• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde panel

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Ni som bytt panel till Aldes nya färgpanel har Ni upplevt någon skillnad på termostatfunktionen? Fungerar den den nya bättre eller är den lika?
Vad är fördelen med nya färgpanelen?

Hälsningar Sanddammaren
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bytte panel på vår förra husbil. Den satt i en oläsbar vinkel, fick knäböja för att läsa av originalpanelen.
På den nya är läsbarheten mycket bättre, liksom menysystemet / hanterbarhet.

Funktion på pannan och regleringen är samma vad jag märkt.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej Tack för svar. Då blir det till att skaffa en extern givare till befintlig panel. Placering av termostat uppe vid taket över ytterdörr och på yttervägg är definitivt inte optimalt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej Tack för svar. Då blir det till att skaffa en extern givare till befintlig panel. Placering av termostat uppe vid taket över ytterdörr och på yttervägg är definitivt inte optimalt.

Hälsningar Sanddammaren

Ja, i detta fall gör det ingen skillnad med ny eller gammal panel.
Du behöver en extern innertempgivare i vilket fall.
 
F

F.d. 55728

Guest
Den nya panelen är kompatibel med Callstart GSM så om du skulle känna ett behov av att styra värmaren med telefon så har du den möjligheten.
För övrigt så är det inga tillkommande funktioner.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
D2BDACA0-C16E-485D-88FF-7378A83823BC.png Finns en inställning som man kan göra i displayen. Kan dock inte säga exakt hur man gör. Du kanske får leta dig fram under inställningarna. Kan vara något med en ”måne” men jag är väldigt osäker på detta.

Hälsar Kjell

Har kollat i bruksanvisningen och för Alde 3010 skall man gå in under verktyg längst ner till höger på displayen och skall då hitta en ”vit sol” där inställningen görs. Se bifogad bild. (Hamnade nog på fel plats)

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Hej Tack för svar. Då blir det till att skaffa en extern givare till befintlig panel. Placering av termostat uppe vid taket över ytterdörr och på yttervägg är definitivt inte optimalt.

Hälsningar Sanddammaren
Vi kopplade bort givaren vid ytterdörren och fick ett mera sanningsenligt värde
Birgitta
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
En fråga, slocknar displayen självmant efter en stund? Min lyser hela tiden.

Har haft upp detta med Alde och dom medger att det tillverkades en del i början som bakgrundsbelysningen int slocknade. En annan sak.
Jag planerar att byta ut displayen till den senaste där man kan också styra cirkulationspumpen, till detta krävs att man även måste byta cirk. pump samt dra en kabel mellan display och pump.
Är det någon som gjort det och i så fall hur fungerar det?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Har haft upp detta med Alde och dom medger att det tillverkades en del i början som bakgrundsbelysningen int slocknade. En annan sak.
Jag planerar att byta ut displayen till den senaste där man kan också styra cirkulationspumpen, till detta krävs att man även måste byta cirk. pump samt dra en kabel mellan display och pump.
Är det någon som gjort det och i så fall hur fungerar det?


*Pumphastighet Cirkulationspumpens kapacitet kan styras från panelen.Det behövs ingen extra kabeldragning , men det behövs en ny pump som klarar detta.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har köpt en tillsats med givare och växlande strömbrytare. Givaren satte jag bak i sovrummet. Under körning och på natten har jag den inställd på den bakre givaren. Lagom temp på natten men det blir svalt i framdelen vilket sparar gas vid fricamping. Bättre cirkulation via pannan och värmeväxlaren för tidigare kände pannan av temperaturen fram från bilens vanliga utblås vilket gjorde att cirkulationspumpen stannade och det var kallt bak och att inte systemet tog till vara på på motorns värme via värmeväxlaren. Jag har gamla panelen 2012.
 

Bilagor

  • IMG_1554.JPG
    IMG_1554.JPG
    2,5 MB · Visningar: 32
Senast ändrad:
Toppen