• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALDE 3020 nattsänkning.

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag använder mig av nattsänkningen på min Aldepanna, för att sova bättre. Jag stänger av varmvattnet också. Men frammåt morgontimmarna, slår den av och startar dagvärmen. Dessutom tappar den tid o datum. Jag har satt in en batterihållare som ska se till den inte ska tappa minnet, men det händer ändå. Någon mer som råkat/är ut för detta? Hur löstes problemet?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
För min del har garantin tagit slut eftersom pannan är från 2015. Men problemet startade i slutet av förra sommaren. Jag har återställt till fabriksinställningar och tagit bort säkringen i min EBL någon minut, men problemet återkommer. Inte varje natt men ungefär var fjärde femte natt.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har kört 3020 med nattsänkning under ett antal åt med mkt gott resultat.
Nattsänkningen skall ju slå av fram på på morgonen och återgå till dagläge.
Har du koll på dina inställningar av tid? Du beskriver att den tappar tid och datum vilket egentligen bara skall kunna ske om strömmen bryts!?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Min nattsänkning är inställd att starta 22.20 och pågå till 7.40. Jag sänker till 18 grader. Stänger även av varmvattnet under denna tid. Dagtemperaturen är ställd till 20 grader. Detta händer både medans jag har 220 volt inkopplad eller endast kör på gasol o 12 volt.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Nu har jag vart på ALDE;s servicecenter och fått service av en mycket serviceminded Magnus. Mina fel var: Batteribackuppen installerad i fel ingång på manöverpanelen.
Troligen har 220 voltkabeln legat för nära kablarna mellan värmaren och manöverpanelen. (Ihopklammrade)
Dessutom var vattenpumpen i värmaren uppställd till nr 4 av 5 från bodelstillverkaren. Detta för att försöka få bort luft i systemet när glykolen fylls på i systemet Vanligt att det glöms bort att sänka pumphastigheten till 2 efter att systemet fyllts med glykol.
Dessutom fick jag svar på mina frågor om värmaren på ett mycket begripligt sätt. Jag kan bara rekommendera ett besök vid problem med Aldepannan. Det finns även en ställplats med el om man kommer långt bortifån. Tid måste bokas.
 
Toppen