerande medel belagts med recepttvång.

Har hittat samma preparat men i 10 ggr större flaska, receptfritt. 1 L. á 98:- "Natriumhypoklorit 1 %". Det är sådana medel som används i vattenreningsverk enl. uppgift.
Blandningsförhållande är 4-5ml. till 100 Liter vatten, lämpligt till hushållsvatten.
Har använt detta medel under många år både i båt, husvagn och andra vattentankar och det har alltid fungerat fint. Vattnet håller sig smakligt, friskt och algfritt halvårsvis.

Först måste naturligtvis tankar, slang/rör och hela systemet rengöras riktigt ordentligt, tips från :Apoteket, för rengörning
"använd Virkon effektivt mot virus, bakterier och svamp". Har aldrig provat detta medel men det är säkert bra vid rätt hantering.
Använder man mycket vatten blir detta alternativ med Natriumhypoklorit betydligt billigare än att köpa "färdiga" tabletter o.dyl.

Ha det bra, hälsar: Isak -41
 
Toppen