• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Denna fråga har jag haft ute tidigare. Problemet kvarstår. Panna fungerar dåligt.
Värmen inne på effektläge 2 dvs 2100W blir inte högre än +14 vid minus 3 ute.
Vattenburen värme. Vintervagn.

Du som har en likadan panna och som fungerar, dvs ger 20 grader inomhus vid eleffektläge 2 (2100W) och 20 minusgrader ute vänligen hör av Dig.
Även Du som har en panna som fungerar som min, hör av Dig.
Hur beter sig Era pannor?
Jag har försökt med allt, testat allt, stängt pumpar, stängt element, luftat element, jämfört andras äldre pannor (som fungerar) i övrigt lika, även mätt
elen på alla tänkbara ställen som det går att komma åt utan att demontera pannan.

Hälsningar,
Per

PS. Sonen har haft en äldre husvagn dock med vattenburen värme,
Primus el/gasolpanna. Vid 2100W effekt = 20 plus inne, 15minus ute ????? DS

Är det någon därute som bytt elpatroner på en ALDE Compact?
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Jag tror att det kan vara installationen av pannan som är fel, har du kollat vetillationen i bilen det är mycket viktigt, nu skall jag komma med något som kommer att väcka protester det är en tysk bil den är ursprungligen inte planerad för Alde pannan det är med ventillation och issolering det har uppträtt sådant i fler bilar som jag känner till, många slänger ut truman och sätter in Alde och går ut med att nu är det en vinterbil det fodras mycket mer än så för att den skall klassas som vinter bil,

en bil som byggs från början på ritbordet med riktig vent och så har storre shans att fungera ett tipps kolla relä och givare termostater så att dom är rätt monterade det kan göra mycket, jag har sett detta förr och funderat på problemet,

i min bil skulle jag köre med fullt ös på elptron så skulle jag få ren bastuvärmen mellan läget räcker gott och blir över, det är min erfarenhetoch jag tror inte jag ha helt fel.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Ring ALDE direkt, de brukar vara hjälpsamma när man har problem. Du hittar numret på deras hemsida.

Har själv stor bil och det är inga problem med värmen när allt är rätt men det finns mycket att ta hänsyn till för att få ut max. Saknar du tex den digitala panelen så byt till den då får du mer inställningsmöjligheter och bättre koll på olika temperaturer.


Lycka till Torbjörn
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Precis hemkommen från en tur i Berlin, då där endast var 6A säkring på ställplatsen kunde jag max köra elpatronerna på läge 1 (1050W). Trots att bilen är rätt stor (7 bäddplatser) så var det inga problem att hållla 19 grader i bilen även om det någon dag endast var några plusggrader.
Har du varmt i bilen med gasolen så fungerar ju radiatorerna och cirkulationspump. Mitt nästa tips är att mäta spänningen på elpatronen och sitta kvar i bilen och se om spänningen är kvar hela tiden. Om du nu inte har tillgång till ett instrument som kan "spela in".

Gasolen har jag inga problem med att få varmt. Det blir som en bastu med gasol.
Vilken årsmodell har Du på pannan. Har mätt både Volt och ohm direkt på elpatronerna. Ser ut att vara ok.
Tack ändå för svaret!
//Per
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vet ej vilken panel du har, men prova med att ha cirkulationspumpen i termostat läge, är den på konstantdrift vid den ute temp som du uppger kan pannan få för låg arbetstemp, konstantdrift bör användas vid sträng kyla, minus 10 o lägre.

hoppas du blir hjälpt av detta
Tobbe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Bilen är en 2004 så pannan kan vara tillverkad då eller 2003. När vi varit och åkt skidor så har det varit 27 till 29 minus grader och vi har haft det varmt ändå. Dock då med 16A anslutning och hög gasolförbrukning.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vet ej vilken panel du har, men prova med att ha cirkulationspumpen i termostat läge, är den på konstantdrift vid den ute temp som du uppger kan pannan få för låg arbetstemp, konstantdrift bör användas vid sträng kyla, minus 10 o lägre.

hoppas du blir hjälpt av detta
Tobbe

Hej Tobbe (fint namn du har)!

Håller inte riktigt med dej om termostatläget och konstantdrift!?

När jag monterade i ALDE:s bosterelement under passagerarstolen fram bytte jag också panel till digital vilket var nödvändigt för annars får du inte ut effekten ur bosterelementet men yttertemperaturen bör vara under ca +7 grader i min bil innan jag slår över till konstantdrift (det blir säkert lite olika beroende på bilens storlek) annars kan det bli för varmt när solen plötsligt drar på.

Men värmen blir mycket jämnare/komfortablare med konstantdrift och som sagt mer kräm ur bosterelementen. Får också ur mycket mer kräm ur värmeväxlaren när konstantdriften är inkopplad.

Mvh Torbjörn/Tobbe
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Hej, Tobbe!

Då finns problemet någon annanstans.

Jag refererade till vår husvagn, med aldevärme, där upplever vi som att pannan "går kall", men du är helt rätt ute med att det blir jämnare värme i konstantläge.

I vår "plåtis", kör jag oftast med konstantläge, vattenburen dieselvärme, jämn o fin värme, men det är ett litet utrymme, inte att jämföra med en husbil.

mvh
Tobbe
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Bilen är en 2004 så pannan kan vara tillverkad då eller 2003. När vi varit och åkt skidor så har det varit 27 till 29 minus grader och vi har haft det varmt ändå. Dock då med 16A anslutning och hög gasolförbrukning.

Nå må jeg spørre fordi jeg ikke forstår :quest: I innlegg 20 har du greit 19 gr inne på 1050W, dvs ca 17gr/1000W og burde ikke det bli ca 51gr/3000W og med -28 ute vil ikke det bli 23 gr inne? 51-28=23. Hvorfor trenger man da ha høyt gassforbruk? Burde vel nesten ikke brukt gass idet hele tatt?:msn_wink:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen